رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد و صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روز افزون در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می شود.

صنایع فرهنگی منبعی پایان ناپذیر در تولید ثروت/ اهمیت صنعت چاپ بر کسی پوشیده استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران امروز در نشست خبری در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقتصاد فرهنگ و هنر اظهار داشت: گرچه تعبیر اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور ما چندان متداول نیست اما در دو دهه اخیر این تعبیر در گفتمان کشورهای پیشرفته زیاد دیده می شود می توان گفت گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا بالغ بر 2000 میلیارد تومان است این در حالی است که کشور ما سهم چندانی ندارد.

وی افزود: در واقع اقتصاد و صنایع فرهنگی به عنوان منبعی پایان ناپذیر در تولید ثروت و ایجاد اشتغال روزافزون در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دیده می شوند و حال می بایست در کشور ما نیز توجه جدی به اقتصاد و فرهنگ شود.

جلال پور  با اشاره به ثروت آفرینی ملی حاصل از فروش محصولات فرهنگی بیان کرد: صنایع سینما، رسانه، موسیقی و چاپ و نشر از صنایع بسیار درآمدزا و اشتغال زا به شمار می رود که در صورتی سرمایه گذاری مناسب در آنها فواید سرشاری برای اقتصاد کشور خواهند داشت چرا که در دوره کوتاه ثروت خوبی تولید می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان بین 2 تا 12 است افزود: سهم جهانی تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال 2014 بیش از 820 میلیارد تومان بوده و لزوم توجه جدی به اقتصاد فرهنگ در کشور احساس می شود.

وی در ادامه یادآور شد: نقش صنایع فرهنگی در رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی از بعد ثروت آفرینی نیز قابل بررسی است چرا که در ثروت آفرینی میزان ارزش افزوده و درآمد حاصله از فروش محصولات فرهنگی و هنری مانند تابلوهای هنری، کنسرت های موسیقی، صنایع دستی بسیار بالا است به طوری صنایع فرهنگی از پر سودترین حوزه های تولید است.

جلال پور با اشاره به صادرات محصولات فرهنگی بیان داشت: صادرات محصولات فرهنگی از جمله صادرات ارزش آفرین برای فرهنگ و اقتصاد کشور در سایر کشورها به شمار می رود.

وی با اشاره به اهمیت صنعت چاپ در کشور گفت: اهمیت صنعت چاپ بر کسی پوشیده نیست و لزوم توجه ویژه بدان ضروری است چرا که ما می توانیم در این صنعت جز صادرات کنندگان باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: فرهنگ غنی ما از وضعیت های رقابتی در عرصه های مختلف همچون موسیقی که در عرصه داخلی همانند سینما بازار محصولات موبایل کتاب تئاتر و موسیقی برخوردارند که به سرمایه گذاری معقول می توانیم اشتغال زایی خوبی در این حوزه ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری های معقول در این عرصه ایجاد اشتغال انکار پذیر است عنوان کرد: در یک ماه قبل تجربه سفر به عراق داشتم که می توان بحث آموزش و حضور دانشجویان در ایران ضروری است و از طرفی پتانسیل عظیم توریسم فرهنگی مقفول مانده که همواره لازم است تورهای هخامنشی، اسلام شناسی، شیعه شناسی، موسیقی سنتی، اسب سواری، عشایر و ... را در کشور داشته باشیم. به طوری که بسیاری از خریداران پسته علاقمند هستند صنعت پسته از ابتدا تا انتهای برداشت و فرآوری محصول دنبال کنند و حال لازم است که بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند.

جلال پور تصریح کرد: تسهیل امکان حضوربخشی در برپایی نمایشگاه های فرهنگی و هنری سایر کشورها و برگزاری نمایشگاه های تخصصی در داخل و خارج کشور از نظرات ویژه وزارتخانه است که همواره بایستی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تعامل بین تشکل ها اتاق ایران و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد صورت گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اتاق ، بازرگانی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام شرایط تسهیلات برای کارمندان یکسان باشدنه مانند اشتغال هرکه
آشنا داشته باشددرادارات یا اهل پارتی واقعا که خیلی اوضاع بانکها درام شده تیپ جوان سوال میکنیم کارمند بانک وضعیت بانکها میگن بازار دزدان
ای بابا چه خواستیم چه شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام شرایط تسهیلات برای کارمندان یکسان باشدنه مانند اشتغال هرکه
آشنا داشته باشددرادارات یا اهل پارتی واقعا که خیلی اوضاع بانکها درام شده تیپ جوان سوال میکنیم کارمند بانک وضعیت بانکها میگن بازار دزدان
ای بابا چه خواستیم چه شد؟
آخرین اخبار