رونق صنايع كوچك ظرفيتي براي توسعه اقتصاد

رونق صنايع كوچك با بازگشت واحدهاي توليدي و صنعتي غيرفعال به چرخه توليد و بهره برداري از طرح هاي در حال ساخت ظرفيتي براي توسعه اقتصادي و تحقق اقتصاد مقاومتي است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ اين در حالي است كه غيرفعال بودن بخشي از واحدهاي توليدي به دليل كمبود نقدينگي يا مواد اوليه و تعطيلي بخش ديگري از اين واحدها به دليل بدهكاري به بانك ها بخش زيادي از فرصت هاي اشتغالزايي و توليد را از كشور سلب كرده است.
به گفته مسئولان 87هزار واحد توليدي و صنعتي در كشور فعال است كه 92درصد آنها صنايع كوچك هستند.
براساس آمار رسمي 9 هزار واحد صنعتي غيرفعال،9هزار واحد با كمتر از 50درصد ظرفيت فعاليت و 28 هزار واحد در دست ساخت در ايران وجود دارد كه راه اندازي آنها ظرفيتي عظيم در رونق توليد و اشتغال است.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران گفت: 52 واحد توليدي در شهرك هاي صنعتي گچساران مستقر هستند.
رضا شريفي افزود: از اين تعداد واحد توليدي 31 واحد با حدود 400 نفر اشتغال زايي در حال فعاليت هستند و بقيه غير فعال است.
وي عمده ترين مشكلات واحدهاي توليدي گچساران را كمبود سرمايه در گردش، كمبود مواد اوليه، مشكلات مديريتي و نبود تجهيزات و فن آوري مورد نياز روز است.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي كهگيلويه و بويراحمد گفت:ظرفيت اشتغالزايي 90 درصد از واحدهاي مستقر در شهرك هاي صنعتي اين استان كمتر از 50 نفر است.
سهراب بنام افزود: بازگشت 40واحد توليدي در دولت تدبير و اميد به چرخه توليد و تعيين تكليف 60 واحد توليدي بدهكار به بانك ها از خدمات سه سال گذشته به رونق توليد در اين استان است.
بنام ابراز داشت: 86 واحد صنعتي در شهرك هاي صنعتي كهگيلويه و بويراحمد در حال ساخت با ميانگين پيشرفت فيزيكي 60درصد در شهرك هاي صنعتي اين استان مستقر است كه بهره برداري از آنها دو هزار و 900 فرصت شغلي ايجاد مي كند.
وي افزود: 400 واحد صنعتي در شهرك ها و نواحي صنعتي كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه از اين تعداد 276 واحد داراي پروانه بهره برداري است.
بنام گفت: 13 شهرك صنعتي در كهگيلويه و بويراحمد فعاليت دارند.
وي انتقال صنوف توليدي به شهرك هاي صنعتي براي بهره وري از مشوق هاي مالي را از برنامه هاي رونق صنايع كوچك در اين استان در سال 95 ذكر كرد.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي كهگيلويه و بويراحمد گفت: چهار شهرك صنعتي در شهرستان هاي گچساران و باشت احداث مي شود.
وي با اشاره به وجود 200 هكتار اراضي صنعتي در شهرستان هاي گچساران و باشت اظهاركرد:بخش از اين اراضي تاكنون واگذار شده است.
بنام تعداد واحدهاي صنعتي در گچساران وباشت را 100 مورد ذكر كرد و گفت: از اين تعداد 70 واحد صنعتي پروانه بهره برداري دارند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كهگيلويه و بويراحمد گفت: 200 واحد توليدي غيرفعال اين استان در انتظار تعيين تكليف براي بازگشت به چرخه توليد هستند.
داريوش ديوديده كمبود نقدينگي،دشواري هاي تامين مواد اوليه، نبودن بازار فروش، كوتاه بودن دوره باز پراخت اقساط بانكي، پداخت بيمه كارگران، ماليات و هزينه هاي حمل و نقل از مشكلات اين واحدهاي توليدي است.
وي با اشاره به فعاليت كارگروه رفع موانع توليد تصريح كرد: تلاش براي رفع مشكلات واحدهاي توليدي غير فعال از برنامه هاي جدي دولت در سال 95 براي جمايت از رونق صنايع است.
ديوديده ابراز كرد: از ابتداي سال گذشته تاكنون 19 واحد توليدي و صنعتي استان به چرخه توليد بازگشتند.
وي افزود: از ابتداي سال گذشته تاكنون 32 جلسه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در استان كهگيلويه و بويراحمد برگزار و مشكلات 146 واحد توليدي و صنعتي در اين كارگروه مطرح شد.
ديوديده اظهار داشت: جلسات كارگروه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد 222 مصوبه داشت كه 127 مصوبه اجرايي شد و 95 مصوبه ديگر نيز در دست اجرا است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه مشكلات تأمين منابع مالي، تأمين زمين، بدهي و ساير مشكلات واحدها در اين كارگروه مطرح مي‌شود، بيان كرد: بيشترين مصوبات كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد مربوط به بانك‌ها است.
وي تصريح كرد: با بررسي واحدهاي مشكل‌دار در ستاد تسهيل به پيشرفت فيزيكي 15 واحد صنعتي و توليدي كمك شد، 19 واحد به چرخه توليد بازگشت و از قضايي شدن پرونده 59 واحد ديگر نيز جلوگيري شد.
انتهای پیام /ف
برچسب ها: رونق ، توسعه ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.