دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارت بهداشت برای حفظ و توسعه سلامت جامعه برنامه ‌های آموزشی مختلفی را برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح امروز در نخستین کنفرانس بین‌المللی اهداف توسعه پایدار سلامت که در سالن دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به اهمیت این دانشکده در سلامت افراد اظهار داشت: زمانی که جمعیت ایران 20 میلیون نفر بود و سن امید به زندگی 30 سال و همچنین بیماری‌های واگیردار در کشور بیداد می‌کرد اداره مبارزه با مالاریا تاسیس شد که این سازمان بعدها به دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با آن همه سابقه درخشان در جهت پیشگیری از بیماری های غیر واگیر و سلامت مردم تاسیس شد. 

تربیت 7 هزار و 500 فرهیخته دوره دکتری در دانشکده بهداشت
وی بیان کرد: امروزه 50 سال از آن زمان می‌گذرد که در این مدت بیش از 7 هزار و 500 نفر دانشجوی فرهیخته در مقطع دکتری و ارشد و 500 نفر از مدیران ارشد سلامت در این دانشکده تربیت و آموزش دیده‌اند. 

در ادامه علی اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در این دانشکده 15 دوره برنامه آموزشی کنترل مالاریا برگزار شده است، افزود: در این دانشکده 10 آزمایشگاه اختصاصی وجود دارد که از این تعداد 4 آزمایشگاه به صورت مرجع و ملی در خدمت نظام سلامت کشور است. 

علی اکبری ساری ابراز داشت: آزمایشگاه این دانشکده 35 نمونه آزمایشگاهی را از سراسر کشور امتحان کرده و از این حیث نقش مهمی در ارائه خدمات بهداشتی به مردم دارد. 

وی ادامه داد: 12 گروه آموزشی که 1200 نفر از اعضای هیئت علمی در آن فعالیت دارند در این دانشکده مشغول آموزش و تربیت مدیران آینده سلامت کشور هستند. 

رئیس دانشکده دانشگاه بهداشت با بیان اینکه دوره آموزشی mph در مقاطع ارشد و دکتری در حال برگزاری است؛ تصریح کرد: 15 دانشجوی MPH در قسمت تحصیلات تکمیلی این دانشکده مشغول به تحصیل بوده و دانشکده بهداشت از پیشگامان کار پژوهش از گذشته بوده به طوری که 850 مقاله علمی پژوهشی از این دانشگاه به چاپ رسیده و این مکان آموزشی سالیانه 5 مقاله برای سایت ISI چاپ می‌کند. 

وی گفت: بسیاری از بیماری های واگیردار در کشور در حال ریشه کنی است و این دانشکده نقش مهم و اساسی در خدمات رسانی به مردم مناطق محروم در جهت توسعه پایدار سلامت دارد. همچنین ما تلاش می‌کنیم که خدمات بهداشتی و سلامت به صورت رایگان برای همه مردم کشور انجام شود. 

دانشگاه علوم پزشکی پیشگام حفظ سلامت و کنترل بیماری‌های غیر واگیر 
در ادامه این مراسم علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به نقش ویژه دانشکده بهداشت در حفظ ارتقای سلامت کشور اظهار داشت: خدمات کم نظیر در حوزه سلامت برای مردم افتخاری بزرگ برای این دانشگاه محسوب می‌شود و ما با توجه به سابقه 50 ساله دانشگاه برای ادامه راه به فکرهای نو در زمینه تشخیص و کنترل بیماری ها همچنین بنرهای آموزشی جدیدی نیاز داریم. 

وی بیان کرد: پوشش همگانی سلامت مورد تائید همه صاحب نظران با عنوان یک گام جدی است که جلب توجه سیاستگذاران بر اهمیت این بخش می‌تواند کمک بزرگی در بهتر اجرا کردن پوشش رایگان سلامت در سطح کشور کند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر از اهمیت بسیار بالایی در سلامت کشور برخوردار است، افزود: اگر در بحث بیماری‌های غیر واگیر فکر و ایده نو نداشته باشیم مشکلات زیادی گریبانگیر کشور می‌شود و ما را از اهداف توسعه سلامت دور می‌کند. 

وی ابراز داشت: ما باید توجه مردم در نقش سلامتشان را هر روز بیشتر کنیم تا با توجه مسئولین به این امر مهم سلامت جامعه و مردم تضمین شود. 

جعفریان ادامه داد: دانشگاه‌ها باید با نگاه آموزشی به مساله سلامت مسئولیت پذیرتر بوده همچنین برای ایجاد سلامت بیشتر مردم ما ناچار هستیم مسائل و بیماری‌های جهان را رصد کنیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما باید به روز شده فکر کنیم و با نگاهی وسیع و عمیق به مساله توسعه سلامت در بالا بردن شاخص کیفیت آن در بین مردم جامعه بنگریم.

نقش مهم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سلامت ایران 
در ادامه این مراسم ثمیر صدیقی حامل پیام دکتر الانوار مسئول بهداشت حوزه شرق مدیترانه گفت: تحول بهداشت در کشور به صورت چشمگیر بوده و نقش این دانشگاه برای توسعه سلامت پایدار مردم ایران ستودنی است. 

وی بیان کرد: برگزاری دوره‌های دکترای بهداشت در حوزه سلامت عمومی و دوره های کوتاه مدت به وسیله این دانشکده سبب بالا رفتن شاخص کیفی سلامت مردم ایران شده است. 

ثمیر صدیقی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهداف بلندی در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر دارد، افزود: یکی از اهداف مهم این دانشگاه تقویت سیستم‌های بهداشتی و رفع مشکلات حوزه سلامت است. 

وی در پایان گفت: پیشرفت در کنترل بیماری‌های غیر واگیر در این منطقه و آمادگی رو به رو شدن با بیماری های مختلف از ویژگی‌های این دانشگاه پزشکی در سطح منطقه محسوب می‌شود. 

در ادامه این مراسم دکتر تکیان معاون بین الملل دانشگاه و دبیر اولین همایش سرآمد توسعه پایدار گفت: در زمانی که امکانات کشور محدود بود پیشکسوتان علم پزشکی خطرات مختلفی را به جان خریدند تا وضعیت سلامت کشور به شکل امروزی پیشرفت چشمگیری داشته باشد. 

وی بیان کرد: بعد از سه دهه از انقلاب اسلامی کشور از نظر سلامت وضعیت خوبی دارد و این با تصویر جهانی سلامت همگام بوده و اهداف توسعه پایدار به وسیله سران کشورها به تصویب رسیده با برنامه ریزی منظم در حال انجام است. 

معاون بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه توسعه همگانی سلامت با هدف پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر صورت می‌گیرد، افزود: وزارت بهداشت به صورت مستمر در جهت ارتقای شاخص کیفی سلامت مردم تلاش شبانه روزی دارد و ما در حال تلاش و تکاپو برای ارائه 7 پنل آموزشی در سطح بین‌المللی هستیم. 

وی گفت: نقش دانشکده بهداشت آموزش، پژوهش و خدمت رسانی در جهت حفظ و توسعه سلامت جامعه است. 

سهم علم در افزایش سلامت جامعه
در ادامه این مراسم دکتر دتیلو گانتن نماینده جهانی بهداشت در سازمان ملل گفت: تمدن و فرهنگ کشور ایران به قدری غنی است که زمانی که در شمال اروپا ما مشغول شکار حیوانات بودیم، ایرانیان در سطح بسیار بالایی از نظر پزشکی قرار داشتند.

وی بیان کرد: مسائل و اهداف سلامت و توسعه پایدار در هزاره سوم بسیار مهم است به طوریکه این مسئله با پیشرفت جامعه خود را باید به روز کند تا آمادگی‌های لازم در برخورد با بیماری های غیرواگیر داشته باشد.

رئیس مجمع جهانی بهداشت با بیان اینکه بهبود سلامت بشریت در گرو اقلیم محیط زیست است، افزود: علم سهم بزرگی در ایجاد سلامت عمومی جامعه دارد و این اهداف است که سبب توسعه و رشد کشورها در سراسر دنیا می‌شود.

وی ابراز داشت: اهداف توسعه سلامت منوط به رشد علم در جهان است و پیشرفت یک کشور بدون در نظر گرفتن مبنای علم یک چالش اساسی را ایجاد می‌کند. 

گانتن ادامه داد: سیاستمداران هر کشور باید نسبت به مسائل پزشکی اشراف داشته باشند تا به اهمیت این موضوع پی برده و بتوانند سرآمد جامعه خویش را با تصویب قوانین مناسب و اجرای آن ایجاد کنند.

وی در پایان گفت: با تشکیل گروه‌های جی 8، جی 20 در شهرهایی چون برلین، لندن اجرای توسعه سلامت را در سایر نقاط دنیا در حال افزایش است.

شایان ذکر است در انتهای این مراسم از 19 پیشکسوت دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خاطر خدمات ارزنده‌شان در تربیت و آموزش مدیران سلامت تجدید به عمل آمد.

گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از نمایشگاه عکس و وسایل اولیه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران سالیان دور در معرض دید مهمانان و دعوت‌شدگان قرار گرفت.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار