اصفهان؛

تولید سالانه 16 میلیون تُن زباله غیرقابل مصرف در کشور

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست کشور گفت: روزانه 48 هزار تُن پسماند در کشور تولید می‌شود که فقط هفت درصد آن در مبدا تفکیک می‌شود.

محمدجواد سروش در حاشیه همایش نکوداشت روز زمین پاک در مجتمع داروسازی باریج اسانس کاشان در گفتگو با خبرنگار گرو ه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: بیش از 70 درصد از پسماند در دنیا بازیافت می شود در حالی که این رقم در ایران فقط 20 درصد است.

وی با اشاره به تفکیک اینکه هفت درصدی رصد زباله های کشور در مبدا افزود: 93 درصد همراه با فلزات سنگین و مواد پرخطر است.

سروش، پسماند را زایده طبیعی توسعه زندگی اجتماعی و مصرف‌گرایی دانست و گفت:اولین حرکت در بحث بسیار مهم مدیریت پسماند کاهش میزان آن است.

به‌گفته‌وی، 16 میلیون تُن زباله در سال به‌صورت غیرقابل مصرف در کشور تولید می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست کشور در ادامه با تاکید بر محل جمع آوری زباله و پسماند گفت: هر تُن زباله 500 لیتر شیرابه دارد که هر لیتر شیرابه چهار هزار لیتر آب را آلوده می کند.

سروش تصریح کرد:میزان زباله موجود در ایران 16 میلیون مترمکعب آب را می تواند آلوده کند.

وی، پسماند را یک منبع ثروت و بازیافت آن را حرکتی برای توسعه پایدار و حفظ منابع دانست و گفت: هزار سال طول می‌کشد تا پلاستیک به چرخه طبیعت و در این چرخه دوباره با انتقال بیماری‌ها به بدن باز می‌گردد.

به‌گفته‌وی، درصورتیکه هر نفر در هفته یک کیسه پلاستیک صرفه جویی کند هر سال 10 هزار تُن پلاستیک در سال صرفه جویی شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست کشور، جایگزینی کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر را تاکید کرد و گفت: 2/1(یک و دو دهم) میلیون تُن پلاستیک در سال به‌دلیل مباحث مواد اولیه، پتروشیمی و نفت در کشور استفاده‌می‌شود.

سروش مصرف سرانه پلاستیک را در کشور از بسیاری کشورها بالاتر عنوان کرد و گفت:مصرف کاغذ نیز در کشو ر بالا و بازیافت آن پایین است.

وی با اشاره به حرکت فرد فرد، گروه گروه و بخش بخش در تمام سطوح برای امر مهم بازیافت در تداوم حیات بشریت و کره زمین گفت:برای تولید یک تُن کاغذ 17 اصله درخت برابر سه تُن درخت از بین می‌رود.

به‎گفته‌وی، 400 هزار تُن کاغذ در کشور مصرف می‍‌‌شود که در صورت صرفه‌جویی یا بازیافت 25 درصدی آن می‌توان یک میلیون و 700 هزار اصله درخت را حفظ و نگهداری کرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به وجود 18 میلیون هکتار جنگل در کشور در سال 1342 افزود: 6 میلیون هکتار از این میزان جنگل یعنی 30 درصد از جنگل‌های کشور از سال 1342 تا 1392 از‌بین‌رفته‌است و در حال حاضر 12 میلیون هکتار جنگل وجود دارد.

سروش،افزایش جمعیت و بیماری‌های ریوی و تنفسی افزایش را با این روند نابودی جنگل‌ها یادآورشد و گفت: شرایط منابع آبی نیز به‌ویژه آب آشامیدنی در کشور حاد است

وی با تاکید بر ما در نقطه خشک ز مین به ‌سر می‌‌بریم گفت:منابع تجدیدپذیرو تجدیدناپذیر که رو به اتمام است نیاز به اندیشیدن تدابیری لازم برای حفظ این منابع دارد.

به‎گفته‌وی، قسمت اعظم کشور ما تا سال 2050 به‌دلیل بی‌آبی غیرقابل سکونت می‌شود

سروش در پایان اظهار داشت:در دنیایی که روزی 5 هزار نفر از نبود آب آشامیدنی رنج می‌برند و 900 میلیون نفر در دنیا دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند حفظ منابع آبی، خاکی و جنگل‌ها ضروری است.

شایان ذکر است همایش نکوداشت روز زمین پاک با حضور محمدجواد سروش،مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست کشور و محمدباقر رضایی رییس انجمن گیاهان دارویی کشور در مجتمع داروسازی باریج اسانس کاشان با اجرای برنامه پاکسازی محیط زیست توسط کارکنان این مجتمع برگزار شد. 




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.