اصفهان؛

انباشت زباله هر سال یکهزار هکتار از زمین‌های زراعی را تخریب می‌کند

با تخریب سالانه یکهزار هکتار از زمین های زراعی کشور اگر کاری و فکری برای زمین نکنیم مصیبت‌های بالاتری در انتظار فرزندان ما است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست کشور، در همایش نکوداشت روز زمین پاک در مجتمع داروسازی باریج اسانس کاشان گفت: تفکر پاسداشت روز زمین پاک می‌تواند تفکر دائمی شود و اختصاص به یک روز خاص نداشته‌باشد.

محمدجواد سروش با تاکید بر اینکه امروزه بشر با پدیده نامیمونی به نام تخریب محیط زیست و ظهور آثار و عوارض آن مواجه است گفت: زمین بیمار است و در حال رنجوری به سر می ‌برد و همه منابع آب، خاک، زمین، هوا و جنگل‌ها در حال نابودی است که اگر کاری نکنیم مصیبتی بالاتر گریبانگیر فرزندان ما خواهد شد.

به‎گفته‌وی، این تلنگری برای بشر است که به دست خود مرگ خود را رقم می زند بنابراین

با عزم همگانی برای نجات زمین و منابع طبیعی از آسیب و تهدیدها باید تدابیری اندیشیده شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست کشور، با تاکید بر نابودی سالانه بیش از 7.3 میلیون هکتار جنگل در دنیا گفت: هر هکتار جنگل اکسیژن 10 نفر را تامین می کند یعنی هر سال به اندازه کل جمعیت ایران از اکسیژن محروم می‌شوند که این اتفاق تلخی است.

سروش، بر اهمیت درختکاری تاکید کرد و گفت:هر درخت پنج کیلو اکسیژن و هر هکتار اکسیژن 10 نفر را تامین می کند.

وی با تاکید بر اینکه بی‌برنامگی در کشور از سال 1342 تا سال 1392 عامل نابودی 6 میلیون هکتار از 18 میلیون اراضی جنگلی شده است گفت: 30 درصد از جنگل‌های کشور از بین رفته است

به‎گفته‌وی، با توجه به نابودی سالانه بیش از 7.3 میلیون هکتار جنگل در دنیا، و تهدید زمین با کمبود اکسیژن، افزایش گازهای گلخانه‌ای و منواُکسیدکربن باید 8/7 (هفت و 8 دهم) میلیون هکتار جنگل از سال 2016 تا 2020 به ازای هر نفر کاشته شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور، شعار جهانی سال 2016 تا 2020 را با عنوان "درختان برای زمین"یادآورشد و گفت:این شعار در ایران با عنوان "درختان برای زمین و زمین برای زندگی"در سلامت و حفظ و حراست از موهبات الهی است.

سروش، ترویج شیوه‌های زیستی ساده و نظم و انضباط را با شعار تولید حداقل پسماند برای زمین در نگهداری از منابع طبیعی را تاکید کرد و گفت: احساس مسوولیت برای حفظ منابع مختص یک فرد، جامعه و گروه نیست بلکه همه افراد باید این احساس را داشته‌باشند که تنها چیزی که در بحث محیط زیست از سلامت آن می‌توانند بهره‌برداری کنند و از خط رات آن آسیب نبینند حفظ و حراست کل زمین است.

وی در پایان با اشاره به وقوع اتفاقات بعد از جنگ جهانی دوم در توسعه نامتوازن صنعت و ایجاد شرایط بدی در جهان و توسعه صنایع در آمریکا و اروپا گفت: همین امر موجب شد که در سال 1969 گروه‌های زیست محیطی یک روز را با عنو ان زمین پاک نامگذاری کنند و سازمان ملل نیز 20سال بعد از آن در سال 1990 روز 22 آوریل را به صورت جهانی روز زمین پاک نامگذاری کند.

شایان ذکر است همایش نکوداشت روز زمین پاک با حضور محمدجواد سروش،مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست کشور و محمدباقر رضایی رییس انجمن گیاهان دارویی کشور در مجتمع داروسازی باریج اسانس کاشان با اجرای برنامه پاکسازی محیط زیست توسط کارکنان این مجتمع برگزار شد. 



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.