اولین قدم در کنترل دیابت، تغذیه صحیح است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛  دیابت شایع ترین اختلال غدد درون ریز است که با افزایش سطح قند خون مشخص می شود.
سطح قند خون به علت نقص در ترشح این غدد، عملکرد هورمون انسولین در بدن و یا هر دو افزایش می یابد.
 هورمون انسولین در پانکراس ساخته می شود و کمک می کند سلول ها از گلوکز خون برای سوخت و ساز بدن استفاده کنند.
از جمله عوامل مهمی که در افزایش قندخون و بیماری دیابت نقش دارند، می توان به وراثت، عوامل محیطی و سبک زندگی شامل الگوی تغذیه و نحوه و میزان فعالیت بدنی اشاره کرد.
پرنوشی، پرادراری و ضعف و تاخیر در ترمیم زخم های بدن، از علائم دیابت است.
 دیابت نوع یک در افراد جوان و کودکان در اثر اختلال در سیستم ایمنی و یا بیماری های ویروسی که سبب تخریب سلول های پانکراس می شود، به وجود می آید.
دیابت با اختلال در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین ها همراه است.  رژیم غذایی مناسب، ورزش، کنترل وزن و در صورت نیاز استفاده از دارو، راه های اصلی کنترل دیابت هستند.
داشتن تغذیه صحیح، قدمی مهم در کنترل دیابت است. حفظ سطح چربی های خون در حد طبیعی، کاهش مشکلات خاص بیماران دیابتی، داشتن وزن مناسب، رساندن مواد مغذی به بدن به میزان لازم، تامین انرژی موردنیاز بدن جهت انجام فعالیت های بدنی، جلوگیری از بروز عوارض و مشکلات ناشی از دیابت  از  دیگر اهداف تعیین یک رژیم غذایی خاص برای بیماران دیابتی است.
بیماران دیابتی باید مصرف قندهای ساده مانند شکر، شکر قرمز، عسل و شربت ذرت را محدود کنند، بیماران دیابتی در استفاده از لبنیات باید دقت کنند که از شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنند و روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
انتهای پیام/
برچسب ها: آبادان ، بیماری ، دیابت ، غدد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.