مدیرکل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری خراسان رضوی گفت: این هنر شوراست که با تلفیق افکار متفاوت بتواند افراد توانمند و صاحب نظر را با سلیقه‌ها و افکار متعدد کنار هم قرار دهد تا قدرت و پتانسیل بیشتری پیدا کند.

تلفیق افکار متفاوت قدرت بیشتری به شورا ها می دهد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، سید مجتبی علوی مقدم در جلسه شورای اداری کاشمر که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای کاشمر و ریوش برگزار شد، افزود: در دنیای امروز نظام‌های سیاسی دنیا به سه دسته دیکتاتوری که حکومت فرد بر جامعه است، دموکراسی که حکومت مردم بر مردم است و مردم‌سالاری دینی که با رأی و بر مبنای دین و دین‌باوری است تقسیم می‌شود و در این بین برترین و عالی‌ترین نوع حکومت که در نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته مردم‌سالاری دینی است که مترقی‌ترین نوع نظام اداری و سیاسی است.

وی با بیان اینکه حضور بیش از 8 هزار عضو شورای اسلامی در خراسان رضوی جزو افتخارات این نظام دینی است، ادامه داد: سپردن کار به مردم و سپری شدن چهار دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر نشان از این دارد که هر جایی که کار به مردم سپرده شده است به نحو احسن اجرا و اداره شده است و این توفیق بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه تمامی دولتمردان و مسئولان بایستی از این ظرفیت عظیم برای ایجاد شرایط بهتر در جامعه استفاده کنند خاطر نشان کرد: همواره در شوراها دو موضوع بسیار مهم است یکی تعامل مردم با مردم و دیگری تعامل با دستگاه‌هاست و در این بین تعامل مردم با مردم سه اصل رقابت، مشارکت و تحرک اجتماعی در جوامع مترقی جزو موضوعات اساسی قرار دارد.؛ لذا هر جا رقابت ایجاد شود قطعاً نوآوری و شکوفایی پدید خواهد آمد و شرایط برای بهترین انتخاب نیز فراهم می‌شود.

علوی مقدم، مشارکت را یک اصل اساسی برای استفاده مطلوب از خرد جمعی و افکار عمومی دانست و افزود: اگر اعضای شورا جایی انتخاب شدند نباید بگویند ما منتخب مردم هستیم و فرد دیگری در کنار ما نیست بلکه باید از افراد متعدد با سلیقه‌های مختلف که بنا به دلایلی خود را در معرض انتخاب قرار نداده‌اند در این نهاد استفاده کنیم.

وی، توجه و دقت کافی به مقررات، شفافیت ضوابط، مقررات، دستورالعمل‌ها و تفویض اختیار را از شاخصه‌های مهم در تعامل دستگاه‌ها و نهادها عنوان و تصریح کرد: تلاش کردیم این باور را در چارچوب قانون و اختیارات در سطح استان اجرایی کنیم اما در برخی مواقع قوانین و مقررات نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری خراسان رضوی گفت: در مجموعه دفتر امور شهری با هماهنگی شهرداران بستری ایجاد کردیم که قوانین و مقرراتی که مغایر با همدیگرهستند واحیاناً مشکلاتی ایجاد می‌کند را شناسایی و با تقسیم‌بندی آن‌ها برای رفع مشکلات و مغایرت‌های آن راهکار مشخص کنیم.

علوی مقدم یادآور شد: امیدواریم این پکیج که در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد بتواند کمک کند تا مشکلات کمتری داشته باشیم.

علوی مقدم با اشاره به جایگاه شورا و اینکه شوراهای اسلامی از طریق شورای عالی استان‌ها به عنوان تنها مرجع غیر از مجلس و دولت می‌تواند با مجلس ارتباط مستقیم داشته باشد گفت: قطعاً همه شوراها با مشکلات شهرها و قوانین شورا و شهرداری‌ها آشنا هستند لذا این انتظار وجود دارد که در شورای عالی استان‌ها گزارش شود که در مدت ادوار گذشته چه قدم‌هایی در حوزه اصلاح قوانین و مقررات مغایر برداشته شده است.

وی با قبول نواقص و کم و کاستی‌های قانون شورا و اینکه اعضای این نهاد می‌توانند از شورای عالی استان‌ها در خصوص اقدامات انجام شده درزمینه رفع مغایرت قوانین سؤال کنند، گفت: شورای عالی استان‌ها در این حوزه باید با قدرت بیشتری وارد شود و با برقراری تعامل با مجلس بتواند بخش عمده‌ای از مشکلات فرآوری شوراها را برطرف کند؛ چرا که در حال حاضر تمامی مشکلات توسط شوراها در شهرها شناسایی شده است و تنها در مرجع بالاتر باید رسیدگی می شود.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه در بخش کار تیمی ضعیف، اما در موضوع کار انفرادی بسیار قوی است یادآور شد: این هنر شوراست که با تلفیق افکار متفاوت بتواند افراد توانمند و صاحب نظر را با سلیقه‌ها و افکار متعدد کنار هم قرار دهد تا قدرت و پتانسیل بیشتری پیدا کند.

علوی مقدم با اشاره به اینکه اگر حکومت و دولت فضای کار تیمی را در بستر شوراها فراهم ببیند قطعاً بسیاری از اختیارات دیگر را تفویض خواهد کرد گفت: انعطاف پذیری، تعهد، شایستگی، آگاهی نسبت به وظایف بخشی از اصول موفقیت در انجام کار تیمی است که اگر بخشی از این اصول در شوراها ایجاد شود قطعاً شاهد موفقیت و کارآیی بهتر آن شورا خواهیم بود.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.