وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در حال بررسی استقرار نیروی نظامی چرخشی در جمهوری‌های بالتیک است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال بررسی استقرار یک نیروی نظامی چرخشی در جمهوری‌های بالتیک و احتمالا لهستان است. 

این اقدام ناتو حاکی از تشدید نگرانی‌های این پیمان نظامی از قدرت نمایی نظامی روسیه در این منطقه است. 

کار‌تر، که برای شرکت در مراسم انتصاب فرمانده جدید فرماندهی اروپایی ارتش، آمریکا در حال عزیمت به آلمان بود، به خبرنگاران همراهش گفت: «این یکی از پیشنهادهایی است که تحت بررسی قرار دارد.» 

قرار است ژنرال نیروی زمینی کرتیس اسکاپاروتی، جانشین ژنرال نیروی هوایی فیلیپ بریدلاو شود، که بطور مکرر و علنی در مورد اینکه روسیه در حکم تهدیدی بالقوه علیه ثبات اروپاست هشدار داده است. 

کار‌تر افزود کشورهای عضو ناتو در حال بررسی استقرار یک نیروی زمینی چرخشی متشکل از چهار گردان یعنی در کل حدود چهار هزار نفر در منطقه بالتیک هستند. این نیرو علاوه بر تصمیم جداگانه و اخیرا اعلام شده یکجانبه آمریکا برای اعزام یک تیپ زرهی ارتش امریکا به استعداد ۴۲۰۰ نفر به شرق اروپا در فوریه آینده است. 

کار‌تر اظهار داشت پیشنهاد استقرار نیروی زمینی چرخشی ناتو در جمهوریهای بالتیک در نشست اعضای ناتو در ماه ژوئن بررسی خواهد شد. 

کار‌تر اظهار داشت: مسکو تصمیم گرفته است تا از یکپارچگی با غرب فاصله بگیرد؛ «بنا براین ما چاره‌ای نداریم، جز انجام دادن کاری که داریم انجام می‌دهیم یعنی محکم ایستادن» از طریق بهبود حضور نظامی آمریکا در اروپا و همکاری نزدیک با متحدان واشینگتن در ناتو. 

کار‌تر در عین حال گفت آمریکا مایل «تا اگر روسیه رفتار خود را عوض کرد در را باز نگه دارد» و به همکاری با روسیه در زمینه‌هایی که دو طرف در آن منافع مشترک دارند از جمله توافقنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار