کارگردان نمایش «طپانچه خانم» در رابطه با دو سانس شدن اجرای نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» توضیحاتی داد.

چرایی دو سانس شدن یک نمایش از زبان کارگردانشهاب‌الدین حسین پور کارگردان نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون استقبال مردم از نمایشی که آخرین روزهای خود را سپری می‌کند، گفت: «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» در اجرای قبلی خودش پرمخاطب‌ترین نمایش چهارسو بود؛ همچنين تا پايان دوره جديد اجراهايش با بيست و پنج هزار تماشاگر پر مخاطب ترين نمايش كشور خواهد شد كه بی شک دلیلش کیفیت نمایش و سیستم تبلیغاتی هوشمندی بود که گروه تبلیغات پارکینگ پیاده سازی کرد.

وی پیرو صحبت‌هایش بیان کرد: به دلایل مختلف تلاش کردیم که نمایش را در شهرهای دیگر اجرا کنیم که با همكاری و همدلی اعضای گروه در 5 استان اجرا داشتیم و استقبال هم خوب بود. بعد از گذر زمان با کامنت‌هایی که من دریافت می کردم متوجه شدم که این متن و نمایش هنوز جای کار دارد به گونه‌ای که اگر کسی نمایش را ندیده بتواند ببیند و آنهایی که دیده‌اند و بار دیگر تمایل دارند، به دیدن دوباره نمایش بنشینند؛ به همین خاطر برای سالن رایزنی‌هایی کردم تا در نهایت به سالن استاد سمندریان رسیدم.

حسین‌پور ادامه داد: بازتولید این نمایش نیز تا به امروز بازده خوبی داشته است و درست مثل اجرای چهارسو، هر شب با سالن پر اجرا می‌رویم و از این بابت بسیار خوشحالم. البته که هر نمایشی پيرو سلیقه‌ای است و امکان دارد با ذائقه یکسری افراد جور در نیاید اما با توجه به کامنت‌هایی که گرفتم، به یقین می‌توانم بگویم که 90 درصد مخاطبان رضایت داشته‌اند.

کارگردان نمایش «طپانچه خانم» در رابطه با دو سانس شدن اجرای نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» عنوان کرد: استقبال مخاطب اصلی‌ترین دلیل این اقدام است و دیگر اینکه ما می‌بایست 30 اجرا را پر می‌کردیم و چون چند تعطیلی در طول مدت اجرا داشتیم، مجبور به جبران بودیم. بنابراین سانس دوم روزهای پنجشنبه  و شنبه ها را نیز به تعداد اجراها اضافه کردیم. 

وی افزود: مسلم است که این حرکت ریسک بالایی دارد؛ چون در سه روز (پنجشنبه، جمعه، شنبه) چهار اجرا داریم و خبر رسانی به صورت گسترده در زمان کوتاه کار دشواری است، همینطور افزایش ظرفیت سالن از 90 نفر به 150 نفر نیز بار مضاعفی شد بر دغدغه‌هایمان؛ اما با همه این اوصاف در عملی کردن آن موفق بوده‌ایم.

کارگردان نمایش «هفت سنگ» در خصوص عدم همکاری جلال تهرانی (طراح صحنه) در بازتولید نمایش توضیح داد و گفت: کار کردن با جلال تهرانی برای هر کسی که در تئاتر فعالیت دارد مایه افتخار است و من هم خیلی همکاری با ایشان را دوست دارم، اما به دو دلیل طراحم را عوض کرده‌ام. اول اینکه در اجرای مجدد نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» من باید همزمان با اجرای دیگری روی صحنه می‌رفتم و چون به یک دکور پورتابل نیاز داشتم، دکور قبلی برایم بلااستفاده بود. دوم اینکه ما حمایت دولتی نمی‌شویم؛ در این صورت تکلیف مسائل اقتصادی مشخص نبود و نمی‌خواستیم عزیزان را درگیر کاری کنیم که اقتصادش مشخص نیست و ایشان هم از بزرگان هستند و من به هیچ وجه نمی‌خواستم شرمنده‌شان شوم.

کارگردان نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» درباره شیوه کارگردانی خود ابراز کرد: در کارگردانی نمایش با توجه به اين كه نمایشنامه قابليت اجرای آیینی سنتی دارد و علی‌رغم اینکه کاملا رئالیستی است اما با نگاهی به زبان جعلی و منحصر به فرد متن، تلاش كردم نمايشی مدرن و نزديك به فضای سورئالیستی خلق كنم. زبان متن متعلق به هیچ دورانی نیست؛ زبان من در آوردی از گویش‌ها، لهجه‌ها  که می‌توان به آن رئالیستی نگاه نکرد كه اين شيوه و منحصر بودن جهان نمایش برایم بسیار مهم است.

این کارگردان در ادامه عنوان کرد: تلاشم این بود که یک اجرای مدرن داشته باشم با میزانسن های خط کشی شده و استفاده از بازیهای مینی مال که در نهایت امر بتوانيم پیام درست را به مخاطب منتقل کند.

حسین پور افزود: با توجه به این رویکرد مدرن به نمایش ایرانی و نزدیک شدن به فضای سورئال ما گریم‌های کاریکاتور گونه ای طراحی کردیم  و همچنین  طراحی نور، لباس، صدا و صحنه به ایده‌های کارگردانی بسیار کمک کرد. با اینکه نمایش ذاتا تراژدی است اما من سعی کردم نمایش مفرحی را به وجود بیاورم یا بهتر بگویم گروتسک؛ طنز تلخ که سبک مورد علاقه من نیز بود.

این کارگردان در بخش پایانی صحبت هایش گفت: مردم را به دیدن تئاتر دعوت می کنم؛ چون تئاتر تاثير مستقيم بر فرهنگ جامعه دارد و اندیشه را به وجود می آورد، حضور مردم در تماشاخانه ها باید به قدری موثر و پررنگ باشد تا مسئولان را بر آن دارد که نسبت به افزايش بودجه آن و سالن ها اقدام کنند.

لازم به ذکر است که این نمایش به نويسندگی محمد اميرياراحمدی و بازی گلاب آدينه، شيرين بينا، مونا فرجاد، حميد رحيمی، محمد صديقی مهر و حميده مستعان تنها تا ٢٨ اردیبهشت در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ی ایرانشهر ساعت ٢١ به روی صحنه می رود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.