جزایر کوچک و بزرگ سد شهید کاظمی بوکان این روزها به مکان اجتماع هزاران قطعه پرنده به خصوص کاکایی ها تبدیل شده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان امروز گفت: با شروع فصل زاد و ولد پرندگان، بیش از چهار هزار جفت کاکایی و پرندگانی از خانواره اردک سانان، باکلان ها، کشیم و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی بر روی جزایر، درختان و بیشه زارهای حاشیه این سد اقدام به آشیانه سازی، تخمگذاری و جوجه آوری کرده اند .

احمدی افزود: از مجموع پرندگانی که در جزایر سد بوکان لانه گزینی کرده اند، افزون بر 90 درصد شامل انواع پرندگان کاکایی از جمله کاکایی صورتی، سرسیاه، ارمنی است و 10 درصد دیگر آنها را نیز پرندگان آبزی و کنار آبزی تشکیل می دهند .

وی ادامه داد: این جزایر به علت آن که در دریاچه سد شهید کاظمی محصور است، شرایط امنی را برای زندگی این پرندگان به وجود آورده و این منطقه را به زیستگاهی ایده آل برای زیست و تخمگذاری انواع پرندگان به ویژه کاکایی ها در آذربایجان غربی مبدل کرده است .

احمدی گفت: هر ساله با شروع فصل بهار جزایر این دریاچه مملو از انواع پرندگانی می شود که به علت امنیت، این مکان را برای لانه سازی و جوجه آوری خود انتخاب می کنند .

وی افزود: بارش های مناسب سال زراعی جاری به ویژه در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان کردستان و شهرستان سقز که از مهمترین مناطق تامین کننده آب سد شهید کاظمی است، موجب شده تا این سد از شرایط آبی بسیار خوبی برای زیست پرندگان برخوردار شود .

هم اکنون تعدادی از جزایر سد شهید کاظمی به علت ارتفاع آب، در زیر آب قرار گرفته و تا تیرماه با پایین رفتن سطح آب سد، جزایر دیگری برای لانه گزینی پرندگان ظاهر می شود .

کاکایی ها پرندگانی با جثه ای متوسط تا بزرگ هستند و رنگ آنها اغلب سفید یا خاکستری است .

این پرندگان اغلب نشانه های سیاه رنگی بر روی بال یا سرشان دارند .

کاکایی ها از ماهیان، سخت پوستان، نرم تنان، حشرات، لاشهٔ حیوانات و نیز میوه ها و مواد گیاهی تغذیه می کنند .

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.