کارشناسی که 2 سال پیش سقوط کم‌سابقه بهای نفت را پیش‌بینی کرده بود، اکنون درباره ورشکستگی عربستان هشدار داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «سی‌ان‌ان مانی،» «زک شریبر،» مدیر عامل شرکت «پوینت استیت کپیتال،» که دو سال پیش سقوط تاریخی بهای نفت را پیش‌بینی کرد، اکنون درباره فاجعه مالی قریب‌الوقوع در عربستان هشدار داده است.

زمانی که شریبر صحبت می‌کند، همه توجه‌ها به سوی او جلب می‌شود. گفته می‌شود پیش‌بینی وی در سال 2014، سودی 1 میلیارد دلاری را برای شرکت او به ارمغان آورد. زمانی که او درباره سقوط کم‌سابقه بهای نفت پیش‌بینی کرد، طلای سیاه بشکه‌ای 100 دلار معامله می‌شد.

 سقوط کم‌سابقه بهای نفت برای عربستان و کشورهای دیگر که به لحاظ اقتصادی به درآمد نفتی خود متکی هستند، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. عربستان برای مقابله با این مشکل، از میزان مخارج کاسته است. در روزهای اخیر وزیر نفت باسابقه این کشور از کار برکنار شد. شریبر معتقد است شرایط برای ریاض از این نیز سخت‌تر خواهد شد.

شریبر در این زمینه گفت: ورشکستگی مالی کامل عربستان در 2 تا 3 سال آینده رخ خواهد داد. به گفته او، هزینه‌های بالا و بهای پایین نفت، دو مسئله‌ای هستند که اقتصاد این کشور را به شدت تهدید می‌کنند. این تهدیدها به اندازه‌ای جدی هستند که عربستان را به لحاظ ساختاری در معرض ورشکستگی قرار خواهند داد. تعجبی ندارد که این کشور هم‌اکنون به گرفتن وام روی آورده است.

گفته می‌شود ریاض قصد دارد 10 میلیارد دلار وام از گروهی از بانک‌ها دریافت کند تا به این طریق راه را برای نخستین فروش اوراق قرضه خود در سطح بین‌المللی هموار کند.

مقامات عربستان تاکنون هزینه‌های رفاهی زیادی را برای جمعیت 30 میلیونی این کشور صرف کرده‌اند. اکنون آل‌سعود ناچار شده است از این هزینه‌ها به شدت بکاهد. نمونه آن افزایش 50 درصدی بهای گاز در این کشور است.

به دلیل همین مشکلات شریبر به مردم توصیه کرده است اکنون که ارزش دلار در حال پایین آمدن است، به خرید این ارز روی بیاورند. اواعتقاد دارد ارزش ریال عربستان در مقابل دلار آمریکا به توازن رسیده است. ریاض باید ارزش ریال را کاهش دهد تا بتواند با مشکلات اقتصادی خود دست و پنجه نرم کند.

  انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این احمق ها خودشون،خودشون نابود میکنن انشالله
آخرین اخبار