در کنار سینمایی مخروبه ، شاید بتوان از تئاتر به عنوان تنها هنر هفتم موجود در شهرستان تربت جام یاد کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ هنر محرومیت نمی‌شناسد . کم نیست داستان هنرمندانی که در نبود امکانات و زیرساخت راه خود را ساخته‌اند و ادامه‌اش داده‌اند.

تئاتر تربت جام و بازیگران آن با وجود نداشتن تماشاخانه و کم ‌ترین امکانات، توانسته‌اند در چند دوره خود را به عنوان برگزیدگان تئاتر استانی معرفی کنند و البته در کنار این موفقیت‌ها مشکلاتشان کم نیست؛ مشکلاتی جدی که آینده تئاتر این شهرستان را تهدید می‌کند.

رئیس انجمن تئاتر تربت جام مهم‌ترین مشکل را نبود تماشاخانه می‌داند.

هادی عبدللهی معتقد است در صورت راه‌اندازی تماشاخانه تئاتر، بسیاری از مشکلات همچون فرهنگ‌سازی، ارتقای سواد تئاتری مردم و حرفه‌ای‌تر شدن هنرمندان برطرف خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که مردم برای آموزش تئاتر باید به چه جایی مراجعه کنند، بیان کرد: وجود تماشاخانه علاوه‌بر آن که محلی است برای اجرای تئاتر، می‌تواند به عنوان مدرسه تئاتر نیز عمل کند.

عبدللهی گفت : هم‌اکنون با گذشت سه ماه از راه‌اندازی کلاس‌های آموزش در سالن اجتماعات اداره ارشاد بیش از 30 کودک در سنین 7 تا 10سال مراجعه کرده و در حال آموزش هستند.

وی در خصوص تاسیس تماشاخانه گفت: ما توانسته‌ایم زمین تماشاخانه را از بخش خصوصی تامین کنیم.

از طرفی دیگر، هنرمند پیشکوست تئاتر تربت جام هم، نبود سالن مطلوب و مناسب تئاتر، کمبود وسایل و عدم بودجه را مهم‌ترین کمبودهای تئاتر در تربت جام برمی‌شمرد.

علی رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا وسیما گفت : همیشه برای هزینه لباس، گریمور و سایر عوامل اجرایی می‌بایست دنبال اسپانسر بگردیم که در تربت جام هم به سختی یافت می‌شود.

وی نبود همبستگی و همدلی بین پیشکسوتان این رشته و برخی هنرمندان را مشکل اساسی‌تر تئاتر تربت جام دانست.

رضایی همچنین گفت : متاسفانه برخی گروه‌ها مراسم‌های جُنگ و آیتم‌های طنز را به نام تئاتر اجرا می‌کنند و برخی مردم در شناخت تئاتر با مشکل مواجه می‌شوند و این فرهنگ‌سازی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد : برخی از این مشکل فرهنگ‌سازی به خود هنرمندان تئاترمان برمی‌گردد. هنوز در قسمت‌هایی به سمت حرفه‌ای شدن پیش نرفته‌اند. ما باید از خودمان شروع کنیم، باید کار را حرفه‌ای پیش ببریم و مردم را بیشتر با تئاتر آشنا کنیم. در تربت جام تئاتر آیینی قطعاً طرفدار دارد و پتانسیل‌های زیادی در تئاتر آیینی داریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام نیز با بیان اینکه مشکل اصلی ما کمبود اعتبار است ، گفت : به هرصورت بودجه معمولاً به همین روال بوده است. نگاه ما نباید به بودجه دولتی باشد. انجمن تئاتر چقدر برای معرفی تئاتر اقدام کرده است؟

نعمت الله فیاض افزود : در حل مشکلات و ارتقای تئاتر عوامل انسانی را خیلی مهم‌تر از بحث بودجه می‌بینم.

وی با بیان این مطلب که ارتباط بیشتر با مردم می‌تواند سبب ارتقای تئاتر شود، گفت : ارتباط تئاتری‌ها با مردم کم است. برای شناخت و فرهنگ‌سازی می‌بایست از سالن خارج شوند. می‌توانیم از ظرفیت تئاتر خیابانی و پارک‌ها استفاده کنیم.

فیاض اضافه کرد : البته برای ارتقاء و حرفه‌ای‌تر شدن تئاتر می‌بایست از اساتید حرفه‌ای‌تر استفاده کنیم اما متاسفانه بودجه کافی برای این کار را نداریم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تربت جام با بیان این مطلب که تئاتری‌ها با هماهنگی ارشاد وارد مسائل ارزشی و نیازهای واقعی مردم شوند، عنوان کرد: می‌بایست به این سمت و سو برویم تا هم فرهنگ‌سازی شود و هم دیدگاه مردم به تئاتر تغییر کند. نمایش‌نامه‌های فاخرتر بنویسیم و به مسائل اعتقادی، ارزشی و دینی بیشتر بپردازیم.

کمبود امکانات و نبود سالنی مطلوب افق روشن تئاتر این شهرستان را تاریک می‌سازد؛ تئاتری که با دستان بسته، سال گذشته در بیست و پنجمین جشنواره استانی رضوان توانست در بخش‌های بازیگری، کارگردانی و طراحی نور مقام دوم و در بخش پوستر و بروشور دیپلم افتخار کسب کند. و این موفقیت‌ها در محرومیت یعنی رودها راهشان را از میان سنگ و صخره پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.