شهرکرد؛

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی است و بستر مناسبی را برای تولید، کارآفرینی و اشتغال در استان چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی و از جمله عرصه هایی است که از یک سو ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم و از سوی دیگر به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای تولید، کارآفرینی و اشتغال به شمار می رود. 

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی

استان چهارمحال و بختیاری نیز با برخورداری از آب و هوا، مراتع و چراگاه ها و شرایط جغرافیایی مطلوب، دارای زمینه های بسیار مناسبی برای فعالیت در این زمینه است که همت علاقمندان در کنار حمایت و همکاری مسئولان را می طلبد. 

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با تولید سالانه 8 هزار و 925 تن گوشت قرمز و 200 هزار تن شیر، به عنوان قطب تولید فرآورده های دامی در کشور مطرح است. 

ذبیح الله غریب، با اشاره به توسعه شهرک های دامپروری در سال های اخیر در استان، افزود هم اکنون بیشتر شهرک های دامپروری چهارمحال و بختیاری در شهرهای شهرکرد، فرخ شهر، کیان، بن و بروجن قرار دارد. 

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی

اما بسیج سازندگی هم با پرداخت تسهیلات بانکی برای حمایت از طرح های زود بازده اقتصاد مقاومتی، وارد عرصه شده است. 

مسئول قرارگاه اقتصادی بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به پرداخت تسهیلات به متقاضیان اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی، گفت: این تسهیلات طی سال 94 در 11 عرصه فعالیتی پرداخت شد که یکی از این عرصه ها پرورش دام سبک و سنگین بود.

ایوب حیدری افزود: حدود 25 میلیارد ریال تسهیلات در سطح استان در قالب 140 کارگاه و طرح پرورش دام سبک و سنگین پرداخت شد.

وی اضافه کرد: در سال جاری نیز به واحدهای پرورش دام سبک و سنگین تسهیلات داده می شود که متقاضیان می توانند با مراجعه به واحدهای بسیج سازندگی و تشکیل پرونده و اخذ مجوز از جهاد کشاورزی، تسهیلات لازم را دریافت کنند. 

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی

احمدرضا ریاحی، یکی از دامپروران چهارمحال و بختیاری می باشد که با احداث یک مجتمع دامپروری در ناحیه غرب شهرکرد، علاوه بر اشتغال و درآمدزایی شخصی، زمینه فعالیت چند نفر از اعضای خانواده خود (پدر، مادر و برادر) را نیز فراهم کرده است. 

این کارآفرین چهارمحالی گفت: با اندک پس‌اندازی شخصی و دریافت 200 میلیون ریال وام از بسیج سازندگی، 3 رأس گاو شیری خریداری و کار خود را آغاز کردم.

وی افزود: در حال حاضر 15 رأس گاو شیری و گوشتی با تولید روزانه 120 لیتر شیر در این مجتمع نگهداری می شود.

به گفته ریاحی؛ روزانه به طور میانگین 2 میلیون و 200 هزار ریال درآمد از فروش شیر این مجتمع دامپروری به دست می آید.

این دامپرور، روند طولانی و قیمت بالای تهیه سبوس و خوراک دام دولتی و نبود قیمت مصوب برای فروش شیر را از جمله مشکلات دامداران استان برشمرد. 

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور حمایت از دامداران و کنترل فراز و نشیب‌های قیمت شیر، طرح حمایتی خرید شیر در استان اجرا خواهد شد.

غریب خاطر نشان کرد: در این طرح هر کیلوگرم شیر، 500 تا یک ‌هزار ریال بیشتر از قیمت بازار از دامدارانی که بازار فروش ندارند، خریداری می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم در خصوص تهیه علوفه مورد نیاز دامداران گفت: سال گذشته حدود 20 میلیارد ریال سرمایه در گردش به دامداران تولید کننده شیر در استان اختصاص یافت که در سال جاری هم با تأمین اعتبار لازم، علوفه مورد نیاز آنان فراهم می شود. 

مهراب فرجی، از برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و افزایش محصولات دامی استان خبر داد و افزود: افزایش نژادهای دو منظوره از جمله برنامه های امسال بمنظور ارتقای میزان و کیفیت شیر و گوشت تولیدی واحدهای دامپروری است.

به گفته وی؛ استفاده از روش های نوین پرورش دام، اصلاح نژاد، بهبود تغذیه دام ها و ثبت مشخصات در رکوردگیری گاو های شیری به منظور شناسایی دام های برتر از نظر ژنتیکی، از جمله اقدامات سودآور در عرصه دامپروری است. 

دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی

عباس دوستی کارشناس دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به مهار بیماری تب برفکی در استان گفت: طرح واکسیناسیون سراسری و رایگان دام های سبک و سنگین برای جلوگیری از بیماری تب برفکی از 25 اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و به مدت 30 روز کاری در حال برگزاری است.

برطرف کردن مشکلات، رسیدگی و توسعه مجتمع های دامداری و دامپروری، موجب رونق این حرفه و در نهایت اشتغال زایی و افزایش تولید سالم و با کیفیت است که سهم مهمی در چرخه اقتصاد کشور و سلامت جامعه خواهد داشت. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار