شهرکرد؛

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال، و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ وقتی صحبت از کارآفرینی و اشتغال می شود، باید سراغ از اراده های محکم گرفت.

سیامک اردستانی صاحب بزرگترین مزرعه پرورش شترمرغ در 15 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 5 کیلومتری شهر سامان، دارای یکی از این اراده های محکم است.

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال
وی گفت: این مزرعه، با 200 قطعه جوجه شترمرغ مولد از بهترین نژاد ایرانی در زمینی به مساحت 12 هزار و 500 متر مربع و با سرمایه ای افزون بر 35 میلیارد ریال فعالیت خود را شروع کرد و در حال حاضر 20 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

این پرورش دهنده شترمرغ با اشاره به تولید سالانه 3 هزار قطعه جوجه درجه یک در مزرعه خود، افزود: این مزرعه آماده ارائه جوجه از سن یک روزگی تا دو ماهگی به مشتریان است و از استان های یزد، اصفهان، تهران و سمنان مشتری دارد.

اردستانی با بیان این‌که شترمرغ مزایای فراوانی دارد گفت: علاوه بر گوشت این پرنده می‌توان از پوست، روغن، پر، قرنیه چشم، ناخن، پوسته تخم‌ و به طور کلی از تمام اجزای بدن این پرنده استفاده کرد.

وی اضافه کرد: مزارع پرورش شترمرغ نیازمند امکانات مجهز و پیچیده ای نیستند و از آنجایی که این پرنده فقط نیاز به مکانی داراى سایه بان، مزرعه کشت یونجه و آب دارد و کمتر به بیمارى دچار مى شود، پرورش آن سودآور و مقرون به صرفه است. 

این پرورش‌دهنده شترمرغ در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: خوراک شترمرغ متفاوت بوده و به طور متوسط میزان آن روزانه بین یک تا یک‌ و نیم کیلوگرم متغیر است.

وی درباره انگیزه خود برای احداث مزرعه پرورش شترمرغ هم گفت: جای خالی یا حضور کم رنگ گوشت شترمرغ در سبد غذایی مردم استان و همچنین سایر فرآورده های دارای کاربرد این پرنده، باعث شده تا برای راه اندازی و رونق این مزرعه دست به کار شود.

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم درباره پرورش شترمرغ در استان گفت: مزارع پرورش شترمرغ دارای تنوع تولیدات است و علاوه بر خودکفایی اقتصادی، اشتغال زایی و تأمین خوراک مردمی را به دنبال خواهد داشت.

ذبیح الله غریب افزود: شترمرغ مولد سالانه حدود 30 تا 90 عدد تخم می‌گذارد و همچنین در سن 12 تا 11 ماهگی به وزن 110 کیلوگرم می‌رسد که با فروش آن سود خوبی نصیب پرورش‌دهندگان می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 2 واحد صنعتی پرورش شترمرغ دارای پروانه بهره‌برداری در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.

غریب، با بیان اینکه سالانه 140 تن گوشت شترمرغ در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، اضافه کرد: گوشت تولیدی استان علاوه بر مصرف داخلی به استان های همجوار نیز فرستاده می شود.

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال
سیامک اردستانی پرورش دهنده شترمرغ، پرداخت تسهیلات بانکی با سود بالا و عدم استقبال مردم از گوشت این پرنده را از مشکلات پیش روی پرورش دهندگان عنوان کرد.

این تولید کننده چهارمحال و بختیاری می گوید: مردم هنوز با فواید گوشت شترمرغ آشنا نیستند و این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال
بیتا عسگری متخصص تغذیه در این خصوص گفت: گوشت شترمرغ در گروه گوشت‌های قرمز طبقه‌بندی می‌شود و دارای اسید چرب خیلی پایین و امگا 3 فراوان است.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف گوشت شترمرغ به بیماران قلبی، افراد دارای اضافه وزن و یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند توصیه می شود. 

پرورش شترمرغ یکی از عرصه های سودآور و مؤثر در تولید و اشتغال
یادآور می شود؛ این روزها قیمت هر کیلوگرم گوشت شترمرغ در بازار حدود 400 هزار ریال می باشد که این بیانگر سودآوری بالا برای تولید کنندگان است.

تولیدکنندگان هم می گویند اگر از آنها حمایت شود، هم تولید گوشت این پرنده برای عرضه در بازار افزایش و هم قیمت آن کاهش پیدا می کند. 

انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غفاری
۰۸:۴۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
باسلام وعرض ادب اقامن میخوام تعقیرشغل بدم خواستم راهنمایم کنیدبراپرورش شترمرغ وچقدرهم سرمایه لازمه ممنون ازشما
Iran (Islamic Republic of)
حميد رضا مومنه
۱۶:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
خيلي خوبه بهتر از اين نميشه اگه خدا بخواد به زودي ميخوام برم تو كار پرورش شتر مرغ. خدا خودش بهم كمك كنه تا توي كارم موفق و سربلند بشوم
آخرین اخبار