فوربز: آیا عربستان سیاست نفتی خود را تغییر می‌دهد؟

اعضای اوپک به زودی برای نخستین بار پس از شکست مذاکرات دوحه در وین تشکیل جلسه خواهند داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوربز در مطلبی نوشت: هفته آینده اوپک اولین نشست خود را پس از شکست نشست دوحه برگزار خواهد کرد. همچنین، این نشست که قرار است در تاریخ 2 ژوئن (13 خرداد) برگزار شود، نخستین گردهمایی اعضای این سازمان پس از برکناری «علی النعیمی» - وزیر سابق نفت عربستان - و جایگزینی وی با «خالد الفالح» است. این دو رویداد پرسشهای فراوانی را درباره مسیر آینده سیاست‌های نفتی ریاض طی ماههای پیش رو مطرح کرده است و اینکه سیاست‌های نفتی جدید این کشور چه تاثیری بر روابط آن با سایر تولیدکنندگان نفت خام خواهد داشت.

طبق شواهد موجود، عربستان سعودی دست‌کم تا 5 سال آینده قصد دارد به سیاست کنونی خود برای محافظت از سهمش در بازار نفت ادامه دهد و به همین دلیل، همچنان نگرانی‌هایی درباره کاهش بیشتر بهای نفت وجود دارد. در این صورت، عربستان با توجه به پایین باقی ماندن بهای نفت، چاره‌ای جز تشدید تلاشهای داخلی برای کاهش هزینه‌ها، بازسازی ساختار اقتصاد و قطع وابستگی شدید خود به نفت ندارد. اما اینکه آیا این کشور می‌تواند نسل جوان خود را در جریان این اصلاحات اقتصادی دردناک با خود همراه کند یا خیر، پرسشی است که گذر زمان باید به آن پاسخ دهد. 

زمانیکه بهای نفت خام در سال 2014 از 115 به 80 دلار سقوط کرد، بسیاری از تولیدکنندگان و شرکت‌های نفتی جهان امیدوار بودند اوپک با دخالت در بازار، وضع نابسامان آن را اصلاح کند. در آن زمان، اعضای این سازمان با کاهش دسته جمعی نفت تولیدی شاید می‌توانستند تعادل را به بازار پرتلاطم نفت بازگردانده و قیمتها را به حالت سابق برگردانند؛ اما عربستان سعودی که از دیرباز بر تصمیم‌گیری‌های این سازمان تاثیرگذار بوده است، نقشه دیگری در سر داشت. النعیمی بجای کاهش تولید، سطح تولید نفت این کشور را افزایش داد تا سهم قابل توجه کشورش از بازار نفت را همچنان حفظ کند. بر همین اساس، تا مارس 2015، نفت تولیدی عربستان 660 هزار بشکه در روز افزایش یافت و در عوض، بهای نفت نیز به زیر 45 دلار در هر بشکه سقوط کرد. 

در آن زمان، تصمیم عربستان یک تصمیم منطقی به نظر می‌رسید. چراکه نفت شیل آمریکا به رقیب جدی نفت اوپک تبدیل شده بود و با افزایش بهای نفت اوپک، نفت شیل آمریکا به طور جدی می‌توانست سهم کشورهای تولیدکننده را در بازار نفت در معرض خطر قرار دهد. اما افزایش نفت تولیدی عربستان و کاهش بهای نفت باعث شد تولید نفت شیل آمریکا که از 5.5 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به 9.3 میلیون بشکه در روز در سال 2015 رسیده بود، به دلیل ملاحظات اقتصادی با سیر نزولی مواجه شود.

اما اکنون با توجه به اینکه خطر نفت شیل - هر چند به طور مقطعی - کاهش یافته است و عربستان برای اجرای طرحهای کلان اقتصادی خود به منظور رهایی از وابستگی نفتی و جبران کسر بودجه ناشی از بهای پایین نفت به درآمدهای نفتی بیشتری نیاز دارد، باید دید این کشور در نشست آتی اوپک در وین چه سیاستی را سرلوحه خود قرار خواهد داد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار