المانیتور با اشاره به ایجاد اصلاحات اقتصادی در عربستان سعودی، نوشت مداخلات نظامی این کشور در غرب آسیا، باعث می‌شود که نتوان آینده روشنی را برای آن متصور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در مطلبی با اشاره به طرح اصلاحات اقتصادی عربستان نوشت: شاهزاده «محمد بن سلمان» - جانشین ولیعهد عربستان سعودی - ماه گذشته از طرح بلندپروازانه این کشور برای کاهش وابستگی اقتصادی خود به نفت خبر داد. طرحی که با عنوان «چشم‌انداز 2030» شناخته می‌شود و هدف آن، انجام اصلاحات اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منابع جدید انرژی است.

ملک سلمان - پادشاه عربستان سعودی - نیز طی ماه گذشته تغییرات ساختاری متعددی را در دولت این کشور به عمل آورد که شاید مهمترین آنها، جایگزینی «علی النعیمی» - وزیر نفت کهنه‌کار عربستان - با «خالد الفالح» - مدیر اجرایی سابق شرکت نفتی آرامکو - بود. در این تغییر ساختار، حتی نام وزارت نفت این کشور نیز به "وزارت انرژی، صنعت و منابع معدنی" تغییر کرد. 

اما، در حالیکه عربستان در چارچوب انجام اصلاحات اقتصادی موردنظر خود قصد دارد حدود 5 درصد از سهام آرامکو را برای نخستین بار در بورس عرضه کند، هنوز آمار و ارقام اقتصادی مربوط به این شرکت بزرگ نفتی در جایی منتشر نشده و همین مسئله، تردیدهایی را درباره استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از خرید سهام این شرکت در بازار پرتلاطم کنونی نفت به وجود آورده است. 

علاوه بر این، عربستان در حالی تصمیم به اصلاحات اقتصادی بنیادین گرفته است که با مشکلات عدیده‌ای در داخل و خارج از کشور روبه‌روست. روابط این کشور با‌ آمریکا در پی لایحه‌ای که برای سلب مصونیت قضایی حامیان خارجی حملات تروریستی 11 سپتامبر در دستور کار کنگره آمریکا قرار گرفته است، طی یکی دو ماه اخیر با تنش‌های بی‌سابقه‌ای رو به رو شده است. 

در بعد داخلی نیز، این کشور طی سالهای اخیر نتوانسته است به موازات رشد اقتصادی خود برای نسل جوان خود شغل ایجاد کند. همچنین عربستان با در اختیار داشتن 10.4 میلیون کارگر خارجی، سومین کشور جهان است که بیشترین تعداد کارگران خارجی را در خود جای داده است و بخش قابل توجهی از این کارگران خارجی نیز در صنعت نفت آن مشغول به کار هستند.

در انتهای این گزارش امده است: مجموع این شرایط توام با بهای پایین نفت و هزینه‌های گزافی که این کشور با مداخلات نظامی خود در سوریه و یمن به اقتصاد خود تحمیل کرده است، باعث می‌شود که نتوان آینده روشنی را برای چشم‌انداز 2030 عربستان متصور شد. 


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار