هر جامعه ای در نفس خود نیازمند توسعه است و پیش شرط این توسعه آگاهی است که بخش اعظم این آگاهی با کتابخوانی به دست می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنای کار آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت است و برای رسیدن به این هدف، نیازمند منابع غنی و سرشار از داده و اطلاعات جدید است.

تعلیم که در کلاس درس با معلم‌های گوناگون و منابع درسی متفاوت و امتحانات متعدد صورت می‌گیرد، اما تربیت که می‌توان گفت چیزی جز فرایند اطلاع‌رسانی نیست، به محیطی گسترده تر از کلاس درس نیاز دارد که یکی از مهم ترین این مکان ها کتابخانه است؛ چرا که عادت و علاقه به مطالعه و کتابخوانی در افراد، باید از سنین کودکی پایه گذاری شود.

نسلی که در مدارس به تربیت آن‌ها مشغولیم، آینده سازان فردای جامعه ما هستند و کتاب یکی از اهرم‌های تعالی و پیشرفت هر جامعه‌ای است. اثرهای بزرگ سرمایه‌های معنوی ملت‌ها و کشورها و وسیله ارتباط نسل‌ها هستند و هیچ ملتی، قادر به ارائه هیچ چیز با ارزشی بدون عرضه کتاب نیست. چون این کتاب است که فرهنگ غنی یک جامعه را به دیگر جوامع نشان می‌دهد. پس برای داشتن جامعه‌ای بی‌نیاز و با فرهنگ نیازمند مطالعه کتاب هستیم و این عادت باید از کودکی با افراد عجین شود.

کتابخانه در راهنمایی و شکل دادن به اندیشه و شخصیت دانش‌آموزان بیشترین تاثیر را می‌گذارد و چون در سن کودکی و نوجوانی شخصیت افراد هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و دانش آموز تاثیرپذیری بالایی دارد، همنشینی با کتاب می تواند او را به سمت فردایی بهتر رهنمون سازد. پس باید به این مهم توجه کرد، البته باید دقت کرد که چه کتابی توسط دانش آموز مطالعه می‌شود؛ چون بعضی از کتاب ها بیشتر از آن که مفید باشند به وی لطمه می زنند.

کتاب های یک کتابخانه باید متناسب با نیازها و علایق دانش آموزان باشد تا نیازهای آنان را برطرف و آن‌ها را هدایت و شکوفا کند و باید شامل همه انواع کتاب اعم از داستانی، علمی، مذهبی، پزشکی و ... باشد تا دانش آموز بتواند در میان همه انواع کتاب به بخش مورد علاقه خود پی ببرد و خود را در میان کتاب ها پیدا کند و حتی شاید بتوان گفت حوزه مورد علاقه او در کتاب می تواند به انتخاب شغل و آینده کاری او کمک کند. پس کتاب ها باید جامع و کامل باشند.

بخش امانت کتابخانه مدرسه ها اهمیت بالایی دارد؛ چون برخورد مناسب مسئول کتابخانه با دانش آموز به جذب او در کتابخوانی موثر است و امانت گرفتن کتاب از کتابخانه توسط دانش آموز جدا از کتابخوانی باعث تقویت عادات پسندیده دیگری مثل امانتداری و نظم داشتن می‌شود.

می توان گفت یکی از عوامل افت فرهنگ کتابخوانی در جامعه و سرانه مطالعه پایین، به ویژه در سال های اخیر، فضای آموزش و پرورش است؛ زیرا اغلب موارد در مدارس،  بهایی به کتابخانه داده نمی شود و کتابخانه های مدارس دارای مشکلات عدیده ای از جمله نبود جا و مکان مشخص هستند. به علاوه این که مدرسه بیش از نیمی از وقت دانش آموز را طی دوازده سال می گیرد و این در حالی است که زنگی که به مطالعه اختصاص داده شده باشد، ندارد و اگر هم داشته باشد، اغلب از آن به عنوان ساعتی کم اهمیت و بدون استفاده یاد می شود.

در نهایت هر جامعه ای در نفس خود نیازمند توسعه است و پیش شرط این توسعه آگاهی است که بخش عظیمی از این آگاهی با کتابخوانی به دست می آید. پس وجود کتابخانه در مدرسه و اهمیت دادن به آن از ملزوماتی است که نباید نادیده گرفته شود. هرچه وجود آن و تشویق دانش آموزان به کتابخوانی در پیشرفت کشور موثر است، نبود آن جنگ نرمی است که خود با نسل پس از خودمان می کنیم.



گزارش از: ملیکا نصیری


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار