بنیه اقتصادی در میزان سرانه مطالعه تاثیر می‌گذارد

جمعیتی در کشور هستند که نمی‌توانند کتاب خریداری کنند؛ به همین دلیل میزان سرانه مطالعه کتاب پایین است.

حمیدرضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه مسئله فروش زیاد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سرانه پایین مطالعه در کشور یک مسئله بسیار ساده ریاضی است، گفت: کشور ما جمعیت و وسعت زیادی دارد. برای همین پراکندگی جمعیت در کشور بسیار متفاوت است. مناطقی را در کشور می‌توانید سراغ بگیرید که از نظر مالی کم بنیه هستند و در سبد هزینه‌های آنها جایی برای فرهنگ و کتاب وجود ندارد. 

وی افزود: هر چقدر فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فراوان باشد اما جمعیتی در کشور وجود دارد که نمی‌توانند کتاب خریداری کنند. به همین دلیل سرانه مطالعه در کشور پایین است. تا به جایی برسیم که در کشور بنیه اقتصادی یکسانی به وجود بیاید، فاصله زیادی داریم و تا آن زمان سرانه مطالعه همین‌گونه خواهد بود.

این شاعر با اشاره به آنکه در مناطق متعددی از کشور به خصوص در مناطقی از کشور که فقیر محسوب می‌شوند، اقتصاد می‌تواند در سرانه مطالعه تاثیر بگذارد، اظهار داشت: امروز فرهنگ را یک مقوله بین رشته‌ای می‌دانند. فرهنگ با سیاست و اجتماع ارتباط دارد و بی‌تردید اقتصاد از عوامل مهم در میزان سرانه مطالعه محسوب می‌شود. از سوی دیگر نباید تاثیر عوامل دیگر را در سرانه مطالعه نادیده گرفت. به نظر من مهمترین عامل در این زمینه مسئله اقتصادی است و نمی‌شود از آن صرف نظر کرد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار