استاندار خراسان رضوی گفت: با کیفی سازی محصولات داخلی، از واردات کالاهای غیرضروری پرهیز شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی رضا رشیدیان با حضور دربرنامه گفتگو سیمای خراسان رضوی افزود: عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی از طریق همراهی بخش های خصوصی، عمومی و مردم با دولت محقق می شود.

وی اظهار داشت: برای افزایش سطح رفاه عمومی و ایجاد فرصت های جدید اشتغال باید هماهنگی تولیدات با نیازهای شهروندان و کیفی سازی محصولات صورت گرفته و از واردات کالاهای غیرضروری پرهیز شود.
رشیدیان افزود: در همین راستا ستاد اقتصاد مقاومتی در استان و شهرستان ها با مسئولیت فرمانداران تشکیل شده و به صورت منظم جلساتی را برگزار می کند.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: برای حمایت از صنایع، دولت تسهیلاتی را برای واحدهای تولیدی در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد در نظر گرفته است.
رشیدیان با بیان اینکه ایجاد فرصت های جدید اشتغال از طریق اجرایی کردن طرح های استاد شاگردی دنبال می شود، تصریح کرد: استان با دارا بودن 14.5 میلیون واحد دامی یکی از بزرگترین قطب های تولید چرم در کشور است که با حمایت از خوشه های فعال این صنعت می توان در بازار سوغات برای این محصول به جایگاه مناسبی دست یافت.
وی با اشاره به اینکه افزایش تولید و ایجاد فرصت های جدید اشتغال نیازمند هماهنگی بازار با مزیت های نیروی انسانی، تکنولوژی، سرمایه و ظرفیت های موجود در استان است، اظهار داشت: بیش از چهار هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات آماده اعطا نزد بانک های استان وجود دارد که با کاهش نرخ بهره و مقابله با روندهای غیر ضروری اداری می توان وام های مناسبی را در اختیار واحدهای صنعتی قرار داد.
استاندار خراسان رضوی از در نظر گرفتن 763 میلیارد تومان تسهیلات با شرایط ویژه توسط دولت برای واحدهای صنعتی استان خبر داد و ادامه داد: همچنین تسهیلات ارزی و ریالی برای توسعه صادرات غیرنفتی، حوزه های مالیاتی، تامین اجتماعی در نظر گرفته شده و با ارسال 76 بند توسط ستاد اقتصاد مقاومتی استان به قرارگاه اقتصاد مقاومتی دولت اختیاراتی در این حوزه از مرکز اخذ شده است.
رشیدیان خاطرنشان کرد: راه اندازی گمرک در نیشابور که تاکنون بیش از 270 کامیون اجناس تولیدی شهرستان از طریق آن صادر شده، کاهش نرخ حمل بار توسط راه آهن که صادرات فولاد به مرزهای جنوب و جنوب غربی را طی ماه های اخیر 8 تا 9 برابر کرده از دیگر فعالیت ها در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است.
وی به ایجاد پنج کمیته ذیل ستاد اقتصادمقاومتی استان اشاره و تصریح کرد: کمیته توسعه اقتصاد دانش بنیان برای بهره گیری از ظرفیت های علمی مراکز آموزش عالی ایجاد شده است.
استاندار خراسان رضوی وجود پنج هزار نفر عضو هیئت علمی و سه هزار و 200 دانشجو را یکی از راهکارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: از سال گذشته با ایجاد شبکه دانشگاهی با برگزاری جلسات منظم و واگذاری مسئولیت بررسی مشکلات موجود استان به هر دانشگاه زمینه برای استفاده از ظرفیت های حوزه دانشگاهی بیش از پیش فراهم شد.
رشیدیان مقابله با رانت خواری، فساد اداری و قاچاق کالا و ارز را یکی دیگر از راهکارهای اجرای اقتصادمقاومتی معرفی کرد و گفت: فعالتر شدن کمیسیون ها، کمیته ها، شوراها و بخش های نظارت و بازرسی ادارات، جلب همکاری دستگاه قضایی و توسعه فعالیت دولت الکترونیک در استان از طریق انعقاد تفاهم نامه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق این مهم اجرایی شده است.
وی از کشف هزار و 300 میلیارد ریال کالای قاچاق در استان طی سال 94 خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال 93 با 50 درصد رشد روبرو بوده است.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: فعال شدن تعاونی های مرزنشینی، اخذ مجوز تهاتر کالا از وزارت جهادکشاورزی، اتخاذ تدابیری برای کاهش 50 درصدی قاچاق سوخت در مبادی مرزی، مقابله با تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی و بلندمرتبه سازی در ارتفاعات، پاکسازی هزار هکتار از اراضی کشف رود و کاشت نهال در 60 هکتار از این زمین ها از دیگر اقدامات حمایتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان بوده است.
رشیدیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری دهه حاضر را با نام پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده اند، گفت: انتخاب نام سال ها طی این مدت نشان از تاکید ایشان بر بهبود وضعیت اقتصادی با همراهی تمام بخش های جامعه داشته است.
وی عملیاتی شدن اقتصادمقاومتی را از طریق همراهی بخش خصوصی، عمومی و مردم با دولت دانست و خاطرنشان کرد: با افزایش هم افزایی بین بخشی و دوری از جناح گرایی می توان زمینه اصلاح الگوی مصرف، اجرای اقتصاد مقاومتی و بهبود رفاه شهروندان را فراهم کرد.
انتهای پیام//





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.