اختتامیه مسابقه بزرگ «هولوکاست» عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه مسابقه بزرگ «هولوکاست» عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.

عصر امروز با حضور حسن عباسی، محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مرتضی گودرزی‌دیباج مدیر دفتر هنرهای تجسمی حوزه هنری، مجید ملانوروزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، و جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی این مراسم در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم از چند تن از خانواده‌های شهدا تجلیل به عمل آمد و همچنین کتابی شامل آثارکارتونی و کاریکاتوری بین المللی هولوکاست رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر برگزاری مسابقه هولوکاست توضیحاتی را در خصوص شکل گیری این مسابقه داد.

وی بیان کرد: اولین دور این مسابقه طی اولین توهین به پیامبر اسلام و دور دوم آن هم در مقابل انتشار کاریکاتور توهین آمیز مجله فرانسوی شارلی ابدو برگزار شد. ما در این مسابقه قصد داریم تا دوگانگی آزادی بیانی که غرب مدعی آن است را مطرح کنیم؛ چرا که در غرب تا صحبت از هولوکاست می شود آزادی بیان معنا ندارد. علاوه بر این سوال ما این است که چرا مردم فلسطین باید تاوان هولوکاست را بدهند علاوه بر این پیگیر  هولوکاست های معاصر که توسط رژیم صهیونیستی درغزه، لبنان، سوریه و .... به معنای کشتار جمعی رخ می دهد هستیم.

طباطبایی اضافه کرد: این مسابقه در دو بخش کارتون و کاریکاتور که در آن چهره نتانیاهو و هیتلر موضوع کارها بود برگزار شد و همه کشورهای شرکت کننده اعم از مسلمان و غیرمسلمان قصد داشتند تا داستان دفاع از مظلوم را در برابر ظالم بیان کنند. نکته دیگر این است که از فرانسه و کشورهای غربی دیگر نیز در این مسابقه شرکت کرده اند.

وی با اشاره به تاثیر این رویداد عنوان کرد: در این راستا ما شاهد واکنش تندی از بنیامین نتانیاهو بودیم که این واکنش طبیعی است؛ چرا که شاکله اسرائیل و رژیم صهیونیستی بر مبنای هولوکاست بنا شده است و این مسئله آنقدر برای آن ها سنگین بود که او شبانه با رئیس جمهور آمریکا برای محکوم کردن مسابقه و شرکت کنندگان آن تماس گرفت. همچنین بان کی مون خواستار تحریم هنرمندان این مسابقه شد و در کنار این ها مدیر کل یونسکو نیز واکنش تندی نشان داد.

مرتضی گودرزی دیباج مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادامه این برنامه با انتقاد به عملکرد برخی از هنرمندان و مراکز هنری گفت: من با جامعه هنری کشور خودمان صحبتی دارم. آنهایی که شاید توجهی نسبت به مسائل انسانی و دینی از خود نشان نمی دهند، هنرمندانی که با رویکرد فکری که از تعالیم مختلف در مراکز گوناگونی به آن ها آموخته شده پرداختن به هنر متعهد را امری به دور از علم و دانش می دانند. ما در این جا یک سوال داریم این که چرابرخی از هنرمندان زمانی که به مسائل انسانی و اجتماعی می رسند روی برمی‌گردانند و من خواستار این هستم که به این مسئله توجه بیشتری کنند و جبهه ای را در این جهت تشکیل دهند؛ چرا که امروزه ما دچار هولوکاست فکری هم شده ایم چرا که گاهی صحبت از هنر متعهد را تحجرآمیز می دانند.

وی یادآور شد:  من اعتقاد دارم هنرمندانی که در گذشته نبودند تا  در جبهه حق علیه باطل شرکت کنند می توانند در چنین برنامه هایی از این فرصت استفاده کنند و هنر متعهد را مورد توجه و گسترش قرار دهند. مسئله دیگر هم که در این مسابقه به آن توجه شده قضیه کشتار جمعی است که برای ما اهمیت دارد و نمی توانیم به سادگی از آن بگذریم.

گودرزی دیباج همچنین از برگزاری این نمایشگاه در همه استان ها به همراه جلسات نقد و بررسی خبر داد.

حسن عباسی پژوهشگر و مدرس دانشگاه در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به لزوم وجود چنین برنامه هایی بیان کرد: اهمیت  جو‌شکنی در آزادگی این است که ما بتوانیم فضای موجود در جو رسانه ای را تحت سلطه قرار دهیم. اتفاقی که در چنین برنامه هایی کم و بیش رخ می دهد.

وی در ادامه به پیام یک سویه آزادی بیان در غرب اشاره کرد و از تمهیداتی گفت که غرب برای سلطه گری در عرصه جهانی اندیشیده و از راه های گوناگونی چون فرهنگ و هنر بهره گرفته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی که رژیم صهیونیستی و کاخ آمریکا با برگزاری یک مسابقه و نمایش چند کاریکاتور در عرصه بین المللی به لرزه در می آید، این نشان دهنده مشکل و موضوع  مشکوکی است که این رژیم در حال کتمان آن است و من هم امیدوارم چنین برنامه هایی نه تنها در حوزه کاریکاتور و کارتون بلکه در حوزه های دیگری از فیلم و سینما گرفته تا علم و دانش را در بر بگیرد.

در این مراسم برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند. داوری آثار این مسابقه در اردیبهشت ماه انجام گرفته بود و نهایتا از میان 864 اثر از سراسر دنیا به ترتیب زیر برگزیدگان معرفی شدند:


 
در بخش کارتون
 
نفر اول: زنون از فرانسه برنده 12000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر دوم: جیتت کاستانا از اندونزی برنده 8000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر سوم: محمود نظری از ایران برنده 5000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
 
میشا از روسیه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
سعید فرهنگیان از ایران برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
هیکابی دمیرچی از ترکیه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
جلال جاهیر از مراکش برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
لوک دسچیمائکر از فرانسه برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
 
در بخش کاریکاتور
 
 
نفر اول: آرش فروغی از ایران برنده 7000دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر دوم: هادی اسدی از ایران برنده 5000 دلار، تندیس و لوح تقدیر
نفر سوم: شانکار پامارثی از هند برنده 3000 دلار، تندیس و لوح تقدیر

محمدرضا عباسپور از ایران برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
روک لانه آلوس از برزیل برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
محمد حسین شجاعی طباطبایی برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
سانتیاگو از پرتغال برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
جیتت کاستانا از اندونزی برنده 1000 دلار و لوح تقدیر
 

 

 




در حال تکمیل/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار