تنها اهدا کننده گروه خونی بسیار نادر کِل نول جهان در مازندران زندگی می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدیر کل انتقال خون مازندران گفت: ده دارنده گروه خونی کِل نول در جهان زندگی می کنند که دو نفر آنها در ایران زندگی می کنند اما یک نفرشان قادر به اهداء خون نیست و فقط یک مازندرانی می تواند خون اهداء کند.

پوریانی افزود: افرادی که این گروه خونی را دارند، این افراد باید در صورت نیاز حتما خون سازگار خودشان را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه 52 نفر با گروه خونی نادر o بمبئی در کشور شناسایی شدند که 32 نفرشان به علت بیماری قادر به اهداء خون نیستند افزود: از20 اهدا کننده این گروه خونی در کشور ، 9 تن مازندرانی هستند.

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: گلبول های قرمز دارندگان گروه های خونی نادر؛ برخی از آنتی ژن ها را ندارند.

پوریانی افزود: نحوه شناسایی این گروه های خونی ؛ اتفاقی است و وقتی شخصی به تزریق خون واکنش نشان می دهد؛ با ارسال نمونه خون و تست های تشخیصی؛ گروه های خونی نادر شناخته می شود.

وی از جراحان و پزشکان مراکز درمانی و بیمارستانی خواست تا در صورت بروز واکنش بدن افراد هنگام تزریق خون ، نمونه خون را به اداره کل انتقال خون مازندران ارسال کنند تا آزمایش های تشخیصی لازم انجام شود.

به گفته پوریانی ، ایران از سال 2010 عضو بین المللی گروه های خونی نادر شد و با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های لازم برای ذخیره سازی ، در تامین این خون ها مشکلی ندارد.

گفتنی است سازمان جهانی بهداشت بر اساس خاصیت اپیدمیولوژیکی افراد در هر کشوری ، صادرات خون از یک کشور به کشور دیگر را ممنوع کرده است. براساس آمارهای رسمی 80 نفر با گروه های خونی بسیار نادر و هزار و 100 نفر با 23 گروه خونی نادر در کشور شناسایی شدند. مازندران یکی از حدود 10 استان کشور با ساکنان دارای گروه خونی نادر است .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار