روزه سری آیین کهن مازندرانی ها در ماه پرخیر و برکت رمضان است که بر اساس آن کودکان تازه مکلف شده با روزه گرفتن در این ماه مبارک، همزمان با نزدیک شدن به غروب آفتاب و پیش از باز کردن روزه خود، از بزرگ ترها هدیه ای دریافت می کنند به نام روزه سری.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، یکی از پژوهشگران تاریخ مازندران با بیان اینکه مازندرانی ها برای تشویق روزه داری کودکان، هدیه ای که به روزه سری معروف است، به روزه اولی هایی که یک روز روزه کامل گرفتند تقدیم می کنند، گفت: در برخی از روستا های استان، دادن هدیه به دخترها و پسرهایی که برای اولین بار اقدام به روزه گرفتن کردند، با اجرای برنامه های خاصی همراه است که پس از دور هم جمع شدن اقوام و بستگان در زمان افطار انجام می شود.

معصومه احمدی روزه سری را یکی از رسوم ارزنده اهالی مازندران به ویژه مادران برای تربیت صحیح و دینی و اسلامی بار آمدن کودکان و نوجوانان بیان کرد و افزود: در این رسم جالب هدیه بزرگ ترها به ویژه پدربزرگ و مادربزرگ ها برای فرزندان دختر تازه مکلف شده شان، معمولا چادر نماز و طلاجات و برای پسرهای روزه اولی، پول و انواع نقره‌جات قدیمی است.

مه روز دختر بچه 9 و نیم ساله ای که امسال مکلف شده و با گرفتن اولین روزه کامل توانست از پدر بزرگ خود هدیه ای دریافت کند، گفت: احساس کردم دوباره جشن تولدم شده و با گرفتن این هدیه بسیار خوشحال شدم.

این کودک روزه اولی همچنین با اظهار خوشحالی از اینکه برای اولین مرتبه توانست مانند پدر و مادر و دیگر بزرگ تر های خود روزه بگیرد، روزه گرفتن را یک عمل دوست داشتنی بیان کرد که قصد دارد تا پایان ماه مبارک رمضان آن را بجا آورد.

پدر بزرگ مهروز نیز با تاکید بر اینکه روزه سری را برای زیبا جلوه دادن ماه رمضان و انجام فریضه روزه به نوه خود هدیه کرده است، افزود: این عمل پسندیده که موجب قوت گرفتن بیشتر فرایض و واجبات اسلامی در میان کودکان و نوجوانان می شود، را از اجداد خود آموخته است و تا کنون برای هر کدام از نوه های خود که در سن تلکیف توانستند اولین روزه خود را کامل بگیرند، انجام داده است.

بر اساس رسوم کهن در بسیاری از خانواده های مازندرانی، کودکان و نوجوانان تا زمانی که از بزرگ تر ها هدیه روزه سری را دریافت نکنند، افطار نمی کنند. در برخی از خانواده ها هم تا هر زمانی که فرزندان در خانه پدری ساکن هستند، سنت کهن روزه سری بجا آورده می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.