این مرجع عالیقدر در 26 خرداد 1386 بدرود حیات گفت و با این اتفاق، سیل پیام‌های تسلیت از سوی علما و مراجع و از جمله از سوی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه ای صادر شد.

نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع، آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی



نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع، آیت الله حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛این عالم ربانی و مرجع بزرگوار در سال 1310 در شهر مقدس قم چشم به جهان گشود و با توجه به آنکه پدر گرامی‌اش، خود از اعاظم حوزه علمیه قم و از مصاحبان و همراهان آیت‌الله بروجردی بود، خیلی زود به حوزه علمیه علاقه‌مند شد و دروس مقدماتی و سطح را آغاز کرد و از محضر بزرگانی مانند حضرات آیات سلطانی، جبل عاملی، فاضل موحدی و شیخ مرتضی حائری یزدی کسب فیض کرد و با سید مصطفی خمینی به مباحثه می پرداخت.

شیخ محمد فاضل لنکرانی تنها 19 سال داشت که در آستانه حضور در درس خارج فقه و اصول قرار گرفت و در درس حضرات آیات بروجردی و خمینی شرکت کرد و در 25 سالگی، اجازه اجتهاد را از آیت الله بروجردی دریافت کرد.

ایشان تقریرات درس آیت الله بروجردی را به زبان عربی می‌نوشت که این تقریرات با همه مشکل پسندی آیت الله بروجردی، مورد تایید ایشان قرار گرفت.

علامه طباطبایی هم به عنوان یکی دیگر از استادان آیت‌الله فاضل به نیکی یاد شود.

انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، آیت الله فاضل برای مدتی به امر امام در دادگاه انقلاب قم خدمت کرد و البته نام ایشان به عنوان یکی از منتخبین مردم در مجلس اول خبرگان رهبری هم از صندوق‌های رای بیرون آمد.

 در آن سال‌ها به عنوان یکی از موسسین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فعالیت کرد و 10 سال هم به عنوان ریاست شورای عالی حوزه علمیه قم، در خدمت علما و فضلا بود.

اقامه نماز جماعت در صحن اصلی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و پس از ارتحال آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی، از دیگر اقدامات آن مرد الهی است

این مرجع عالیقدر در 26 خرداد 1386 بدرود حیات گفت، پیکر مطهر آن مرجع بزرگوار پس از تشییعی با عظمت و اقامه نماز توسط آیت‌الله حسین وحیدخراسانی در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در جوار سایر مراجع و علمای اعلام آرمید؛ رحمت الله علیه.

و جمله ای جاودان از ایشان که می فرماید:

«من 50 سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه اش را برایت بگویم:

واجباتت را انجام بده؛ به جای مستحبات، تا می‌توانی به کار مردم برس؛ کار مردم را راه بینداز. اگر قیامت کسی از تو سئوال کرد، بگو فاضل گفته بود.»

انتهای پیام/ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
بنده سالگرد شیخ فاضل لنکرانی را به خانواده محترم ایشان و مردم شریف قم تسلیت عرض می نمایم
آخرین اخبار