بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها پیش بینی کرده است اقتصاد ایران در 5 سال آینده با رشدی بیش از 4 درصد در هر سال مواجه خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تاور؛ بر اساس یک گزارش منتشر شده از سوی "بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها"، لغو تحریم‌های ایران اقتصاد این کشور را در سال آینده 3.7 درصد بهبود می‌بخشد و در 5 سال آینده به صورت متوسط باعث رشد 4 درصدی در هر سال می شود.

در چکیده این گزارش، مارک دوباویتز و آنی فیکسلر، به ترتیب مدیر اجرایی و تحلیلگر سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، وضع اقتصاد ایران را قبل از لغو تحریم‌های بین‌المللی و بعد از امضای برجام، توصیف کردند: "در سال 2012 و 2013، اقتصاد ایران در حال تنزل بود. اقتصاد این کشور در زمینه‌هایی از جمله بانک مرکزی، صادرات نفت، و دسترسی به سوئیفت، با شوکی از تحریم ها مواجه شده بود. اقتصاد این کشور در سال های مالی 2012 و 2013 به دلیل کاهش صادرات نفتی و درآمد، بیش از 6 درصد رشد منفی را تجربه کرد. ذخایر ارز خارجی قابل دسترسی این کشور به 20 هزار میلیارد دلار کاهش یافت و به همین دلیل توان وارداتی این کشور نیز محدود شد."

در طول 18 ماه مذاکرات، راهکارهایی برای افزایش دسترسی ایران به ذخایر از پیش بلوکه شده و اقداماتی برای کاهش سطح تحریم‌ها، به این کشور اجازه داد تا به صورت جزئی اقتصاد خود را بهبود بخشد. در حالی که اوباما طرح تصویب تحریم‌های جدید را در سنای آمریکا بلوکه کرد، نزدیک به 12 هزار میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران در زمینه‌های مختلف آزاد شد. این موضوع منجر به افزایش واردات و در نهایت باعث افزایش هزینه‌های صرف شده در داخل کشور شد.

در سال مالی 2014 - 2015، اقتصاد ایران دست کم 3 درصد رشد را تجربه کرد و وضع این کشور از زمان امضای برجام رو به بهبود پیشرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: "بر اساس توافقنامه برجام، ایران به بیش از 100 هزار میلیارد دلار سرمایه فریز شده خارجی دسترسی پیدا کرده و توانسته ذخایر ارز خارجی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همانطور که در بخش دیگری از این گزارش توضیح دادیم، در حالی که ایران به 50 تا 60 هزار میلیارد دلار "دارایی‌های سیال" دسترسی دارد، کل سرمایه خارجی این کشور به 100 هزار میلیارد نزدیک تر است."

همچنین قابل توجه است که تحریم‌های نفتی و بخش‌های دیگر عظیم اقتصاد ایران لغو شده است. این کشور اکنون دسترسی بیشتری به نظام بانکداری جهانی دارد و می تواند با هزینه کمتر و انعطاف بیشتری به تبادلات مالی بپردازد.

با این حال سیاست مداران ایرانی اظهار کرده اند آمریکا وعده‌های خود را در قبال برجام اجرا نکرده است و در صورتی که این کشور به وعده‌های خود عمل نکند، توافقنامه هسته‌ای از هم فرو می پاشد.

با این وجود، دوباویتز و فیکسلر اظهار کرده‌اند ادامه روند پیشرفت اقتصادی، به خود ایران بستگی دارد: "با در نظر داشتن این موضوع که ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تغییراتی در نظام مالی خود ایجاد کند، این گزارش پیش بینی می‌کند که رشد اقتصاد ایران سالانه در حدود 4 تا 4.5 درصد، در پنج سال آینده خواهد بود."

این گزارش در پایان آورده است این تغییرات می تواند در زمینه‌هایی از جمله افزایش خصوصی سازی، سرکوب فساد و پول‌شویی انجام شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
کجاش رشد بود
اونی که امار چهار درصد بود غلطه چهل درصد بود اونم در امار ارقام رکود نه رشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
بااینکه تحریما رفع شدند و منافعی داشتند اما هنوز هم کشورماقوانین خوبی برای مقابله با فساد مالی نداره و رتبه ما پایینه امیدواریم مجلس و دولت سیاست های خوبی را برای جلوگیری از فساد اجرا کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
احسنت
بعد از مدتها به جای دیدن پیام های مبتنی بر تعصبات ( که البته در جای خود قابل قبول و تحست هستند) پیامی مبتنی بر دلسوزی و چاره جویی دیدم. متشکرم
بله از ممترین عوامل کند کننده رشد کشور نداشتن برنامه و نظارت اسلامی است و تعصبات و اعتماد های خارج از اصول به افراد و پست ها و نظارت نکردن بر مسیر اجرای کارها دریافت ها و خروجی ها و در نظر نگرفتن و انکار مشکلات مثل بیکاری و عدم رقابت برای ارایه خدمات و کالای بهتر در سطح جهانی و نداشتن اعتماد به نفس و .... مشکلات بزرگی را برای رشک همه جانبه کشور ایجاد کرده است
آخرین اخبار