به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر نیل جانسون و تیمش در روش جدید خود به بررسی مطالب ارسالی یک سال اخیر بر روی شبکه اجتماعی ویکی(Vkontakte) روسیه و جستجو برای بیانیههای گروهک داعش در زبانهای مختلف پرداختند.
دادههای دریافتی به محققان اجازه داد تا یک مدل آماری را با هدف شناسایی الگوهای رفتاری طرفداران آنلاین گروهک داعش بسازند.
به جای غربال کردن سیل رسانههای اجتماعی به دنبال اطلاعات کوچک در مورد یک حمله احتمالی، این مدل در واقع به دنبال این است که چگونه این گروه کوچک تروریستی در آستانه مبارزات در جهان واقعی، در دنیای آنلاین ظهور میکند.
این مدل جدید وقایعی را که در آنها یک یا دو نفر اقدام به حملات تروریستی کردهاند، پیشبینی نمیکند، بلکه میتوان از آن برای متوقف کردن جریانهای جمعی پیش از تبدیل شدن آنها به یک حمله بزرگ استفاده کرد.
این تحقیق به بررسی حدود 100 هزار نفر از اعضای گروههای کوچک در شبکه اجتماعی ویکی پرداخت که در آنها طرفداران گروهک داعش هر چیزی را از اعلانات افراط گرایانه گرفته تا نکات قابل استفاده برای زنده ماندن در حملات پهپادها به اشتراک میگذاشتند.
بر اساس یافتهها، افراد افراط گرا هرگز برای مدت طولانی بطور انفرادی عمل نمیکنند و سعی میکنند طی چند هفته به گروههای آنلاین بپیوندند. اگرچه این گروههای کوچک به دلیل مسدود شدن توسط شبکههای اجتماعی بطور مداوم تغییر میکنند، اما آنها تمایل دارند به گروههای بزرگتر بپیوندند تا وسعت نفوذ خود را گسترش دهند.
کارشناسان ارتباطات و تروریسم پس از بررسی پسکُنشی دادههای منجر شده به حملات تروریستی در سالهای 2014 و 2015، دریافتند که تنها واقعهای که این مدل توانسته بطور دقیق پیشبینی کند، محاصره غیرمنتظره کوبانی در سوریه در سال2014 بود. این حمله یک عملیات بزرگ و نظامی بود، بنابراین استفاده داعش از رسانههای اجتماعی برای بدست آوردن حمایت و اشاعه تبلیغات پیش از حمله منطقی بنظر میرسد.
اگرچه این الگوریتم شاید نتواند از حملات گروههای کوچک و سری مانند حمله پاریس جلوگیری کند، اما میتواند برای پیشبینی رویدادهایی که داعش در آنها مانند یک ارتش عمل میکند تا یک گروه تروریستی، کاربردی باشد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/