به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محی الدین محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در نشست خبری در خصوص وضعیت کتابهای درسی که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تربیت معلمان و برگزاری دوره های آموزشی بر عهده دارد، گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه کرسی یونسکو را کسب کرده میتواند در زمینه آموزش و تربیت کارشناسان صاحب سبک باشد و با برگزاری دورههای آموزشی مجازی به تربیت معلمان بپردازد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: در مورد آموزش زبان فارسی نیز باید تلاش بیشتری انجام شود و با توجه به اینکه دارای ظرفیت علمی خوبی هستیم بایستی با مشارکت نهادهای مطالعاتی زبان در تبیین متون و محتوای زبان آموزشی برنامه ریزی شود.
محمدیان با اشاره به اینکه برای آموزش زبان فارسی از روشهای به روز استفاده نشده، گفت: مشارکت نهادهایی همچون فرهنگستان زبان فارسی وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای توسعه زبان فارسی در داخل کشور و همچنین خارج از مرزهای ایران ضروری است.
وی اظهار کرد: نکته دیگری که در آموزش زبان فارسی باید به آن توجه شود تولید علم با زبان فارسی است و صرفا نباید برای ارائه مقالات و متون علمی از زبان انگلیسی استفاده شود.
محمدیان یادآور شد: در آموزش و پرورش به دنبال روشهای جدید برای آموزش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور هستیم.
تربیت دینی بستر اصلی کتابهای درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی بیان کرد: در خصوص تدوین کتابهای درسی هدف ما تربیت دینی است که به این وسیله معنویت و اخلاق نیز ارائه میشود. در واقع ما موظف به تربیت دینی هستیم و هدف آن صرفا حفظ آموزه های دینی نیست بلکه به واسطه این آموزش باید افراد رفتاری متناسب با کرامت انسانی را بیاموزند و سیستم فکری دینی پدید آید.
آخرین وضعیت چاپ کتابهای درسی
محمدیان در خصوص جزئیات وضعیت چاپ کتابهای درسی سال آینده گفت: وضعیت کتابها از مرحله اعتبار سنجی گذشته و متنها نهایی شده و زیر چاپ هستند.
وی ادامه داد: همانطور که پیش از این هم اشاره شده بود کتابها در دهه آخر شهریور ماه آماده توزیع میشوند و با توجه به کوششی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی در حال انجام است این وضعیت به موقع ساماندهی میشود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی اظهار کرد: در گروههای درسی مختلف مشغول بازخوانی و تدوین نهایی کتابها هستند و این امر برای هر دوره ای که کتابی چاپ می شود اجرایی است.
محمدیان در خصوص وضعیت کتابهای پایه دهم نظری و فنی حرفه ای افزود: تقریبا 140 عنوان کتاب برای این دوره تدوین شده که این کتابها حجمی متناسب با ساعت آموزشی دارند.
وی ادامه داد: در برنامه درسی نظری 35 ساعت آموزش در هفته و در برنامه درسی فنی و حرفه ای 35 الی 40 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است.
محمدیان گفت: با توجه به اینکه نظام آموزشی تغییر کرده است در نتیجه ساعات برخی دروس نیز با تغییراتی همراه بوده اما این به معنای حذف اهداف درسی نیست چرا که برخی موضوعات در قالب کتابهای درسی جدیدی به دانش آموزان ارائه میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با بیان اینکه 5 درس جدید به برنامه درسی اضافه شده، عنوان کرد: برخی از این دروس مانند مدیریت اقتصادی و کارگاه طراحی و تولید همچنین سواد رسانه ای و برنامه فرهنگی و تربیتی میتواند به طور اختیاری برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.
محمدیان با بیان اینکه امسال مجددا درس آزمایشگاه جز ساعات درسی دانش آموزان قرار گرفته، گفت: برای تدریس دروس از معلمانی که در رشته های مرتبط فعالیت میکنند استفاده میشود همچنین دوره های ضمن خدمت نیز برای ارتقای کیفیت تدریس آنها در نظر گرفته شده است علاوه بر آن بستهی آموزشی بر فراز آسمان نیز در اختیار معلمان قرار میگیرد.
توجه به محتوای کتابهای آموزشی بر اساس استاندارد آموزش وپرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی بیان کرد: همه ساله علاوه بر آموزش و پرورش نهادهای دیگری نیز به تولید محتوای آموزشی اقدام میکنند و برای اینکه نظارت روی این تولید محتوا انجام شود جشنواره ساماندهی کتابهای آموزشی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: محتوای تولیدی ساماندهی شده و متناسب با استانداردهای آموزش و پرورش ارزیابی میشوند.
محمدیان عنوان کرد: در صورتی که کتابها مورد قبول آموزش وپرورش قرار گیرند اما امکان دسترسی دانش آموزان به آن نباشد انتشارات مدرسه نسبت به توزیع کتب اقدام میکند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی یادآور شد: دانش آموزان بیش از آنکه نیاز به کسب نمرههای عالی داشته باشند بایستی از نظر سلامت روانی مورد توجه قرار گیرند لذا خانواده ها باید به این مسئله توجه داشته باشند که فضایی شاد و با نشاط برای فرزندان خود ایجاد کنند تا بهداشت روانی آنها تضمین شود و استفاده از کتابهای آموزشی و حتی درسی باید در حد نیاز و با برنامه در اختیار دانش آموزان قرار گیرد نه اینکه بخش اعظم زندگی آنها را تشکیل دهد.
انتهای پیام/