رییس قوه قضاییه در گفتگو زنده تلویزیونی؛

فساد سیستماتیک را قبول نداریم/آمریکایی‌ها10 برابر ما زندانی دارند/در برخورد با فضای مجازی باظرافت باید عمل کرد

آیت الله آملی لاریجانی به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی به تشریح فعالیت های یک ساله قوه قضاییه پرداخت.

محسنی/به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به دستاورد های یک سال گذشته و برنامه ها و رویکردهای قوه قضاییه و قدردانی از تمام کارمندان دستگاه قضایی و خانواده های آنها،اظهار داشت:  حجم عظیمی از خدمات در دادسراها ،سازمان ثبت که بیش از 50میلیون خدمت ارائه می دهد ، دیوان عدالت اداری و دیوان عالی کشور انجام می شود.

*مجموع پرونده‌های قضایی سالانه 15 میلیون پرونده است

وی افزود: مجموع پرونده های سالانه قضایی نزدیک به 15 میلیون پرونده است . گرچه تعداد پرونده ها ورودی 6 میلیون است و غیر از 4 میلیون پرونده ورودی شورا های حل اختلاف  و سازمان های تابعه مانند سازمان ثبت است.

رییس قوه قضاییه در خصوص علت اطاله دادرسی پرونده ها بیان داشت: نیاز به تحلیل است زیرا گاهی فهم ما از اطاله دادرسی به معنی مراحل مختلف رسیدگی به پرونده ها است. در حال حاضر با قانونی چند مرحله ای برای رسیگی پرونده ها مواجه هستیم که از آن دفاع می کنم و با عدالت نزدیک تر است. که اگر مقصود این است که چرا این مراحل وجود دارد نشان می دهد که هر چه این مراحل بیشتر باشد عدالت در رای بیشتر می شود و اگر این مراحل نبود عدالت رخ نمی داد و بخشی هم به دلیل کمبود نیروی انسانی است که با آیین دادرسی جدید رسیدگی به پرونده های تجدید نظر بیشتر شده زیرا باید طرفین دعوا در دادگاه حضور داشته باشند.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد:آماده جذب 4 هزار قاضی هستیم و امیدواریم با رایزنی با مجلس و دولت راه برای جذب قضات باز شود .

*50 قاضی متخلف از دستگاه قضایی منفصل شده‌اند

رییس قوه قضاییه در خصوص نظارت  مستمر برای جلوگیری از انحراف قضات گفت: سلامت دستگاه قضایی بسیار مهم است و این را قبول داریم که مشکلاتی وجود دارد و با قاضی متخلف برخورد می شود اما بدنه دستگاه قضایی را انسان های پاک دست مشغول به کار هستند و با پالایش می توان این پاکی را بیشتر کنیم البته در مواردی شایعاتی در خصوص رشوه گرفتن قضات وجود دارد که در واقعیت این موارد درست نسیت اینکه و تاکنون 50 نفر را از دستگاه قضایی انفصال کردیم که اگر این خطاها بیشتر شود اسامی اعلام می شود و در مواردی نیز انفصال کامل از کار دولتی صادر شد.

آیت الله املی لاریجانی ادامه داد: نظارت در دادسرای ویژه قضات، دیوان عالی کشور و سازمان بازرسی کشور انجام می شود و تاکنون  36 مورد بازرسی در استانها به صورت حضوری و 5 مورد پنهانی انجام شده که بسیار موثر بود .

وی تاکید کرد: کثرت کار برای قضات زیاد است و گاهی قضات به پرونده های زیادی در روز رسیدگی می کنند اما با این وجود به قضات توصیه های اخلاقی زیادی در مواجه به مردم می شود.

*12 قاضی به ازای هر صد هزار نفر

رییس قوه قضاییه در خصوص میانگین تعداد قاضی به تناسب تعداد پرونده ها گفت :در برخی کشور ها به ازای 100هزار نفر 43 قاضی وجود دارد و در کشور ما به ازای هر 100 هزار نفر 12 قاضی وجود دارد ،اما ما باید تعداد قاضی را به تعداد پرونده ها بسنجیم و به سه پارامتر تعداد پرونده ، تعداد قاضی و جمعیت توجه کنیم  در کشور های اروپایی هر قاضی در روز 1 پرونده را بررسی می کند و در ایران چند پرونده را رسیدگی می کند.

*ضرورت کاهش طلاق توافقی

رییس قوه قضاییه در رابطه با طلاق توافقی بیان داشت: طلاق توافقی شرعی و قانونی است ، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه برنامه هایی در این خصوص دارد و ما برای آن یک طرح جامع در نظر داریم که باید کاری کنیم که این موضوع در جامعه شایع نشود .

آیت الله آملی لاریجانی در خصوص پیشگیری از وقوع جرم بیان داشت:در خصوص پیشگیری از جرم دستگا های مختلف از جمله رسانه ملی و روزنامه ها باید کمک کنند زیرا یک کار فرا قوه ای و فرا حاکمیتی است. به عنوان مثال 70 درصد جرم ها به دلیل مواد مخدر است که رسانه ها می توانند بسیار موثر باشند.

وی در خصوص مقابله با مفاسد اقتصادی و کارهای قوه قضاییه گفت : بنده شیوع مفاسد را قبول ندارم زمانی که ما با فساد 3 هزار میلیاردی برخورد را شروع کردم رسانه های خارجی عنوان کردند که قوه قضاییه نمی تواند کاری کند اما ما برای برخورد نیاز به زمان داریم و آماری از شیوع فساد نداریم اما برخورد ها باعث کاهش فساد شده و مقابله با فساد فقط کار قوه قضاییه نسیت بلکه دستگاه های اجرایی باید وارد کار شوند به عنوان مثال در پرونده ثامن الحجج  اجازه ندادیم هشت صد هزار پرونده تشکیل شود و بدهی این افراد با نظارت دادستانی اخذ شد.

رییس قوه قضاییه بیان داشت:به عنوان مثال در رابطه با ساخت وساز گردنه حیران یک دستگاه اجرای این کار را تجویز کرده یعنی نهادهای حکومتی از سرچشمه باید جلوی مفاسد را بگیرند که سازمان بازرسی و دولت در حال کار هستند.

*فساد سیتمی را قبول ندارم

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: به نظر بنده فساد در کشور سیستمی نشده و موردی است و بنده فساد سیتمی را قبول ندارم. به عنوان مثال در ساخت و ساز های غیر مجاز 37 سال نظارت وجود نداشته و حالا به مقابله با آن پرداختیم ، اگر هر دستگاه اجرایی کار خود را به درستی انجام دهند مشکل و تخلفی رخ نمی دهد اما متاسفانه عده ای قصد دامن زدن به این موضوع را دارند و ما نباید سیاه نمایی کنیم .

وی در خصوص حقوق های نا متعارف گفت: این حقوق ها نا عادلانه است و حساسیت نسبت به این موضوع مهم است وباید برخورد شود اما این موضوع یک بحث ملی است ونباید سیاه نمایی کنیم و امید مردم را از بین ببریم.گاهی فضایی ایجاد می شود که همه مدیران در حال تخلف هستند که این درست نیست و بنده دستور دادم که به این حقوق های نامتعارف رسیدگی شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: گاهی به مسایل آنچنان که باید توجه نمی شود و برخورد ها را به درستی به مردم منعکس نمی شود به عموان مثال دستگاه قضایی در بحث زمین خواری 40 هزار هکتاراز اراضی ملی آزاد کرده و به 20 هزار پرونده منابع طبیعی رسیدگی شده است.

*اگر دستگاه قضا مقتدر نباشد فایده‌ایی ندارد

آیت الله آملی لاریجانی در رابطه با اقتدار در قوه قضاییه گفت: باید این اقتدار با عدالت و در چهار چوب نظام اسلامی باشد،اما در مجموع دستگاه قضایی باید اقتدار خود را حفظ کند زیرا اگر نتواند احکام صادره را اجرا کند فایده ای ندارد.

وی بیان داشت:یک تذکر به رسانه ها داریم واین موضوع است که رسانه ها که به کمترین مورد انتقاد می کنند که ناشی از کمبود اطلاعات است البته قوه قضاییه به این مسایل توجه ای ندارد،به عنوان مثال انتقاد می کنند که چرا در فساد های مالی اعدام ها سریع انجام نمی شود.

رییس قوه قضاییه در رابطه با مسایلی که به اقتدار قوه قضاییه خدشه وارد می کند گفت: یکسان نبودن برخورد ها باعث خدشه به اقتدار قوه قضاییه می شود.

آیت الله آملی لاریجانی در رابطه با حقوق بشر و کشور های مدعی حقوق بشر بیان داشت: مولفه حقوق بشر یک موضوعی است که ازطرف کشور های غربی به دیگر کشور ها تحمیل می شود.حقوق بشر مسله مهمی است و ما بیش از دیگران به عنوان نظام اسلامی توجه داریم و هر مقدار هم به لحاظ نظری کار کنیم به نفع مردم است . ما در سال 83 قانون حقوق شهروندی را تصویب کردیم و رعایت حقوق عامه موضوعی است که در قوه قضاییه به آن توجه شده است.

وی تاکید کرد:ما معتقد هستیم منشا دینی حقوق بشر بسیار زیاد است اما حجمه حقوق بشری نسبت به ایران زیاد است ولی کشور های مدعی حقوق بشر بدترین وضعیت را از حقوق بشر دارند و نظام سلطه در دنیا دوگانه رفتار می کند .

رئيس قوه قضاييه با بيان اينكه غربی ها ازدواج با همجنس را قبول دارند گفت: زماني كه ما افکار و عقاید آنها را قبول نکنیم ضد حقوق بشر شناخته مي شويم و اين درحالي است بايد از آن ها پرسيد چرا می خواهید معیارهای ضد بشری خود را به دیگران تحمیل کنید؟

آيت الله آملي لاريجاني در ادامه درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع فرهنگي در كشور و نفوذ و میزان تخریب آن بيان كرد: من دغدغه‌های فرهنگی دارم و معتقدم مقوله فرهنگ بسیار مهم است زیرا ما جامعه دینی هستیم و اين موضوع بسیار اساسي است.

وی تصريح كرد : فرهنگ با زندگی دینی ما اجین است و مقام معظم رهبری هم در طول سالیان این موضوع را رصد کرده‌اند.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: آن زمان که حواس برخی از مسئولان نبود ایشان از تعبیر شبیخون صحبت كردند.

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به اينكه چطور می‌ توان بیش از صد شبکه ماهواره‌ای را ندید، مطرح كرد: غربی‌ها امروز در تمام زوایای زندگی ما وارد شده‌اند و تلاش می كنند تا جوانان را تحت تاثير قرار دهند.

وي افزود: دلسوزان فرهنگی در كشور بايد چاره اندیشی کنند و اين در حالی است که شاهد هستيم در بسياري از موارد حتی چاره‌ای هم ندارند،هرچند منظور من بگير و ببند نيست.

*در مقابل شبیخون فرهنگی باید طراحی فرهنگی داشته باشیم

آيت الله آملی لاریجانی گفت: امام در نامه ارسالي خود به گورباچف گفتند من فقط قصد داشتم افق جدیدی در مقابل آنها باز کنم،بر همين اساس ما نيز در مقابل شبیخون فرهنگی باید طراحی فرهنگی داشته باشیم و معارف الهی را به دنیا عرضه کنیم، موضوعي كه متاسفانه بسياري از مدیران در فکر آن نیستند.

*رىيس قوه قضاییه نباید سیاسی کاری کند اما می‌تواند وارد مسائل سیاسی شود

رئيس قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال كه برخی معتقدند شما بیش از اندازه وارد مسائل سیاسی می‌شوید بيان كرد: در ابتدا بايد بگويم كه انعکاس جلسات قوه قضایيه در این حد است و آنچه که منتشر می‌شود ۱۰ دقیقه بیش از دستور جلسه است.

وي با بيان اينكه تمام آنچه منعکس می‌شود موضوعات پیش از دستور است بيان كرد:رىيس قوه قضاییه نباید سیاسی کاری کند اما می‌تواند وارد مسائل سیاسی شود چرا كه عضویت‌های بسياري همچون شورای عالی امنیت ملی دارد.

آيت الله آملي لاريجاني در ادامه درباره حال و هوای ماه مبارك رمضان اظهار داشت: ماه رمضان برحسب روایات موجود ماه پربركت و ضیافت الله است كه مردم بايد اين موضوع را قدر بدانند.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينكه تاكنون بیش از دو سوم از اين ماه گذشته است گفت: بهتر است از ثلث باقیمانده استفاده کنیم و از معارفي که در قرآن آمده بهره ببریم.

آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: طرح پیشگیری از وقوع جرم در سال 90 به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شد و سال گذشته به تصویب مجمع رسید و ابلاغ شد. این قانون اصلاحات کلی پیدا کرد و شورای عالی پیشگیری از جرم در این قانون لحاظ شد. که رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس این شورا، معاون اول رئیس جمهور، معاون اول قوه قضائیه، چند وزیر از جمله وزیر اطلاعات و رئیس صدا و سیما و جمعی دیگر همه به نحوی در امر پیشگیری از وقوع جرم دخیل هستند و برای اینکه مسئله تداخل کمرنگ و مرتفع شود یک تبصره اضافه شده مبنی بر اینکه مصوبات شورای عالی بعد از تایید روسای سه قوه قابلیت اجرا دارد که این تحول خوبی است.

وی تصریح کرد: این شورا دبیرخانه‌ای دارد که در قوه قضائیه است و امیدواریم شورای مذکور قوام خود را پیدا کند و بنده فکر می‌کنم که بحث پیشگیری از وقوع جرم یک امر ناگزیر است و باید آن را در کشور پیش ببریم و در تمام سطوح از نیروهای کارشناس استفاده کنیم.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: در بحث حقوقی جرم و کیفر نداریم؛ اما مسئله حقوقی داریم مثلا کسی به اشتباه یا در اثر کلاهبرداری خانه‌ای را بدون اسناد قابل قبول به فروش می‌رساند؛ اما اگر هم به حقش برسد این امر بعد از کلی هزینه و وقت خواهد بود. بنابراین پیش بینی راه‌هایی به منظور پیشگیری از این مسائل اهمیت بسزایی دارد و باید در تنظیم قراردادها از مکانیزمی استفاده شود که با مشاوره با افراد کارشناس زمینه پیشگیری از وقوع جرم کاهش یابد.

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه در زمینه کاهش ورودی زندان‌ها و مشکلات آن‌ها چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: ورودی زندان‌ها 450 هزار نفر در طول سال است؛ اما 150 هزار نفر کم شده است و در حال حاضر حدود 220 هزار نفر است و آمار زندانیان آمریکایی بیش از 2 میلیون است و آن‌ها در این زمینه پیشتاز هستند و به لحاظ درصدی جمعیت زندانیان آن‌ها بیشتر است. هرچند به اعتقاد ما زندان چیز مطلوبی نیست و هزینه کلانی برای خانواده و دستگاه‌های مربوطه دارد؛ اما در برخی موارد و جرائم چاره‌ای جز زندانی کردن برخی افراد وجود ندارد این در حالیست که باید بحث طبقه بندی در زندان را جدی گرفت و ما نباید جرائم غیرعمد را در کنار اشرار قرار دهیم البته عملا زندان‌های ما به سمت طبقه بندی رفته‌اند.

وی تصریح کرد: اصل بر اعسار است و این مسئله هم به صورت تقنینی و هم در بخشنامه‌ای که صادر شده است، اشاره شده که در محکومیت‌های مالی شخصی که ناتوان از پرداخت است معسر محسوب شود ما بحث تقنینی و فقهی آن را بیان کردیم و تلاشمان این است که هیچکس به لحاظ محکومیت‌های مالی که محکوم به اخذ مال نباشد در زندان نباشد.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: اصل بر این است که فضای زندان تربیتی باشد و یا مجالی پدید آوریم که زندانی بتواند از آزادی مشروط و یا نیمه آزادی استفاده کند که در این زمینه از فناوری‌های نوین (‌دستبندها و پابندهای الکترونیک) استفاده شود که ما در حال آماده کردن ساختارهای آن هستیم و اگر امکانات آن فراهم شود با اجرایی شدن آن دستگاه قضایی و زندان‌ها نیز از این فشار رهایی می‌یابند.

وی گفت: در زندانها فضای تربیتی درست کنیم یا مجالی پدید آوریم تا زندانی که واجد شرایط است و خطرناک نیست بتواند از آزادی مشروط استفاده کند یا از ترتیبات نیمه آزادی و یا از فناوری های نوین همچون دست بندهای الکترونیکی استفاده شود تا شخص زندانی در منزل دائما تحت کنترل باشد. اگر امکانات و بودجه آن فراهم شود ساختارها آماده است و اگر امکان پذیر باشد لااقل بخشی از زندانیان در فضای خانواده هستند و هم دستگاه قضایی و سازمان زندانها تنفسی کنند و از فشار وارده بر آنها رها شوند.

رئیس قوه قضائیه در خصوص مجازاتهای جایگزین حبس نیز اظهار کرد: قانون آیین دادرسی کیفری جدید تاسیسات خوبی برای کم کردن جمعیت کیفری در زندانها دارد، بحث آزادی مشروط دستبند الکترونیکی که به قضات محترم توصیه کرده ایم اگر شرایط خوبی است و طرف می تواند این مسئله را تحمل کند از مجازاتهای جایگزین حبس استفاده کنند که در نفس قانونی نیز آمده است.

*در برخورد با فضای مجازی با ظرافت باید عمل کرد

آیت الله آملی لاریجانی در خصوص فضای مجازی و جرایمی در این بستر رخ می دهد گفت: فضای مجازی بحث مفصلی است و از منظر های مختلف قابل بحث است و فقط مختص به قوه قضاییه نیست مثلا بحث های روانشناسی دارد که چه تاثیراتی بر افراد بگذارد و چه کارهای اجتماعی می توان انجام داد و در خانواده ها چه تاثیری می گذارد اما در خصوص وقوع جرم و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه است.

وی افزود: فضای مجازی که بستر کلانی شده است برای وقوع جرم، گاهی کلاهبرداری هایی که در فضای مجازی انجام می شود اسرار خانواده ها در آن افشا می شود. توهین به افراد، شایعه پراکنی و تشویش اذهان عمومی این ها بستر جرم است.

رئیس دستگاه قضا افزود: اگر در بستر دیگری این اتفاقات رخ می داد به شدت برخورد می کردیم مثلا اگر در وسیله نقلیه یا خانه ای این جرائم رخ می داد به طور شدیدی با آن برخورد می کردیم اما متاسفانه در فضای مجازی این طور نیست. و اگر اصلاح و پیشگیری نشود خطرناک است.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: فضای مجازی یک بستر مناسب مثبت هم است و همیشه منفی نمی باشد مثلا ارتباطات مردم را تسریع می کند بنابراین باید با ظرافت عمل کرد بنابراین با یک بستر دو وجهی مواجهه هستیم که اگر جرم است باید برخورد کنیم البته با مخابرات صحبت هایی انجام شده است.

آیت الله آملی لاریجانی در خصوص اقدام در کاهش این جرائم در فضای مجازی گفت: بهترین کار این است که فضای مجازی موازی و پالایش شده ایجاد کنیم این اقدام بسیار خوبی است که هنوز به طور کامل انجام نشده است و باید نسبت به آن توجه داشت بسیاری از این سرورها در خارج از کشور است و اطلاعات کشور از این طریق خارج می شود. در هر حال مسئله فضای مجازی مسئله دشواری است اما از راه های مختلفی می توان برخورد کرد تا گسترش نیابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۶ تير ۱۳۹۵
مدیر عامل شرکت دانه چین اراک یزدانی نامیه از بنیاد مستضعفان باچشم خودم دیدم یه کارگر اومد با پارتی رجایی رییس هولدینگ شد مدیر عاما 2ماهه پرایدش شد مگان سبوس برنج خریده بجاش سبوس گندم دوبل قیمتی رو فاکتور کرده تازه این بنیاد مستضعفاشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۶ تير ۱۳۹۵
مشکل کشور مدیران بی لیافتن در سطوح بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۶ تير ۱۳۹۵
باسلام خداقوت آقای لاریجانی. سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
شش ماه بیکارم پول کرایه خونه هم دیگه ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
آقای لاریجانی فردی زحمتکش ودلسوزند ولی واقعا تعداد پرونده ها زیاد است ورسیدگی به انها کاری دشوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
به نظر من حق با ایت الله املی می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
کار ایت الله لاریجانی درسته
من ایشان را خیلی قبول دارم
به حق انسان پاکی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
10 برابر ما زندانی دارن چون جمعیتشون هم 10 برابر ماست :|
استدلاله تو داری مرد؟ :| همینجوریه همه رو میفرستین واسه اعدام :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۶ ۰۶ تير ۱۳۹۵
اتفاقا" حاج مشکل اینجاست که چشم های خود رابستید و به خاطر ان نمی بینید ان از حقوق ها ان از قاچاق ان از زمین خواری و..............................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
امریکا بجز این مورد تو خیلی چیزای دیگه هم از ما جلوتر این چیز عجیبی نیست. مثل رفاه مثل اقتصاد. مثل تمیزی شهرها. مثل.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۶ تير ۱۳۹۵
از مردم نظر سنجی شود بهتر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۵
چرا مردم در جمهوری اسلامی نباید فیش حقوقی امثال ایشون رو مشاهده کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
فساد سرتاسر کشورو گرفته بعد تو قبول نداری!!!!!
United States of America
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
شما یک نهاد یا سازمان یا سیستم بانک و بیمه و اقتصاد نیمه دولتی! دست بگذارید که فساد و اختلاس های کلان وجود نداشته باشد..این فساد سیستم است...نه فساد و خلاف کاری های محاکم عمومی و قتل و دله دزدیو...
United States of America
ناشناس
۰۱:۲۴ ۰۶ تير ۱۳۹۵
بنده احترام بسیار زیادی برای شخص شما قایلم ولی فقط یه سر ، فقط کافیه یه تک پا تشریف بیارید شهرداری کرج، فساد سیستمی رو به وضوح مشاهده خواهید کرد.اصلا اینجاجایگاه مدیریتهای داخلی شهرداری ها رو خرید و فروش میکنند
فساد سیستمی......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۶ تير ۱۳۹۵
آقا جان دقت کن توهین نشه به خواننده:
وی تصريح كرد : فرهنگ با زندگی دینی ما اجین است.... عجین( اجین)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۵
این هم بگو،
هر ایالات آمریکا به اندازه ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۶ تير ۱۳۹۵
هر چی میکشیم از دست این نفوذ اقتصاد سرمایه داری غرب وامریکاس وگرنه تو فرهنگ ما این چیزا نبودونیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
حرف های ایت الله املی صریح وگویا میباشد
آخرین اخبار