محقق و نویسنده افغانستانی با بیان اینکه امروز در افغانستان اسلام سنتی رایج است، گفت: تا زمانی که طالبان در کشور باشد تعالیم اسلام رشد نخواهد کرد.

افغانستان با وجود طالبان از اسلام سنتی خارج نمی‌شود
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام‌‎والمسلمین سید اسحاق شجاعی نویسنده و محقق افغانستانی در نشست تخصصی «انقلاب اسلامی افغانستان، فرصت‌ها و چالش‌ها» که شامگاه گذشته در کتابخانه رسالت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه دو نوع اسلام در افغانستان مطرح می شود، اظهار داشت: اسلام انقلابی و اسلام سیاسی دو مدل قابل بحث و گفت و گو است.

وی با اشاره به اینکه تا دهه ۴۰ چیزی به عنوان انقلاب سیاسی یا اسلامی در افغانستان نداشتیم، افزود: گروه هایی مانند حزب خلق بعد از دهه ۴۰ به وجود آمدند که پس از آن انقلاب اسلامی در کشور کلید خورد.

محقق و نویسنده افغانستانی با تاکید براینکه هنوز اسلام در افغانستان معرفی نشده است، گفت: اسلامی که در افغانستان معرفی شده توسط افراد کم سواد بوده که مسایل بسیار ساده اسلامی در سطح مردم روستا را عنوان کرده اند، لذا این مدل اسلامی، دانشجویان و تحصیل کردگان امروز را توجیح نمی کند.

 شجاعی به کودتای سال ۵۷ در افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: تا این زمان چیزی به نام انقلاب اسلامی وجود نداشت، هرچند کسانی مانند علامه سید اسماعیل بلخی در دهه ۳۰ حرکت هایی انجام داده بودند که استثناء به شمار می رود.

 وی با تاکید براینکه در کودتای ۵۷ چند فرصت برای اسلام انقلابی و سیاسی در کشور به وجود آمد، افزود: یکی از این فرصت ها همراه شدن توده مردم در انقلاب بود، دومین فرصت نیز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود که می توانست به عنوان الگو قرار گیرد.

محقق و نویسنده افغانستانی با بیان اینکه شکست نیروی چپ در افغانستان فرصتی برای ارائه اسلام بود، عنوان کرد: این شکست باعث ایجاد خلاء در کشور بود که اسلام می توانست جای خلاء را پر کند.

شجاعی با بیان اینکه امروز در افغانستان همان اسلام سنتی رایج است، گفت: تا زمانی که طالبان در کشور باشد اسلام رشد نخواهد کرد.

در ادامه نشست حجت الاسلام قربانعلی فصیحی غزنوی، مدرس جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشهد با بیان اینکه اسلام انقلابی به معنای ترویج اسلام ناب است، اظهار داشت: انقلابی در افغانستان آغاز گردید اما در همان ابتدا به دلیل مسایل سیاسی منطقه در نطفه خفه شد، چرا که سیاست های آمریکا و انگلیس اجازه نداد انقلاب اسلامی در این کشور رشد کند.

وی به سودجویی درون گروهی اشاره  کرد و گفت: سودجویی هایی برخی گروه ها در داخل که نشات گرفته از مسایل خارجی بود دلیل دیگر وجود اسلام سنتی در کشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.