به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردشگرانی که میخواهند به یک سایت رسمی در ایران مربوط به هتلداران کشور مراجعه کنند در سردرگمی خواهند بود مگر آنکه هتل مورد نظرشان را بشناسند و بدانند که یک سایت اختصاصی دارد یا خیر.
گام بعدی داشتن مطالبی به زبان انگلیسی است که معمولا هتلداران این بخش از سایت خودشان را به روز نمیکنند. شاید هزینه بر است و دلیلی برای آن نمیبینند! در این صورت است که اکنون وقتی گردشگران ایرانی و خارجی میخواهند به سایتی جامع مخصوص هتلداران مراجعه کنند، جز سردرگمی چیزی عایدشان نمیشود.
این سردرگمی زمانی به اوج خود میرسد که در سایتهای رزرواسیونی که تعدادشان هم کم نیست، اقدام به رزرو اینترنتی اتاق هتل میکنند. در این کار چند مشکل وجود دارد. مهمترین آن اینکه هیچ سایتی وجود ندارد که سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک نهاد دولتی آن را به عنوان سایت رزرو هتل تایید کرده باشد. اگر در سالهای گذشته چنین سایتی وجود داشته، یا برای آن تبلیغی نشده و یا دیگر وجود مجازی ندارد.
پیدا کردن سایت قابل اعتماد یکی از اولین مشکلهاست. معضل دیگر بر سر این است که بسیاری از مطالب چند سایت رزرواسیون هتل، به روز نیست و مراجعه کننده نمیداند باید به مطلب ارائه شده اعتماد کند یا خیر. گاهی شماره تلفن هتل تغییر کرده و یا اینکه مشخص نیست آیا اتاقی برای این رزرو دارد یا نه. گاهی نوشته شده که تمام اتاقها پر است و گاهی همه اتاقها خالی. در صورتی که در حقیقت این طور نیست.
گذر از هفت خوان رزرواسیون هتلدر موارد دیگر پرداخت کردن هزینه به حساب دارنده سایت رزرواسیون است که غیر از قابل اعتماد بودن یا نبودن گردانندگان، باید پس از واریز مبلغ به دنبال هزینه ریخته شده بود و اگر هتلدار این حساب را تایید نکند، تازه اول کار است و پس گرفتن آن هزینه، گذر کردن از هفت خوان است.
مورد بعدی پس از رزرو، واریز پول و تاییدیه هتل، این است که وقتی گردشگر به هتل مراجعه میکند، متوجه میشود مسئولان هتل مدتهاست که رزرو اینترنتی اتاقهای خود را رها کرده اند و دیگر به آن مراجعه نمیکنند بنابراین ممکن است اتاقی که رزرو شده، به فرد دیگری قبلا فروخته شده باشد!
در نهایت گردشگران تصمیم میگیرند که همان روش سنتی را انتخاب کرده و در تماس با هتل نسبت به رزرو اتاق و واریز وجه اقدام کنند. اما این مشکلات تنها در رزرو اتاقها نیست.
مشکل بعدی این است که معمولا گردشگران خارجی چه به صورت فردی و یا با تورهای گردشگری، در زمان مراجعه، درباره هتل مورد نظرشان تحقیق میکنند. آنها می خواهند بدانند هتلی که در آن اقامت خواهند داشت، چه امکاناتی دارد و در کجای شهر واقع شده است. اما یا سایت این هتلها به روز نیست و یا زبان انگلیسی ندارد که بتوانند این اطلاعات را دریافت کنند.
برخی از هتلداران برای هتل خود یک سایت طراحی کردهاند که در آن به انواع تبلیغاتی غیر از اتاق هتل خود میپردازند همین مسئله موجب کاهش جذابیت بصری آن شده است. در برخی دیگر از موارد، هتلداران سایت طراحی و راه اندازی کردهاند که تنها در فضای مجازی حضور داشته باشند وگرنه مدتها از به روز کردن آن میگذرد و یا شاید در بسیاری از موارد حتی تصاویر کمی میتوان در آنها پیدا کرد.
روشهای سنتی بهتر جواب می دهد!از همه این موارد گذشته، جامعه هتلداران ایران که میبایست تجمیعی از سایتهای مختلف و معرف هتلداران کشور باشد، در به روز کردن سایت خود مانده و در بخش معرفی جوامع و انجمن های هتلداری در استانها نیز مطلبی درج نشده است.
در این باره، جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نواقص سایت جامعه هتلداران را تایید کرد و گفت که در آیندهای نزدیک این سایت را به روز میکنند.
باید دید آیا قولی که حمزهزاده میدهد، از همان وعدههایی است که مسئولان گردشگری هم درباره راهاندازی یک سایت جامع در حوزه اطلاع رسانی گردشگری همواره میدهند یا این بار قرار است واقعا شاهد «به روز شدن» این پرتال باشیم؟
به خصوص که تاکنون بارها از سایتهای مختلف رزرواسیون با حضور مسئولان گردشگری و هتلداری رونمایی شده اما هیچ یک کارآیی خود را حفظ نکرده و یا به روز نشدهاند. این درحالی است که در مقابل سرمایهگذاریهای میلیاردی هتلداران داشتن و به روز کردن یک سایت کار چندان هزینه بر و وقت گیری به نظر نمیرسد. اما صنعت گردشگری ما به خصوص در بخش هتلداری اصرار بر سنتی ماندن دارد.
منبع: مهر
انتهای پیام/