معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از توسعه همکاری برای بهبود وضعیت سلامت در کشور به ویژه در بیماری‌های مزمن واگیردار خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی با سازمان بهداشت جهانی در جمع خبرنگاران به توسعه همکاری با سازمان جهانی بهداشت برای ارتقای وضعیت سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: ما در کشور بیش از 600 مرکز تحقیقات در رشته‌های علوم پزشکی داریم که در این مراکز بیش از 21 همکار از طرف سازمان بهداشت جهانی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ‌امروزه با همکاری سازمان بهداشت جهانی درصدد هستیم تا مطالعات انجام شده در حوزه علوم پزشکی را در جهت بهبود وضعیت سلامت در کشور توسعه دهیم در واقع هدف از تحقیقات انجام شده در حوزه علوم پزشکی صرفا چاپ مقاله نباشد و توجه ویژه‌ای به بیماری‌های مزمن غیرواگیر نظیر انواع سکته‌ها، سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر از این شکل داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در بین کشورهای خاورمیانه بالاترین تولید مقاله‌های علوم پزشکی را داشته است اظهار کرد:‌ برنامه‌های بسیاری با همکاری سازمان بهداشت جهانی از گذشته وجود داشته و اکنون نیز چندین همکاری جدید در دستور کار قرار دارد.

ملک‌زاده در خصوص کاربردی بودن این تحقیقات بیان کرد: تمامی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم پزشکی کاربردی است و تأثیر بسزایی در ارتقای سلامت جامعه دارد و در این راستا طی دو سال گذشته بودجه خوبی برای انجام تحقیقات اختصاص داده شده که با استفاده از این فرصت می‌توان همکاری بین تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مطالعات تیمی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه 21 مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در کشور وجود دارد، یادآور شد: مطالعات بسیار مثبتی در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه در حال پیگیری است که از جمله آن می‌توان ضریب تعیین خطر برای افراد مستعد انواع سکته‌ها اشاره کرد.

ملک‌زاده افزود: هر ساله بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی قریب به 90 هزار نفر فوت می‌کنند که از این تعداد حدود 50 هزار نفر مرگ زودرس دارند در نتیجه با اعمال تدابیر مناسب می‌توان از این مسئله پیشگیری کرد و در این راستا و بر اساس تحقیقات انجام شده ضریب خطری برای افراد مستعد به انواع سکته‌ها تعیین می‌شود که می‌تواند تأثیر شگرفی در کاهش مرگ و میر داشته باشد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار