در همایش تجلیل از فعالان و دست‌اندر کاران عفاف و حجاب مطرح کرد؛

نوش‌آبادی: باید در زمینه مد و لباس حرفی برای گفتن داشته باشیم

ما به عنوان کشوری که نظام فرهنگی‌اش برگرفته از الگوهای دینی است باید بتواند در دنیا با وجود مد و لباس‌های متنوع حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  همایش ملی تجلیل از فعالان و دست‌اندر کاران عفاف و حجاب با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری چون؛ حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی دبیر کل مد و لباس کشور، ابوالقاسم شیرازی رئیس صنف پوشاک، محمدرضا موالی‌‍زاده مدیر کل دفتر وزارت ارشاد و چندتن دیگر از مقامات و مسئولان فرهنگی در تالار رودکی برگزار شد.
 
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین برنامه‌ای درخصوص مد و لباس اسلامی گفت: موضوع لباس و پوشش یک موضوع ملی و در سطوح دیگر یک موضوع بشری است و در هر جای دنیا بحث لباس و پوشش متناسب با الگوها، نظام و تفکراتی که جامعه وار است، مورد غفلت قرار نمی‌گیرد.
 
وی افزود: ما به عنوان یک کشور اسلامی که فرهنگ‌مان مبتنی بر آموز‌ه‌های دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی است و به عنوان کشوری که نظام فرهنگی‌اش برگرفته از الگوهای دینی است باید بتواند در دنیا با وجود مد و لباس‌های متنوع حرفی برای گفتن داشته باشد.
 
سخنگوی ارشاد ادامه داد: ما وقتی از بعد دینی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هیچ موردی در خصوص نوع پوشش و حجاب جا نیفتاده است و همه الگوهای لازم تولید و توزیع داده شده‌اند اما برای ارائه این الگوها در کشور با توجه به شرایط امروزی و گسترش مدهای گوناگون خارجی باید تلاش بیشتری از جانب فعالان عرصه مد و لباس صورت بگیرد تا بتوانیم حرفی برای گفتن در این حوزه داشته باشیم.
 
نوش‌آبادی با اشاره به جایگاه لباس و پوشش تصریح کرد: الان زمانی که لباسی را به عنوان یک تن پوش می‌دوزند مدت‌ها گذشته است و مد و لباس در هر حوزه‌ای حرفی برای گفتن دارد. ما لباس را تنها تن پوش نمی‌دانیم بلکه نماد تفکر، تمدن، فرهنگ، سبک زندگی هر منطقه‌ای می‌خوانیم. به همین جهت ما باید تلاش و برنامه‌های متعددی داشته باشیم تا بتوانیم طرحی را ارائه دهیم که در دنیا مورد توجه قرار بگیرد.
 
وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به آیاتی از قرآن از اهمیت انتخاب پوششی مناسب از لحاظ شکل و رنگ گفت و در ادامه اظهار کرد: گاهی ممکن است به علت ضعف و ناکارآمدی در بعضی از بخش‌ها نتوانسته‌ باشیم تا الگو‌های مناسب را به جامعه معرفی کنیم اما باید با تلاش به جایی برسیم تا به راحتی تسلیم مدهای جهانی نشویم و طرح و مدی را ارائه دهیم که نمایانگر اندیشه و فرهنگ کشورمان باشد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش ضمن یاد‌آوری لزوم فعالیت همه دستگاه‌ها در این راستا بیان کرد: در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار داده شده و باید به آن اهمیت داد پرداختن به تولیدکنندگان و فعالان عرصه طراحی و مد در داخل کشور است و این امر بیش از مواردی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.
 
در بخش دیگری از این مراسم؛ حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور ضمن یاد‌آوری تلاش‌هایی که از جانب این کارگروه برای اشاعه مد و لباس اسلامی شده است؛ گفت: از مدت‌ها پیش صحبت درباره تجلیل از فعالان و دست‌اندرکاران عفاف و حجاب در این کارگروه مطرح شده بود تا امسال بالاخره این امر صورت گرفت.
 
وی ادامه داد: ما امیدواریم تا امکانات این چنینی و الگوساز ادامه پیدا کند، چراکه در بسیاری از موارد اقداماتی در این زمینه انجام می‌شود که به دلیل عدم پیوستگی انسجام کافی را نداشته و ادامه آن متوقف می‌شود.
 
قبادی تصریح کرد: برخی از اتفاقات صورت گرفته در عرصه مد و لباس تاثیر بین‌المللی در خیلی از کشورهای جهان می‌گذارد و این در حالی است که کشورما نسبتا در زمینه این تاثیرگذاری ضعیف عمل کرده و از آن محروم بوده‌ایم، در حال حاضر خیلی از مردم نمی‌دانند که تولیدات داخلی توسط چه کسانی و چگونه در سطح جهان عرضه می‌شود و این در حالی است که اگر اقدامات ارزشمند این تولید کنندگان نباشد، بخش عظیمی از حوزه پوشاک ما آسیب می‌بیند.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این عرصه رخ می‌دهد این است که به عنوان مثال تلاش‌های رسانه‌ ملی که مشهودتر است گاهی دیده می‌شود اما کسانی که مثل طراحان و تولید کنندگان در این عرصه فعالیت می‌کنند کمتر دیده می‌شوند و تلاش ما این است که با چنین برنامه‌هایی جریان سازی را ایجاد کنیم تا در کنار همایش‌هایی که همیشه از آن‌ها یاد می‌شود به این موضوع نیز پرداخته شود.
 
قبادی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود این تلاش‌ها ممکن است که خیلی‌ها به ما خرده‌ بگیرند که چرا به عنوان مثال از فلان موسسه تقدیر نکرده‌ایم و پاسخ ما این است که در این مورد به علت محدودیتی که داشتیم حدود 40 مجمع را مورد تقدیر قرار دادیم.
 
در ادامه این همایش محمدرضا موالی زاده از همراهی همیشگی عفاف و حجاب و لزوم توجه به این عرصه گفت:‌ در بحث دیگری با حضور حمید قبادی، نوش‌‌آبادی، ابولقاسم شیرازی و موالی‌زاده در چهار بخش از طراحان لباس پژوهشگران این عرصه، مؤسسات و تولیدکنندگان مد و لباس ایرانی تقدیر به عمل آمد.
 

*تقدیر و تجلیل از فعالان و دست‌اندرکاران عفاف و حجاب

لاله افتخاری، فاطمه رهبر و حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی به عنوان فعالان حوزه عفاف و حجاب مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

همچنین از معصومه حکیمیان معاون فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور، علی اصغر جعفری معاون منابع انسانی صدا و سیما، حسن ملکی رئیس شبکه ۴ و دبیر ستاد صیانت صدا و سیما، علی ملازاده جانشین بازرسی ستاد صیانت صدا و سیما، میزبانی رئیس اداره عفاف و حجاب وزارت کشور و همچنین سید حمید برقعی دبیر کنگره شعر عفاف و حجاب از جمله فعالان در این زمینه بودند که در همایش ملی تجلیل از فعالان و دست‌اندرکاران عفاف و حجاب مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

در این همایش همچنین از منصوره کریمی، فاطمه صابری، مدینه فلاح‌پور، حسن حبیب‌الله‌زاده، امیر ختاسی، محمدعلی صدق‌آمیز و اکرم جعفری به عنوان طراح و تولیدکننده محصولات عفاف و حجاب تقدیر شد.

فاطمه جباری و زهرا کشاورز مسئولین غرفه ویژه نگهداری کودک در بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در این همایش از مسلم جلیلی، رقیه اعتقادی‌راد، کبری حسن‌پور، فاطمه گنجعلی‌زاده، فرزانه وفادار یارمحمدی، فخری یگانه، مریم کریمی، معصومه رضاقلیان، سیده رضیه ابراهیمیان، سمیرا جباری و فاطمه منصوری به عنوان طراحان فعال در زمینه عفاف و حجاب تقدیر به عمل آمد.

طراحان دیگری که به عنوان فعالان در این زمینه تقدیر شدند، فاطمه عباسی، فرح عرب‌لو، آسیه نوروزی، فاطمه عسگری، فریبا ناجی، فاطمه حسینی‌راد، عذرا مرادی و سحر تلقانی بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار