پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی به سیاست‌های حزب حاکم ترکیه در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، المانیتور در مطلبی نوشت: پس از حمله تروریستی داعش به فرودگاه آتاتورک ترکیه در روز 28 ژوئن (8 تیر)، این کشور نسبت به حملات تروریستی چنین گروه‌هایی هشیارتر شده است. پلیس ترکیه بیش از 20 مظنون که گمان می‌رود از عناصر داعش باشند را دستگیر کرده است. اکنون، ارتش ترکیه حملات زمینی و هوایی علیه داعش را در سوریه آغاز کرده است. به عبارت دیگر، علی‌رغم واکنش دیرهنگام ترکیه، این کشور گامی محکم‌تر برای مبارزه با گروهی تروریستی که اکنون جهان را تهدید می‌کند برداشته است.

در ادامه این مطلب آمده است: با این حال، ترکیه برای مقابله با داعش به جنگ ایدئولوژی علیه این گروه تروریستی نیز نیاز دارد. نظام حاکم مذهبی ترکیه نه تمایلی به این امر دارد و نه پتانسیل آن را. دلیل این مسئله همدردی ترکیه با داعش و یا نزدیکی ترکیه به این گروه تروریستی نیست. بسیاری از رهبران اسلامی ترکیه که توانایی مقابله با افکار داعشی را دارند، سکوت اختیار کرده و در عوض به تئوری‌های توطئه غربی برای توضیح درباره پیدایش این گروه تروریستی می‌پردازند.

این گونه سخنرانی‌ها در بخش رسانه‌های دولتی ترکیه بیشتر دیده می‌شوند. رسانه‌های ترکیه چندین مقاله را مبنی بر دست داشتن سازمان اطلاعات آمریکا سیا در حادثه حمله به فرودگاه آتاتورک منتشر کردند. علاوه بر این، این رسانه‌ها معتقدند ظهور داعش تنها توطئه غرب بوده است که به این صورت در اسلام، یک «اسب تروآ» به وجود آید تا اسلام را از داخل تهدید کرده و امپریالیسم غربی را در خاورمیانه گسترش دهد.

نمونه یکی از این ایده‌پردازی‌ها، کتابی با عنوان "داعش: اسم رمز جنگ جهانی سوم" است. این کتاب نوشته یک گوینده خبر در شبکه دولتی تی‌آر‌تی ترکیه است. در این کتاب، با 19 نفر از اصحاب دانشگاه که بسیاری از آن‌ها حامی دولت هستند مصاحبه شده است. برای این کتاب تبلیغات بسیار گسترده‌ای انجام شد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

"طرح جهانی سازی با شکست روبرو شد. نظام سرمایه‌داری در آستانه نیستی قرار گرفته است. در حالی که تاریکی پوچ‌گرایی تمام جهان را فراگرفته است، اسلام تنها دژ مستحکم برای مقاومت است. به همین دلیل، مغز متفکر غرب برای تسخیر این دژ یکی از اختراعات تازه خود را به جهان معرفی کرد: داعش."

به این ترتیب به عقیده نویسنده این کتاب، یک "مغز متفکر شرور" – عبارتی که اردوغان سال گذشته از آن استفاده کرد -- موجب تمامی خشونت‌های داعش شده است. علاوه بر این، فیلم ساخته شده از این کتاب اعلام می‌کند هدف از این توطئه تنها تضعیف اسلام نبوده است؛ بلکه "ترکیه جدید" باشکوه اردوغان نیز در اجرای این توطئه در نظر گرفته شده است. در این فیلم گفته می‌شود: "داعش ماموریت دیگری نیز دارد: متوقف کردن ترکیه، که کاندیدای کشور برتر از نظر تاریخ و تمدن در جهان است. از آنجا که آن‌ها می‌دانند ما (ترکیه‌ای‌ها) می‌توانیم باری دیگر تاریخ را تغییر دهیم، می‌خواهند اسلام و ترکیه را با ورود داعش تضعیف کنند."

لحن خودپسندانه این استدلال در رسانه‌های حامی اردوغان نیز دیده می‌شود. آن‌ها اینگونه استدلال را تحسین کرده و از آن استقبال می‌کنند. روزنامه صباح که حامی اردوغان نیز هست خواندن این کتاب را برای سیاست‌مداران و روشنفکران ضروری توصیف کرد. دیگر رسانه‌های ترکیه‌ای نیز داعش و پ.کا.کا. را عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی غرب معرفی می‌کنند.

به باور نویسنده این مطلب، مسئله اصلی این است که حزب حاکم ترکیه در حصاری از خودفریبی محاصره شده و نسبت به حقایق تلخ و پیچیده ترکیه غافل است. مقامات ترکیه گویی از ایدئولوژی سلفی-تکفیری داعش و قدرت سیاسی و اجتماعی این گروه تروریستی که هزاران مسلمان جوان را به سمت خود می‌کشاند هیچ اطلاعی ندارند.

در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که در جهان حقیقی، داعش در جامعه ترکیه رخنه کرده است. نویسنده این مطلب دلیل نفوذ عمیق داعش به ترکیه را توطئه غرب نمی‌داند، بلکه بی‌اطلاعی مقامات ترکیه از حقیقت را علت این امر بیان می‌کند. ترکیه در 5 سال گذشته شاهد عادی‌سازی رواج سلفی‌گری در این کشور شده است که این امر به داعش موقعیت مناسبی برای نفوذ به این کشور بخشید.

اکنون، همان رسانه‌هایی که سلفی‌گری را در این کشور تبلیغ می‌کردند، امروز غرب را عامل ایجاد داعش در خاورمیانه می‌دانند.

در انتهای این مطلب آمده است: این در حالی است که علی‌رغم مسئولیت غرب در قبال جرائمی مانند حمله و اشغال عراق در سال 2003، این بار مسئله به غرب ختم نمی‌شود. مسئله اصلی توانایی درک جهان به وسیله حزب حاکم ترکیه و ظرفیت اخلاقی آن‌ها برای اعتراف به شکست خود در زمینه سنت‌های اشتباه آن‌هاست. تاکنون ترکیه در این راستا گامی برنداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۲ تير ۱۳۹۵
ترکیه یک عمره بازیچه دست غرب و آمریکاست چند ساله که با ابزار پیوستن به اتحادیه اروپا افسار سیاستمدارانش رو دست گرفتند هرجا که دوست دارند میکشند و اخیرا دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفته اگه ترکیه با این سرعت پیش بره شاید سال3000بتونه عضو اتحادیه اروپا بشه یعنی هرکس به آمریکا و غرب اعتماد کنه اینجوری دورش میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۲ تير ۱۳۹۵
آتشی که روشن کردی دامن خودتم میگیره
آخرین اخبار