مجری پروژه "امکان سنجی غنی سازی زیستی کلسیم و آهن در برخی گیاهان زراعی پرمصرف توسط آب مغناطیده" گفت: غنی سازی زیستی کلسیم با حمایت معاونت علمی و با هدف افزایش سطح تغذیه مردم انجام شد.

 فائزه قناتی مجری پروژه "امکان سنجی غنی سازی زیستی کلسیم و آهن در برخی گیاهان زراعی پرمصرف توسط آب مغناطیده"  در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران از این پروژه  اظهار داشت: کمبود آهن و کلسیم یکی از بیماری‌های نقص مواد غذایی شایع و بسیار جدی است که سلامتی بشر را در جهان تهدید کرده و میلیاردها انسان را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از بیماری‌های فیزیولوژیکی مانند آنمی و بیماری‌های neurodegenerative از کمبود آهن ناشی می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین پوکی استخوان و شیوع آن در جمعیت سالمندان جامعه و نرمی استخوان در کودکان زیر 12 سال به دلیل کمبود کلسیم است. کمبود آهن بیشتر کودکان زیر 5 سال و زنان در سنین باروری را در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این رابطه، غنی‌سازی زیستی موادغذایی یک رهیافت مناسب برای مقابله با کمبود آهن و کلسیم است که معمولا به صورت افزودنی به مواد غذایی و به ویژه آرد گندم اضافه می‌‌شود.

مجری پروژه در خصوص تحریک گیاهان با استفاده از میدان‌های مغناطیسی  گفت: یکی از روش‌های ایمن و کارا جهت افزایش کمیت و کیفیت عملکرد و غنی سازی زیستی محصولات زراعی است و  از آنجا که آب به علت خواص مولکول‌های خود می‌تواند تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار گیرد.

قناتی یاد آور شد: به نظر می‌رسد که افزایش حلالیت آب بتواند توانایی گیاه را برای جذب یون‌ها و عناصر معدنی همچون کلسیم و آهن افزایش دهد که حاصل این پدیده افزایش قدرت جذب عناصر تغذیه‌ای در گیاهان آبیاری شده با آب مغناطیسی است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار