مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از پیاده سازی طرح مدارس سبز دراین استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید صالحی درنشستی که به منظور معرفی و آغاز به کار طرح مدارس سبز در استان در محل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، افزود: این طرح بر اساس ماده 190 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور و در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به پیشنهاد مؤسسه زیست محیطی طراوت بهار و با هدف گسترش توسعه پايدار و رسيدن به استانداردهاي روز حفظ سلامت، ایمنی و محیط زیست در مدارس استان صورت خواهد گرفت.

وی گفت: این طرح براي تمامی مدارس دولتی و غیردولتی استان خراسان رضوی داوطلبانه محسوب مي‌شود و مدارس می‌توانند با در نظر گرفتن مجموعه ای از شاخص ها و احراز صلاحیت در آنها، در سه سطح مدرسه سبز درجه 1، 2 و 3 گواهینامه دریافت کنند.

وی درادامه از تجربیات موفق همکاری های مشترک با آموزش و پرورش در راستای استقرار 94 دبیرخانه محیط زیستی دراستان خبر داد و افزود:آموزش های زیست محیطی از شاخصه های بارز تحقق "اقدام و عمل" درحوزه حفظ محیط زیست به شمار میرود و گامی موثر در پیشبرد مدیریت صحیح منابع و اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین ادامه داد:هدف والاي طرح مدارس سبز استان خراسان رضوی، ساختن الگوی صحیح فرهنگ و رفتار زيست محيطي است و با وجود این كه فرهنگ سازي فرايندي زمان بر است، بدیهی است در طول زمان به نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی، پایداری توسعه و حفاظت از محیط زیست منجر خواهد شد.

حسین میبدی مجری طرح مدارس سبز خراسان رضوی ضمن تشریح محتوای آموزشی و ابزاری در مدارس سبز اظهار داشت :بسیاری از تهدیدات زيست محيطي، تخریب منابع و آلوده‌سازی محیط، نتیجه فعالیت‌های انسانی است و بر همین اساس توان‌افزایی، آگاه‌سازی عمومی و آموزش جامعه در رابطه با ارزش و اهمیت حفظ محیط زیست کاملا ضروری است.

وی افزود: کاربرد مفاهیم پایداري در کلانشهرها، مبحثی تازه را به نام مدارس سبز، مدارس پايدار، مدارس زيست محيطي، مدارس ايمن و مدارس اكولوژيكي باز کرده است که همگی داراي مفهوم یکسانی هستند و بر مدرسه سازگار با محیط زیست دلالت دارند كه پایه آن آموزش محيط زيستی است.

میبدی ادامه داد: دانش آموزان به طور متوسط بین پنج تا ده ساعت از شبانه روز خود را در مدرسه سپری می کنند و علاوه بر آموزش‌های رسمی ،با کلاس های فوق برنامه درواقع بخش زیادی از شبانه روز را در مدرسه سپری میکنند واین خود گواهی بر میزان تأثیر گزاری افزونتر مدرسه نسبت به خانه بر رفتارهای آنهاست.

وی همچنین گفت: ساختمان‌ها و محیط آموزشی مدارس سبز به خودی خود با درگیرسازی دانش‌آموزان و الهام بخشی آنان، رویکرد حفظ محیط زیست را ترویج می دهد و حساسیت به مصرف صحیح و کاهش ضایعات را به خانواده‌ها و متعاقب آن، به جامعه می‌کشاند و این فرایند به گونه‌ای است که نقش محیط آموزشی در ارتقاء فرهنگ و تربیت اکتسابی را نمایان می‌سازد.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.