تبریز؛

مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه پلی برای همکاری های نزدیک است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در دیدار 'چاغلار فخری' سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: مشترکات فرهنگی و مذهبی زیاد بین ایران و ترکیه پلی برای همکاری های نزدیک بین دو کشور دوست و همسایه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ محمدپور در این دیدار که با حضور نماینده وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور انجام شد افزود: به دلیل این مشترکات بوده که در طول تاریخ همواره شاهد همکاری ها و فعالیت های نزدیک دو کشور ایران و ترکیه بوده ایم.

وی افزود: در تبریز و خطه آذربایجان ظرفیت های زیادی در عرصه فرهنگی، مطبوعات، کتاب، چاپ و نشر، موسیقی و تاریخ وجود دارد که به طور حتم با همکاری و همراهی ایران و ترکیه می تواند موجب تولید آثاری فاخر در این حوزه ها شود.

محمدپور، با تاکید بر وجود توانمندی های بالقوه و بالفعل در تبریز افزود: در راستای تعامل و برقراری ارتباط بیشتر جهت ارتقای فرهنگی، آماده پذیرش هنرمندان کشور ترکیه و همچنین اعزام هنرمندان و کارشناسان متخصص در حوزه فرهنگ و هنر هستیم.

وی با اشاره به وجود شخصیت معنوی چون مولانا اعلام کرد: شخصیت های تاریخی و فرهنگی متعددی وجود دارند که حلقه وصل فرهنگ ایران و ترکیه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 گفت: در این راستا لازم است تا تیم های کارشناسی مشترک تشکیل و فعالیت های فرهنگی بین دو کشور را به نحو احسن پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه ما با خوشی های مردم ترکیه خرسند و با درد و رنج های آنان احساس ناراحتی می کنیم، گفت: ثبات، امنیت و سلامتی مردم ترکیه خواسته مردم ایران است و مردم ایران هم وقایع اخیر ترکیه را با حساسیت ویژه ای از رسانه ها پیگیر بودند و از پیروزی دموکراسی در ترکیه حمایت کردند.

محمدپور یادآور شد: وجود گروه های تروریستی نظیر داعش، خسارت های زیادی به بنیان های فرهنگی منطقه وارد کرده که دولت های اسلامی به ویژه ترکیه و ایران باید با همکاری هم در حراست و صیانت از حوزه های فرهنگی به خصوص حوزه های فرهنگی مشترک اهتمام و اشتراک مساعی داشته باشند.

'چاغلار فخری' سرکنسول ترکیه در تبریز نیز در این نشست گفت: خوشبختانه همه نظرات و گفته های شما عین افکار و نظرات ماست و وجود مشترکات فرهنگی و دینی بین دو کشور ایران و ترکیه راه را برای گسترش هر چه بیشتر فعالیت های فرهنگی و هنری بیشتر بین این دو کشور دوست و برادر هموار کرده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ و تمدن ایران نه تنها در این منطقه بلکه در کل جهان اسلام زبانزد است، افزود: ما نیز طالب همکاری های روز افزون بین دو دولت ایران و ترکیه هستیم.

فخری، این دیدار را فرصت مغتنمی دانست و تاکید کرد شخصیت های فرهنگی و هنری ترکیه نیز در تبریز معرفی شوند.

وی گفت: آثار تاریخی و فرهنگی مکتوب فارسی در ترکیه وجود دارد که این نشان از وجود رابطه تنگاتنگ و تاریخی دو کشور ایران و ترکیه دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.