همچنین ما پیش از برجام همواره میگفتیم که دولت باید دو برنامه یکی مبتنی بر نتایج برجام و دیگری مبتنی بر عدم نتایج برجام تهیه کند که البته دوستان ما در آن زمان میگفتند ما برای هر دو شکل موضوع برنامه داریم که به نظر بنده تمامی این برنامهها نیازمند هماهنگی قوا بود مثلا در حال حاضر برخی از قوانین کشور لازم است برای پسابرجام تدوین شوند بنابراین دولت باید در این رابطه فعالیت و لایحه به مجلس تقدیم میکرد. مثلا قوانین جذب سرمایههای خارجی که در مجلس ششم تصویب شد و بعد از آن هیچ اتفاقی برایش پیش نیامد و یا قوانین نظام پولی و بانکی و نظام بودجهریزی کشور که از جمله سایر موارد است، حتی همین فیشهای حقوقی که ما درباره آن گزارشی به مجلس ارائه کردیم هم میتواند یکی دیگر از موارد باشد.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: از انتقادات غلیظ نسبت به دولت صحبت کردید؛ زمزمههایی مبنی بر تشکیل اتاق فکر علیه دولت مطرح شده است. فکر میکنید هدف این اتاق فکر چیست؟ برجام، اقتصاد یا سیاست؟ آیا منتقدان با انصاف نسبت به دولت انتقاد میکنند؟
کاظم جلالی: اینکه این اتاق فکر وجود دارد یا وجود ندارد و اینکه اساسا از چه مختصاتی تشکیل شده، واقعا اطلاعاتی ندارم اما به طور کلی شاهد نوعی تقابل در فضای رسانهای کشور هستیم. البته من بخشی از این را مفید میدانم که برای تحرک بیشترِ مدیریت کشور و دولتمردان به طور عموم، نقد وجود داشته باشد که جدی تر کار کنیم؛ این مساله ممدوح است. اما نباید بی انصافی هم کرد؛ دولت در شرایط سختی دارد کشور را مدیریت می کند. ما باید بدانیم که دشمنانی سرسخت داریم. شاید دشمنان نیم نگاهی به برخی جریانات سیاسی داشته باشند اما الویت شان در مجموع این است که اگر ما از بین برویم، برایشان بهتر است و اگر نظام ما وجود نداشته باشد، منافع آن ها بهتر و بیشتر تامین می شود چراکه جمهوری اسلامی در عرصه منطقه ای و بین المللی یک قدرت محسوب می شود و اثرگذاری بالایی دارد. اگر چنین جایگاه ممتازی نبود، این حد از برنامهریزیها و دشمنیها علیه ایران وجود نداشت.
سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را داریم اما نباید زود شروع کنیم. یک سال از عمر دولت باقی مانده و باید کمک کنیم که دولت راه برون رفت از وضعیت فعلی را پیدا و به مردم کمک کند. انتخابات حق افراد، مردم و جریانات سیاسی است. اگر در میان نامزدها فردی را پیدا کردیم که قوی تر و با برنامه تر از وضعیت موجود بود، باید کمکش کنیم اما این موضوع ارتباطی به وضعیت حال ندارد که بیاییم و وضعیت امروز کشور را معطل کنیم. ما نباید اینگونه کشور را اداره کنیم که هر 4 سال یک نفر را انتخاب کنیم و سپس در طول 4 سال، در برجکش بزنیم. یک عزیزی میگفت که هنر ما این است هر 4 سال یک نفر را انتخاب می کنیم و سپس 4 سال مدام اذیت اش می کنیم. ما باید این فرهنگ را کنار بگذاریم. همه باید از یک نوع نخبگی و فرزانگی برخوردار باشیم که دولت منتخب مردم که امضای رهبری را به عنوان تنفیذ برای خود دارد را برای 4 سال کمک کنیم البته این کمک به معنی مداحی دولت نیست که همه بیایند مدح و ثنای دولت را بگویند. نقد منصفانه کمک به دولت است؛ تحریک دولت به گونه ای که فعالیت هایش را افزایش بدهد، می تواند کمک به دولت باشد.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: نوع تعامل حسن روحانی با منتقدان را چگونه می بینید؟ آیا پیش آمده که منتقدی حرفی بزند و پس از آن، آثارش در کابینه دیده شود؟
کاظم جلالی:چون حرف ها و کارهای ما کیفی است، شاید چندان این مساله قابل ارزیابی نباشد. مانند برنامه نویسی های ماست که چون به طور کلان نوشته می شود و همراه با عدد و رقم نیست که بشود ارزیابی کرد. اما فکر می کنم که انتقادات همراه با اثر بوده است. مساله ای که بسیار مهم است، مرزبندی میان نقد و انتقام و زیرآب زنی است.
برچسب آمریکایی
*** باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می کنید در فضای رسانه ای انصاف در نقد دولت رعایت می شود؟
کاظم جلالی: در بعضی موارد انسان احساس می کند که تخریب است. مثلا در مساله برجام، این موضوع یک تصمیم استراتژیک از سوی نظام بود. البته رهبری تلاش می کنند که مطالبات خود را با دنیای زورگو مرتب مطرح کنند. ما هم باید اینگونه از رهبری درس بگیریم و خودمان را در مقابل دنیای استکبار کوچک نکنیم و به طور برجسته مطالباتمان را مطرح کنیم. دولت مردان ما باید مطالبات خود را به طور جدی مطرح کنند.
رهبری همواره تلاش کرده اند که در حوزه داخلی یک همگرایی وجود داشته باشد و شاهد بودیم که ایشان با چه عباراتی از تیم مذاکره کننده حمایت کردند. پس از آن هم ایشان فرمودند: ما مذاکره کردیم اما در حال آزمایش هستیم که دنیا دارد چگونه برخورد میکند. بعضا شاهد هستیم که مثلا گفته می شود طیفی آمریکایی هستند و جدای از مجموعه نظام می اندیشند. این نوع برخورد با مسئولین و این نوع برچسب زنیها چندان مثبت نیست.
مجلس نهم بشترین کمک را به روحانی کرد
*** باشگاه خبرنگاران جوان: نتیجه انتخابات مجلس نشان داد که اکثریت ترکیب پارلمان میل به دولت دارد و می شود آن ها را جز حامیان دولت برشمرد. اما پس از مدت کوتاهی که از عمر مجلس گذشته بود، شاهد طرح استیضاح وزیر اقتصاد و جدیدا استیضاح وزیر آموزش و پرورش بودیم. آیا تلاش نمایندگان برای استیضاح وزیران دولت با تحلیل ابتدایی در تناقض نیست؟
کاظم جلالی: اینکه شما فکر کنید مجالس به طور کامل با دولت همسو میشوند چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. آن همگرایی که مدنظر است، در نظام پارلمانی مثلا در ترکیه یا انگلیس اتفاق میافتد اما چون نظام ما نه پارلمانی کامل و نه ریاستی کامل است، چنین همگرایی اتفاق نخواهد افتاد. در ضمن به دلیل اینکه انتخابات ما حزبی نیست این همگرایی به طور کامل محقق نمیشود؛ مثلا مجلس ششم با دولت وقت همسو بود اما حتی آن همگرایی باعث نشد که استیضاح رخ ندهد. جریانات بسیاری در آن مجلس اتفاق افتاد مثلا برخی وزرا که رئیس دولت معرفی کرد از سوی مجلس رد شد. امروز هم چنین است؛ بنای کمک به دولت در مجلس وجود دارد. در مجلس نهم که یک پارلمان اصولگرا بود، بیشترین کمک را به دولت روحانی همین مجلس انجام داد چراکه یک درک عمیق در میان مسئولین ما وجود داشت و دارد که باید به دولت کمک کرد اما بدین معنی نیست که اگر مثلا مجلس آمد و وزیری را استیضاح کرد یعنی خودش را از دولت جدا کرده است.
مجلس اگر در جایی احساس کند که وزیری ضعیف است باید به دولت کمک کند که فردی قویتری را در آنجا قرار بدهد. البته من نمیدانم چه کسانی به دنبال استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند. در ضمن این را هم باید بگویم که بنابر قانون تنها 10 نفر میتوانند برای یک استیضاح اقدام بکنند یعنی اگر 10 نفر آمدند و طرح استیضاح یک نفر را امضا کردند به معنی جهتگیری کلی مجلس نمیتواند باشد ضمن اینکه یک مجلس میتواند رویکردهای کلی دولتی را قبول داشته باشد اما در عمل تنها نقد داشته باشد.
انتخابات حساس/ تشتت دو جریان !
*** باشگاه خبرنگاران جوان: اندکی وارد دایره انتخابات 96 بشویم به نظر شما آیا آقای روحانی رقیب سرسختی برای انتخابات سال آینده دارد؟ مثلا ما شاهد مطرح شدن اسامی مانند آقایان قالیباف، جلیلی، احمدی نژاد، باهنر و ظریف به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی هستیم.
کاظم جلالی: من فکر میکنم سال و انتخابات بسیار حساسی در پیش داریم اینکه چه کسانی رقیب آقای روحانی خواهند بود هنوز به طور شفاف مشخص نیست و تنها در حد گمانه زنی است چون در ایران نظام تحزبی قوی وجود ندارد، این اشخاص هستند که به عنوان بازیگران سیاسی نقش اول را دارند. مثلا در انتخابات 92 از جریان اصولگرایی 3، 4 نفر آمدند و حضور پیدا کردند و بزرگان اصولگرایی هم نتوانستند آنها را به وحدت برسانند بنابراین درباره جریانات سیاسی هم نمیتوانیم تحلیل داشته باشیم که آیا آنها قطعا با یک کاندیدا میآیند یا خیر. امروز در هر دو جریان نوعی تشتت دیده میشود مثلا در جریان اصلاح طلبی برخی میگویند که قطعا کاندیدای ما آقای روحانی است اما برخی دیگر تردیدهایی را وارد کردهاند و شرط و شروط گذاشتهاند مثلا اخیرا آقایی گفته است که اگر روحانی به اصولگرایان نزدیک شود اصلاح طلبان از او حمایت نمیکنند در جریان اصولگرایی هم هنوز شخصی به طور جریانی اظهارنظر نکرده است و مکانیزم جریانی هم شکل نگرفته است مثلا در دوره قبل آیتالله مهدوی کنی آمدند و یکسری تلاشهایی را انجام دادند اگرچه این تلاشها به نتیجهای نرسید. با وجود همه اینها شاید نشود پیش بینی دقیقی از آنچه در آینده اتفاق میافتد داشته باشیم از طرف دیگر چون نظام ما حزبی نیست در افکار عمومی معمولا یک مطلبی میافتد و ولوله ایجاد میشود بنابراین در طول مدت 10 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری میتواند اتفاقاتی بیفتد که افکار عمومی را تحریک له یا علیه کند. باید ببینیم که دولت چه مسیری را طی میکند آیا همین مسیری که تا الان طی کرده را طی میکند مثلا انتظاراتی از دولت در خصوص تغییر در کابینه وجود دارد که هنوز اقدامی نشده است اما اینکه چقدر این موضوع در حال حاضر به مصحلت است خودش بحث دارد. دوم اینکه دولت چه برنامههای اقتصادیای دارد آیا برنامههایی دارد که در طول چند ماه بتواند یک تحرک اقتصادی ایجاد کند؟
5 ماه آخر
*** باشگاه خبرنگاران جوان: با این وجود همه چیز به همین 5 الی 6 ماه فعالیت پایانی کار دولت دارد؟
کاظم جلالی: بله. قطعا در فضای امروز دنیا 5 الی 6 ماه زمان زیادی است و موقعی حرکت تحولات آنقدر کند بود که در طول یکسال هم اتفاقی برای کشور رخ نمیداد.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: بنابراین اگر روند فعالیت دولت در ماههای پایانی فعالیت روبه رشدی نباشد این مسئله می تواند موجب یک دوره ای شدن ریاست جمهوری روحانی شود؟
کاظم جلالی: بنده نمیتوانم در رابطه با این مسئله اظهارنظر کنم ولی خب میدانم دولت در معرض آسیب جدی است و باید یک آسیب شناس جدی از رفتارهای خود داشته باشد تا بتواند اقدامات جدی در چند ماه آینده داشته باشد.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: پس روند اقدامات نمی تواندبی تاثیر باشد؟
کاظم جلالی: بالاخره این موضوع نمیتواند بیتأثیر باشد.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: با کنار گذاشتن این پیش فرض ها(رقبای احتمالی روحانی)، آیا فردی در حد و اندازه های رقابت با روحانی وجود دارد؟
کاظم جلالی:در کشور ما که قحط الرجال وجود ندارد اما اینکه این رجال میآیند یا نمیآیند مورد بحث است. در هر دو جریان سیاسی افراد قوی در کشور داریم. حتی خارج از دو جریان هم افرادی را داریم. البته اینکه این افراد به چه میزان مقبولیت اجتماعی داشته باشند، برای خودش بحث است. اگر به انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده بعد از آقای هاشمی رفسنجانی نگاه کنیم، می بینیم که کسی انتظار نداشت رئیس دولت اصلاحات، احمدی نژاد و روحانی رأی بیاورند. در ایران چندان انتخابات قابل پیش بینی نیست. در انتخابات مجلس هم شاید برخی افراد رجزخوانی های انتخاباتی داشتند اما اینکه فردی با استدلال بیاید و بگوید که لیستی یک جا رأی می آورد، وجود نداشت. در ادوار گذشته ریاست جمهوری ما با پدیدههای انتخاباتی رو به رو هستیم. باید ببینیم که چه پدیدههایی برای انتخابات سال آینده شکل می گیرد؛ البته معمولا تاکنون انتخابات دو دورهای بوده است.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: اشاره کردید که انتخابات حساسی در پیش داریم. فکر می کنید این حساسیت شامل چه مواردی می شود؟
کاظم جلالی: یک موردش این است که رقابت جریانات سیاسی در داخل کشور بسیار شدید شده است.
برجام و برجامسازان
*** باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی رقابت از ادوار گذشته پر رنگ تر است؟
کاظم جلالی:بله پر رنگ تر است. حضور پر رنگ رسانهها به خصوص نوشتاری و فضای مجازی بسیار زیاد است. شاید اولین انتخابات فضای مجازی را که پشت سر گذاشتیم، همین انتخابات مجلس بود. مثلا در تهران اصلیترین جایی که تأثیر داشت، فضای مجازی بود. در تهران فقط همان 2، 3 روز آخر خیابانها شلوغ شد و عکس و پوستر میچسباندند. ما که فعال سیاسی و سوژه انتخابات بودیم، در بسیاری از نقاط تهران که سر می زدیم، خبر نبود. آن فضای مجازی انتخابات را پر رنگ کرد. انتخابات سال آینده هم متأثر از پر رنگی فضای مجازی و پر رنگی رقابت و جریانات سیاسی خواهد بود.
از طرف دیگر ما موضوعی به نام برجام را پشت سر گذاشتیم. خود برجام نقطه عطف است و در کنار آن دوران پسابرجام هم وجود دارد. در دوران پسابرجام دو نظریه وجود دارد، یکی اینکه باید صبر کرد تا اتفاقاتی بیفتد و دومی اینکه هیچ خبری در راه نیست و امیدی هم نباید به آن بست. این دو نظریه، دو تقابل فکری را ایجاد می کند. در سال 94، انتخابات برجامی در اوج برجام داشتیم؛ انتخابات 96 علاوه بر برجامی بودن، پسابرجامی با دو نقطه نظر هم هست. در انتخابات 94، برجام در اوج افکار عمومی بود لذا بخشی از موفقیتی که لیست امید داشت، از برجام و برجامسازان بود. در انتخابات 96، برجام تا حدودی خود را نشان می دهد؛ به نظرم تقابل برجامی و غیر برجامی در انتخابات 96 برای خود یک سوژهای است.
2 نظریه درباره احمدینژاد
*** باشگاه خبرنگاران جوان: احمدی نژاد اخیرا سخنرانیهایی را در شهرهای مختلف داشته که از آن به عنوان فعالیتهای انتخاباتی کم و بیش یاد میشود. به نظر شما حضور وی در انتخابات 96 چه قدر می تواند جدی باشد؟
کاظم جلالی: هنوز که اظهار نظر صریحی از خود وی نشنیده ایم که میخواهد بیاید یا خیر. چند تحلیل وجود دارد؛ یکی اینکه خودش می آید دیگری اینکه سعی میکند، زیر پای روحانی را خالی کرده و پس از آن فرد دیگری می آید و نتیجه انتخابات را تعیین می کند.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می کنید اگر احمدی نژاد قصد ورود به انتخابات را داشته باشد، با حمایت نخبگان سیاسی مواجه می شود؟
کاظم جلالی: احمدی نژاد بالاخره جاهایی که می رود، با استقبال مردمی مواجه میشود. بهترین کار این است که نظرسنجی در میان افکار عمومی انجام شود تا ببینیم وزن هر فردی و جریانی چه قدر است.
نامه نه چندان مهم
*** باشگاه خبرنگاران جوان: آقای احمدینژاد نامهای را به اوباما ارسال کرد. تحلیل شما درباره این نامه چیست؟
کاظم جلالی: من این نامه را نخواندهام و فقط شنیدم که چنین نامهای نوشته شده است. تحلیلی درباره این نامه ندارم و فکر هم نمیکنم که چندان مهم باشد.
هدف مشترک دو رئیس
*** باشگاه خبرنگاران جوان: مقداری هم به تعامل روسای مجلس و دولت بپردازیم ؛موضوع رابطه روسای قوای مجریه و مقننه مهم به نظر میرسد. بسیاری بر این باورند که آقای لاریجانی در موضوع برجام هوای دولت را داشت. امروز که 10 ماه تا انتخابات باقی مانده، به نظر شما شکل تعامل این دو چگونه خواهد بود؟
کاظم جلالی: یکی از دوران خوبی که روسای قوا رابطه خوبی با هم داشتند و کمتر از طریق تریبون علیه هم حرف زدند، همین دوره بود؛ این موضوع را مثبت تلقی کنیم. مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند: چه نیازی هست که مسئولین علنا با هم دعوا کنند. مسئولین باید با هم اختلاف سلیقه داشته باشند و دارند اما چه قدر خوب است که دعواهایمان را به طور صریح در جلسات خصوصی داشته باشیم و در عموم با هم دعوا نکنیم. الان در مسئولین در جلسات خصوصی بسیار با هم عاطفی هستند و برای هم لطیفه تعریف می کنند اما وقتی بیرون می آیند علیه هم حرف می زنند.
آقای لاریجانی با درک درستی که از شرایط کشور داشتند، بر این باور بودند که باید دولت را در این شرایط سخت کمک کنیم. من فکر نمی کنم کسی تردید داشته باشد که این دولت در شرایط سختی دولت را تحویل گرفت و در شرایط بسیار سختی کشور را اداره می کند. بنابراین ما دو نگاه در کمک به یکدیگر می توانیم داشته باشیم؛ یکی نگاه بده بستانی است و دیگری ما کاری به بده بستان و مسائل عاطفی نداریم بلکه نگاه ما استراتژیک است یعنی باید کشور را به درستی اداره و نظام را حفظ کنیم. نگاه لاریجانی و روحانی در همکاری با یکدیگر همین صیانت از امنیت و منافع ملی بود که اوج آن را در برجام شاهد بودیم و لاریجانی نقش بسیار برجسته ای در این موضوع داشتند. اینکه تا انتخابات چه اتفاقی می افتد، به نظرم اتفاقی نخواهد افتاد چون ما اعتقاد داریم تا روزی که هر دولتی وجود دارد، باید آن را کمک کنیم. انتخابات موضوع علی حده ای است ما نباید مدیریت کشور را به انتخابات گره بزنیم؛ در انتخابات هر کسی می تواند مواضع خود را داشته باشد اما در اداره کشور باید به یکدیگر کمک کنیم. فکر می کنم تعامل میان دو قوه به همان شکلی که تا الان بوده، از این پس هم وجود خواهد داشت.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: اصولگرایان به گفته آیت الله موحدی کرمانی تا کمتر از یک ماه دیگر وارد فاز انتخابات می شوند. باتوجه به اتفاقاتی که پیرامون شورای ائتلافی اصولگرایان برای انتخابات مجلس رخ داد و اختلافاتی که میان رئیس مجلس با اصولگرایان عضو این شورا وجود داشت، آقای لاریجانی در نهایت غایب این شورا لقب گرفت، فکر میکنید آیا می توانیم انتظار داشته باشیم، آقای لاریجانی با بقیه فعالین جریان اصولگرایی برای انتخابات همراه شود؟
کاظم جلالی: من صحبتی با لاریجانی در این خصوص نداشته ام و نمیتوانم صحبتی در این باره داشته باشم. پیش بینی این موضوع سخت است. شما هم اشاره کردید که اختلاف نظرهایی وجود دارد.
جنجال قراردادهای جدید
*** باشگاه خبرنگاران جوان: اندکی درباره موضوعات متفرقه صحبت کنیم و به موضوع قراردادهای نفتی بپردازیم. بسیاری از نمایندگان انتقاداتی به مفاد قراردادهای نفتی جدید دارند و این انتقادات با وجود تفسیر شورای نگهبان به چه نحوی باید حل و فصل شود؟ بسیاری از منتقدین میگویند که ما نمی توانیم شرکت ملی نفت را در زمره شرکت های خصوصی قرار بدهیم؛ این ها دارند زیر مجموعه دولت کار می کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟
کاظم جلالی: اینکه قراردادها نیاز به تصویب مجلس دارد، نظر ما نیست بلکه تفسیر شورای نگهبان است. البته حرف شما هم بی راه نیست که می گویید که شرکت ملی نفت هم به نمایندگی از دولت دارد قراردادها را منعقد می کند. درباره قراردادهای نفتی معتقدم به جای اینکه جنجال سیاسی راه بیندازیم باید کار کارشناسی کنیم؛ چنین مسائلی را نباید وسیله ای قرار بدهیم که خارجی ها احساس کنند، نوعی بی ثباتی در داخل کشور وجود دارد و آن ها در داخل کشور هر کاری بخواهند انجام بدهند، با یک سری موانعی مواجه می شوند البته آن جایی که منافع ملی ما تامین نشود، حتما باید مانع شویم. از طرفی این موانع را باید با متانت تعریف کنیم. قراردادهای نفتی حتما می تواند قابل نقد باشد اما نیازمند نگاه کار کارشناسی است. نمایندگان مجلس باید در کمیسیون انرژی روی این قراردادها کار کارشناسی بکنند؛ چه مشکلی دارد؟
با جنجال کار درست نمی شود؛ ما نباید کاری کنیم که خارجی ها از فضای داخلی ایران سوءاستفاده کنند. قراردادهای ما حتما باید بر اساس منافع ملی باشد؛ من درباره این قراردادها اظهار نظر نمیکنم چون در حال بررسی آن در مرکز پژوهش های مجلس هستیم؛ پس از بررسی حتما اظهار نظر هم می کنیم.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: فکر میکنید چنین نامهنگاریهایی بدون مصوبه شورای عالی امنیت ملی، اقدام صحیحی باشد؟
کاظم جلالی: بله؛ معمولا نامه نگاری به این نحو عرف نیست. اگر قرار است نامه ای نوشته شود، باید میان مقامات موجود انجام شود. ما نباید روی منافع ملی با یکدیگر دعوا کنیم. آمریکاییها یک زورگیری و باج گیری انجام داده اند؛ حالا ما مدام متمرکز می شویم که چه فردی اشتباهی مرتکب شده است. این مسأله قابل پیگیری است که این پول چه زمانی رفت اما اینکه آمریکایی ها دارند زور میگویند و باج می گیرند، نباید اختلاف کنیم.
*** باشگاه خبرنگاران جوان: در پایان از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.
کاظم جلالی: بنده هم از شما سپاسگذارم.
گفتوگو از سعید ابراهیمی و حسام رضایی
انتهای پیام/