چابهار

همایش بزرگداشت «کمالان هوت» حماسه سرای بلوچ در چابهار

همایش بزرگداشت «کمالان هوت» استاد آواز، موسیقی دان، حماسه خوان و حماسه سرای بزرگ بلوچ با حضور فرهیختگان و پژوهشگران ملی و استانی در چابهار برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛این همایش با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان، مسئولان محلی، اساتید فرهنگ وهنر، فرهیختگان و پژوهشگران استانی و ملی در دو بخش علمی و هنری برگزار شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در این همایش گفت: کمالان هوت به عنوان یکی از مفاخر ملی ایران نقش مهمی در معرفی فرهنگ و موسیقی بلوچستان داشته است.

حامدعلی مبارکی افزود: یکی از اهداف سازمان منطقه آزاد چابهار معرفی فرهنگ و هنر و آداب و رسوم مردم و ارج نهادن به بزرگان فرهنگ، ادب و شعر است و از هرگونه مساعدت و همکاری در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان نیز در این همایش گفت: کمالان هوت یکی از بزرگان موسیقی حماسی ایران در سال 1388 وفات کرده و این همایش به منظور ارج نهادن به تلاش های وی در فرهنگ و هنر منطقه برگزار شده است.

حسین مسگرانی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از هنرمندان به صورت مادی و معنوی حمایت می کند و با وجود کمبود اعتبار در این راه همیشه گام های مثبت برداشته است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان چابهار در حاشیه این همایش افزود: در این همایش از 15عنوان مقاله رسیده 9 مقاله از سوی کمیته علمی برای قرائت انتخاب و 5 مقاله برگزیده شدند.

محمدامین محمدی گفت: کمالان هوت از بزرگترین شاعران، خوانندگان و حماسه سرایان بلوچستان است که تاکنون حافظ تاریخ شفاهی فرهنگ اساطیری و معرف فرهنگی منطقه بلوچستان به شمار می رود.

وی ادامه داد: کمال خان هوت معروف به ملا کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان بود.

کمال خان هوت فرزند مراد در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد.

او در نوجوانی متوجه علاقه و گرایش خود به موسیقی وشعر شد و شعرها وملودی ها را به خاطر می سپرد و می خواند.

او در زندگی هنری اش با خوانندگان، نوازندگان وشاعران مختلفی آشنا شد و همکاری کرد.

کمال خان سحرگاه روز اول اسفند سال ۱۳۸۸ خورشیدی در سن ۶۸ سالگی دارفانی را وداع کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار