سوم تا ششم مهرماه شاهد برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی با حضور مهمانانی از ۵ قاره در اصفهان خواهیم بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهانشامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی در اصفهان اظهار داشت: اصفهان دره حوزه فرهنگ، هنر و صنایع‌دستی چون نگین درخشانی در ایران و جهان می‌درخشد.

فریدون الله‌یاری با بیان اینکه انسان ایرانی در استان اصفهان چند ده هزار سال پیش تلاش خود را برای ساخت صنایع دست‌ساز آغاز کرد، افزود: ابزارسازی برای حیات بشر و زندگی وی ضروری بود اما زمانی که
این ابزارسازی با هنر آمیخته شد جلوه‌هایی را نمایان ساخت که به  روح بشریت  تلطیف می‌بخشد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان به لحاظ آماری یک سوم صنایع‌دستی جهان را دارد، بیان داشت: بر اساس آخرین طبقه‌بندی ۲۹۷ رشته صنایع‌دستی در کشور وجود دارد که در این میان ۱۹۹ مورد مربوط به اصفهان است. 

وی با تاکید بر اینکه آمارنامه صنایع‌دستی اصفهان برای معرفی این صنایع به نسل‌های آینده باید تهیه شود، ادامه داد: اصفهان جایگاه مهمی در صنایع‌دستی دارد؛ سال گذشته ثبت جهانی اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش واقعه بسیار مهمی بود که در سال جاری ادامه پیدا کرد و مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و لالجین همدان به عنوان شهر سفال ثبت جهانی شدند.

الله‌یاری ثبت اصفهان به عنوان شهر جهانی را در دیپلماسی ایران بسیار مهم برشمرد و ابراز داشت: اتفاق مهم دیگر در استان اصفهان که مهرماه شاهد آن خواهیم بود برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی به میزبانی اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷۴ نفر از ۲۳ کشور دنیا برای شرکت در این نشست ثبت‌نام کردند و گستردگی کشورها از قاره‌های آمریکا، اروپا آسیا، اقیانوسیه  را شاهد هستیم، ابراز داشت: پنجاه درصد کشورهای عضو شورای جهانی صنایع‌دستی از آسیا هستند چراکه این قاره قطب صنایع‌دستی است و پس از آن اروپا و آفریقا و دیگر قاره‌ها در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند که میزان تمایل به حضور در این اجلاس هم بر همین اساس است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه این مجمع از سوم تا شش مهرماه برگزار می‌شود، بیان داشت: مهمانان شورای جهانی از  یکم مهرماه در اصفهان حضور خواهند یافت و پایان برنامه‌ها نیز حدود دهم مهرماه است چراکه می‌خواهیم از ظرفیت این حجم از مهمانان خارجی برای معرفی اصفهان پس از برگزاری اجلاس می استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های جانبی این اجلاس هنرمندان باید به معرفی صنایع‌دستی خود پرداخته و بازاریابی کنند، تصریح کرد: تجار و بازرگانان بین‌المللی در این اجلاس جهانی حضور دارند که امیدواریم منجر به حضور جدی ایران در بازارهای جهانی شود.

الله‌یاری با بیان اینکه ۹ کمیته برای برگزاری این اجلاس پیش بینی شده است و در قالب دبیرخانه اجرایی اجلاس فعالیت دارند، تاکید کرد: باید از این فرصت برای معرفی نام ایران و اصفهان در دنیا استفاده کنیم که انعقاد درست این امر نیازمند همدلی رسانه‌های گروهی نیز هست.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.