قله دماوند تا سال آینده ثبت جهانی می‌شود.

بام ایران در مسیر ثبت یونسکوبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمدعلی فیاضی دبیرکمیته ملی طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نشست رسیدگی و ساماندهی قله دماوند در فرمانداری آمل گفت: این سازمان برای فراهم کردن مقدمات لازم برای ثبت قله دماوند در آثارجهانی یونسکو تا سال آینده ،اهتمام جدی دارد.

وی افزود: فعالیت چند واحد معدنی در دامنه های این قله، اساسی ترین مانع ثبت این قله در یونسکو بود که با ممنوع شدن فعالیت این واحد های معدنی پیگیری موارد دیگر نیز در دست اقدام است.

فیاضی افزود: طرح جامع برای ارتقاء سطح امنیتی و ایمنی گردشگران و کوهنوردان خارجی که درمسیر صعود به قله، نیاز به خدمات درمانی دارند در حال تهیه است.

دبیرکمیته ملی طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور از ایجاد اقامتگاه های بوم گردی برای تنوع فرهنگی در روستاها و سکونت گاه های حاشیه قله دماوند به عنوان ضرورتی مورد تاکید کارشناسان فرهنگی یونسکو یاد کرد و گفت: این اقامتگاه ها با گویش، پوشش، زبان، خوراک، صنایع دستی و هنرهای سنتی که با ساختار اجتماعی وسنتی مردم منطقه هماهنگ باشد ؛ ایجاد می شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.