نیروهای ارتش ترکیه روز پنج شنبه به منظور انجام عملیات نظامی علیه داعش وارد شمال سوریه شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال های اخیر، دستور داد نقشه ورود ارتش ترکیه به سوریه تهیه شود؛ اما حالا فرماندهان نظامی که در داخل ترکیه با کردها مشغول جنگ هستند، آن را اجرا می کنند. 

در پس لرزه های کودتایی که ناموفق ماند ولی جان 200 نفر را گرفت، اردوغان هزاران افسر با درجه‌های مختلف را برکنار کرد و انتظار می رود در ارتش ترکیه، خلاء ایجاد شود. این مسئله مایه نگرانی هم پیمانان غربی این کشور، از جمله آمریکا شد که آیا ترکیه می تواند شریک قابل اعتمادی در نبرد علیه داعش باشد؟

اما روز چهارشنبه اتفاقات دیگری رخ داد و اردوغان به تانک ها و سربازان نیروهای ویژه خود دستور داد با حمایت نیروهای آمریکایی، وارد سوریه شوند تا شهر جرابلس را که یکی از آخرین پایگاه های داعش بود، بازپس بگیرند. 

روز پنج شنبه، شمار تانک های ترکیه ای در شمال سوریه در حمایت از نیروهای مخالف سوری افزایش یافت و این طور به نظر می رسید که ارتش ترکیه موفق شده است مناطق مرزی را از عناصر داعش پاکسازی کند و مانع از دست یابی کردها به قلمروهای بیشتر در منطقه شود. هدف ترکیه از همان ابتدا نیز همین جلوگیری از نفوذ کردها بود. 

این عملیات نظامی که مدت کوتاهی پس از کودتا انجام می شود، نشان می دهد اردوغان چگونه حتی پس از این قلع و قمع ها، کنترل خود بر ارتش را حفظ کرده است. این کار به او امکان داد جاه طلبانه ترین نقش ترکیه در جنگ داخلی سوریه را برعهده بگیرد و پرچم نیروهای مخالف سوری که خود یکی از مدافعان آن ها بوده را پایین آورد. 

عوامل دیگری که مانع بلندپروازی های ترکیه در سوریه می شد نیز به تازگی از بین رفته اند. رویارویی با روسیه که به دنبال سرنگونی هواپیمای جنگی روسی توسط ترکیه شدت گرفت، در نهایت باعث شد اردوغان را به عذرخواهی مجبور کند. بعد از برهم خوردن روابط ترکیه با روسیه، ممکن بود ورود ترکیه به سوریه به جنگ با روسیه بینجامد. روسیه به حمایت از دولت سوریه، مواضع شورشیان را بمباران می کرد. آمریکا هم که مخالف ورود ترکیه به این جنگ بود، حالا با آن موافق است. 

به گزارش رسانه های محلی، روز پنج شنبه، حدود 350 سرباز ترکیه ای از جمله 150 نیروی ویژه، در سوریه مشغول انجام عملیات نظامی موسوم به سپر فرات شدند. دو مخالف سوری در مصاحبه خود اعلام کردند نیروهای ترکیه ای عمدتا مشغول پاکسازی منطقه از تله های انفجاری هستند که داعش در عقب نشینی خود برجای گذاشته است. شاهدان گزارش کردند صدای انفجارهای بلند و دود روز پنج شنبه در جرابلس وجود داشت. 

حالا که نیروهای ترکیه ای وارد سوریه شده اند، پرسش این جاست که تا چه مدت در آن جا باقی خواهند ماند. مقامات ترکیه ای هنوز جدول زمانی ارائه نکرده اند اما عنوان کرده اند تا زمانی که تهدید داعش و کردها علیه ترکیه خنثی نشود در آن جا خواهند ماند. 

جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا که روز پنج شنبه وارد آنکارا شده بود نیز به گونه ای صحبت کرد که گویی قرار است ارتش ترکیه به لطف آمریکا به طور قطع در شمال سوریه بماند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار