پرویز آراسته گفت: افزایش 46 سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه پارسال نتیجه همکاری، همفکری و خرد جمعی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در همایش فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه افزود: دولت یازدهم توجه ویژه ای به احیای دریاچه داشته و نتیجه این امر افزایش سطح آب دریاچه و بازگشت زندگی و حیات به این خطه از استان است.

وی بیان کرد: امروز موضوع دریاچه ارومیه به مساله ای جهانی تبدیل شده و همه درباره نجات آن تلاش دارند.

آراسته گفت: میزان بارندگی در زیر حوضه دریاچه در استان افزایش 23 درصدی یافته است و تخمین زده می شود حدود 2.5 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه موجود باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: اعتبارات اعطایی به اداره کل حفاظت محیط زیست 1.5 درصد از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه است که کمترین میزان اعتبار است.

آراسته اضافه کرد: اجرای طرح مالچ پاشی طرح مهمی است که به صورت پایلوت در استان در سطح 45 هکتار اجرا شد.

وی گفت: هم اکنون در راستای جلوگیری از دخل و تصرفات 270 هکتار از سواحل دریاچه پایش می شود.

موسی زاده مسوول بخش ستاد احیای دریاچه ارومیه در منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: منابع طبیعی عملیات خود را در راستای اجرای مصوبات 26 گانه ستاد احیا در سطح 6 هزار و 500 هکتار شروع کرد.

وی افزود: کاشت انواع بوته ها و نهالها از سایر اقدامات این نهاد بوده و در کنار آن ساماندهی چرا و قرق در حواشی دریاچه انجام شده است.

وی اظهار کرد: پروژه ترسیب کربن و ایستگاه کمی ساز میزان فرسایش خاک که در نوع خود در کشور نمونه می باشد، از سایر اقدامات در زمینه احیای دریاچه ارومیه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش با اشاره به میانگین سالانه بارش 360 میلیمتری باران در این استان گفت: امسال شاهد پراکنش مطلوبی در زمینه بارندگی ها بودیم که موجب شد تا هم آب دریاچه افزایش یابد و هم محصولات کشاورزی استان پربارتر شود.

اسمعیل کریم زاده بیان کرد: 280 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در حوضه آبریز دریاچه به صورت آبی بوده و اغلب با شیوه های سنتی آبیاری می شود

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: به علت کمبود اعتبارات، مقدار بسیار اندکی از اراضی استان و حدود 40 هزار هکتار به آبیاری نوین مجهز شده است.

کریم زاده سه سال اول اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه را سال های تثبیت عنوان کرد و گفت: در حال گذار از این مرحله هستیم.

وی بیان کرد: در سال 93 با اعتبار 310 میلیارد ریال موفق به تجهیز اراضی کشاورزی به میزان یکهزار و 900 هکتار به آبیاری های نوین شدیم.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: جهاد کشاورزی استان در سال 94 نیز موفق به تجهیز اراضی به سیستمهای نوین آبیاری نوین به میزان 6 هزار و 900 هکتار با 820 میلیارد ریال اعتبار شد.

وی اظهار کرد: در سال 95 نیز حدود یکهزار و 900 هکتار از اراضی کشاورزی استان از محل اعتبارات تخصیص یافته ستاد احیا به آبیاریهای نوین مجهز شد که آذربایجان غربی در این زمینه در رتبه چهارم کشوری قرار گرفت.

فرماندار ارومیه نیز در این همایش گفت: صرفه جویی در مصرف آب، احیای دریاچه را سرعت می بخشد و خرد جمعی می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

عباس حسن خانی اضافه کرد: انتقاد از وضعیت دریاچه ارومیه جرم و یک موضوع امنیتی و سیاسی نیست و به خاطر حفظ منطقه باید با مشارکت همگانی و همگام با هم دریاچه ارومیه را احیا کنیم.

این همایش با حضور تشکلهای مردم نهاد زیست محیطی و کشاورزی استان، مسئولان نهادهای مرتبط با طرح های احیای دریاچه ارومیه برگزار و فرماندار ارومیه به عنوان عضوافتخاری کانون دوستداران طبیعت و حیات وحش ارومیه انتخاب شد .

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.