مشهد؛

برگزاری یادواره ملی میرزا سنگلاخ قوچانی

دومین یادواره ملی محمدعلی قوچانی معروف به میرزا سنگلاخ خوشنویس و شاعر سده 13 هجری در قوچان برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ عضو فرهنگستان هنر در این مراسم گفت: سنت خوشنویسی درقوچان ازگذشته تاکنون منتقل‌ شده است به‌طوری‌که نسخه خطی قرآنی بزرگ در سوریه به کتابت میر محمدعلی خبوشانی وجود دارد.

محمدمهدی هراتی به نگهداری اثر میرزا سنگلاخ قوچانی در موزه تبریز اشاره کرد و افزود: طبق قوانین میراث فرهنگی آثار فرهنگی پراکنده باید به‌جای اصلی خود بازگردند و کتیبه "بسم‌الله" میرزا سنگلاخ باید به مشهد یا قوچان منتقل شود.

وی گفت: از میرزا سنگلاخ قوچانی می توان به عنوان سعدی دوم نام برد زیرا نثر این هنرمند نثر مسجع سعدی است و بعد از چند صد سال سبک سعدی توسط این هنرمند احیا و با خط خوش که ملاک خط ایرانی است نگارش شد.

محمدعلی قوچانی معروف به میرزا سنگلاخ شاعر و خوشنویس و استاد در نگارش به خط نستعلیق، معاصر با فتحعلی شاه، محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار بود..

مهمترین اثر برجای مانده از این هنرمند قوچانی ، سنگ نوشته بی نظیر موسوم به "سنگ بسم الله" است. این کتیبه بر روی سنگ مرمری سه تنی در ابعاد دو متر و 80 سانتی متر در یک متر و 30سانتیمتر با قطر 35 سانتیمتر خلق شده است.

میرزا سنگلاخ هنگام اقامت در قاهره این اثر هنری را در هشت سال با نیت نصب در مسجد مدینه و حرم پیامبر مکرم اسلام پدید آورد.

میرزا سنگلاخ قوچانی به خاطر همکاری نکردن حکام عثمانی موفق به انتقال "سنگ بسم الله" به مدینه نشد اما با زحمت فراوان آن را از قاهره به ایران و شهر تبریز منتقل کرد.

این اثر هنری هم اینک در موزه تبریز نگهداری می شود.

میرزا سنگلاخ سال 1294 ه‍.ق در سن 110 سالگی در تبریز فوت کرد و در همان شهر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.