در حالی که آموزش و پرورش همواره به ممنوعیت تنبیه بدنی دانش آموزان تاکید دارد اما هم چنان از گوشه وکنار کشور اخباری مبنی بر این تخلف مشاهده می شود.

تراژدی دردناک چوب معلم بر سر دانش آموزان/ تحصیل با طعم تلخ تنبیه برای دانش آموزانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنوز یک ماه از بازگشایی نگذشته که  علی رغم شعار تکریم دانش آموز شاهد اخباری مبنی بر تنبیه بدنی و آسیب جسمی دانش آموزان از گوشه و کنار کشور هستیم.

تراژدی تلخی که انگار قصد به پایان رسیدن ندارد و کرامت انسانی به بهای یادگیری زیرسوال می رود و رفتار دور از شان برخی معلمان، فضای امن مدرسه را به محلی نا امن و پر تلاطم برای دانش آموزان مبدل می کند که متاسفانه موج این تلاطم مدارس سراسر کشور را در برمی گیرد و تا مدتی نگاه های منفی بر نظام تعلیم و تربیت کشور سایه می افکند.

طی روزهای گذشته و در شرایطی که به جهت تعطیلات جامعه آموزشی به تدریج درمسیر سکوتی نسبی حرکت می کرد، سریال ناتمام تنبیه دانش آموزان و پیگیری وضعیت آن‌ و واکنش مسئولان مربوطه نسبت به این شرایط کلید خورد.  

سکانس پایانی فیلم ساختگی تنبیه بدنی دانش آموزان کرمانی 

هر چند در این شرایط چالش برانگیز برخی از فضای ناآرام موجود سواستفاده کردند و با انتشار اخباری کذب مبنی بر تنبیه بدنی و اخراج دانش آموزان شهرستان رودبار جنوب در کرمان سعی بر دامن زدن به وخامت اوضاع را داشتند که در این مورد با واکنش سریع وزارت آموزش و پرورش مواجه شدند.

در این راستا اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان طی بیانیه ای اظهار داشت: عده ای در راستای تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دادن وعده های عجیب به دانش آموزان توسط فردی که با مدیر مدرسه اغراض شخصی داشته، تهیه و منتشر شده است و دانش آموزان در برابر دوربین که بازیگران حرفه ای نیستند و نمی توانند جلوی خنده خود را بگیرند موید ساختگی بودن آن است.

با هر گونه تخلف احتمالی و تنبیه بدنی دانش آموزان تحت هر شرایط و به هر بهانه ای که باشد به شدت برخورد قانونی می شود اما به منظور روشن شدن ابعاد و اغراض تهیه کنندگان و منتشر کنندگان این فیلم و گفت وگوی ساختگی و جلوگیری از تضییع حق این دانش آموزان، والدین آنها و مدیر مدرسه مذکور، مراجع ذیربط در حال بررسی و تحقیق میدانی در خصوص انگیزه های تهیه این فیلم هستند.

شلاقی که زمزمه بی مهری معلم را سر داد

صبح روز دوشنبه 19 مهر در کلاس هشتم مدرسه پسرانه طالقانی معلمی در  شهر کلاله استان گلستان اقدام به تنبیه بدنی پنج دانش آموز کرده  و در این جریان ، آنها را پای تخته خواسته و مورد ضرب و شتم قرار داده است.

به دنبال این مساله محمدرضا سنچولی، سرپرست آموزش و پرورش کلاله با تایید این خبر اظهار داشت: موضوع از مراجع مربوطه و همچنین حراست آموزش و پرورش، تحت بررسی و رسیدگی قرار داردو پس از پایان تحقیقات و جمع‌آوری مستندات در جهت رفع هرگونه شبهه، اطلاع‌رسانی می شود. 

از استعفای رئیس آموزش و پرورش تا تعلیق مدیر مدرسه

 قیصر قادری دانش اموز پایه پنجم دبستان ادیب روستای خیراباد بمپور که توسط معلمش تنبیه بدنی شدید شده بود  به  دلیل شدت مصدومیت در بیمارستان ایران  ایرانشهر بستری و تحت درمان است.

 وی به دلیل شیطنت در کلاس درس با لوله از سوی معلم مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه چشم دچار آسیب می‌شود.

در پی انتشار این خبر و تایید صحت آن توسط مسئولان ذیربط نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: در هر منطقه‌ای که موضوع تنبیه بدنی درآن اتفاق بیافتد یک نمره منفی برای رئیس آموزش وپرورش آن منطقه لحاظ شده و در صورت تکرار، ضمن برخورد جدی، حتی با عزل آن رئیس نیز مواجهیم.

وی با اشاره به اینکه درجریان روند درمان دانش آموز آسیب دیده است، بیانکرد: پس از ارزیابی‌های انجام شده مدیر این مدرسه تعلیق و معلم خاطی نیز به هیأت رسیدگی به تخلفات احضار شده است.

نخفی یادآور شد: در پی این حادثه فریدون دامنی رئیس آموزش و پرورش منطقه بمپور نیز از سمت خود استعفا کرده است.

تنبیه بدنی در نظام آموزشی جایی ندارد

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش رباره اتفاقات اخیر مبنی بر تنبیه بدنی دانش آموزان گفت: همانطور که قبلا هم اشاره شده، هرگونه تنبیه بدنی ممنوع اعلام است و به هیچ وجه در قوانین وضع شده جایی ندارد.
وی از برخورد جدی آموزش و پرورش با معلمان خاطی خبر داد و عنوان کرد: این امر به منزله تخلف اداری محسوب شده بنابراین در حوزه رسیدگی به شکایات تحت بررسی های دقیق تر قرار می گیرد. 

نوید ادهم با بیان اینکه تنبیه بدنی دانش آموزان در نظام آموزشی جایی ندارد و اکنون این اتفاقات ناگوار نادر است، بیان کرد: نباید حتی یک مورد از این قبیل مسائل وجود داشته باشد و نسبت به چنین مسائلی بی تفاوت نیستیم.

آموزش و پرورش همواره از تکریم  دانش آموز و ممنوعیت تنبیه دانش آموز سخن به میان آورده اما هرسال با آغاز مدارس کم و بیش اخباری مبنی بر این برخورد ناشایست به گوش می رسد گویا قوانین به درستی برای معلمان تبیین نشده و نوع برخورد با خاطیان وجدان خفته برخی از فعالان نظام آموزشی را بیدار نکرده که همچنان این سریال غم انگیز بی پایان در جریان است هر چند در این میان نباید دلسوزی و فداکاری طیف وسیعی از معلمان و مربیان برای رشد آینده این کشور را نادیده گرفت اما گاه بی تدبیری گروهی ، مهر باطلی بر بسیاری از اعمال نیکو می شود.

گزارش از آتوسا دولتیاری
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۵
اولین تنببه = پایان تربیت