ضرورت حضور مربیان کوبایی در بوکس ایران

این روزها بوکس حال و روز خوشی ندارد و پس از حذف احسان روزبهانی، تنها نماینده ایران در المپیک ریو، آن هم در بازی اول عملکرد فدراسیون بوکس بیش از همیشه زیر سئوال رفت.

ضرورت حضور مربیان کوبایی و تزریق علم به بوکس ایرانبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،بوکس ایران،این روزها حال و روز خوشی ندارد .پس از حذف احسان روزبهانی، تنها نماینده ایران در المپیک ریو، آن هم در بازی اول، عملکرد فدراسیون بوکس بیش از همیشه زیر سئوال رفت. هرچند احسان در المپیک کم فروشی نکرد ،اما اینکه چرا بوکس ایران تنها باید یک نماینده در المپیک حضورداشته باشد، یا در سال‌های اخیر، دست مبارزان این رشته از مدال‌های طلا در بازی‌های آسیایی و دیگر رقابت‌ها کوتاه ماند.

به یقین، مهم‌ترین عامل در ناکامی بوکس ایران را باید در ترکیب کادر فنی جستجو کرد. تیم بوکس ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون به دو دسته الف و ب تقسیم شد و تیم الف در اختیار اکبر احدی، سرمربی جوانی که با حدود 40 سال تجربه کافی برای هدایت بوکسورهای ایران نداشت. نتیجه تلاش این مربی جوان، 2 مدال نقره و یک برنز در بازی‌های آسیایی بود، و باز ماندن از مدال طلا در این رشته 8 ساله شد.

پس از بازی‌های آسیایی هدایت تیم ابتدا به علیرضا استکی و سپس به عبدالرضا انصاری سپرده شد، اما حاصل کار این مربیان هم تنها کسب یک سهمیه برای المپیک ریو بود.

هرچند پیش از این مربیان، حضور ولادمیر وینکوف نیز در رأس کادر فنی بوکس ایران هم چندان موفقیت آمیز نبود و بوکس ایران با این مربی اوکراینی به 3 مدال برنز رقابت‌های قهرمانی آسیا در تایلند رسید. اما حالا بوکس ایران پس از آن زمان حضور (آسه بال) سرمربی پیشین کوبایی تیم ملی، درمی‌یابیم که بوکس ایران، روزهای خوبی را در کنار این مربی گذراندو با حضور این مربی حرفه ای کوبایی که در حال حاضر هدایت تیم ملی بوکس کشور خودش را به عهده گرفته است. بدون شک حضور مربیان خارجی به ویژه کوبایی که با علم روز این ورزش آشنا باشند، می‌تواند بازهم بوکس ایران را از وصعیت نابسامان نجات دهد.

حضور مربیان از مطرح‌ترین کشور در ورزش بوکس

روح‌اله حسینی، نایب‌رئیس فدراسیون بوکس درباره این موضوع گفت: ورزش مقوله‌ای است که به صنعت شباهت دارد. روز به روز رشد می‌کند و روبه پیشرفت است. مربیان بوکس هم از این قاعده مستثنی نیستند و باید اطلاعات به روزی داشته باشند.

وی ادامه داد: ما پیش از این یک مربی کوبایی داشتیم که کمک زیادی به رشد بوکس ایران کرد و باعث شد این ورزش در دهه اخیر با خیزش قابل ملاحظه‌ای در ایران روبرو شود اما با پایان کارش در ایران، بوکس کشور هم رو به افول رفت. حالا بازهم در نظر داریم 2 مربی خوب و تحصیلکرده از کوبا به ایران بیاوریم. آن‌ها کارنامه درخشانی دارند و بوکس را هم آکادمیک آموخته‌اند.

نایب رئیس فدراسیون بوکس با اشاره به برنامه کاری این مربیان در ایران ادامه داد: قرار است این مربیان علاوه بر بزرگسالان، در رده‌های جوانان و نوجوانان هم به بوکس ایران کمک کنند. ما در توافقی که با نصراله سجادی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش داشتیم، قرار شد عملکرد این مربیان را به مدت یک ماه زیر نظر بگیریم و اگر کارکرد مثبتی داشتند، به یقین با آنها قرارداد می‌بندیم.

حسینی درباره حضور مربیان ایرانی در کادر فنی، اظهار کرد: ما به طور قطع از حضور مربیان ایرانی هم در کادر فنی سود می‌بریم. پیشرفت مربیان ایرانی هم مدنظر ماست و دوست داریم مربیان وطنی از هرلحاظ پیشرفت داشته باشند. متاسفانه با وجود عملکرد نسبتاً متوسط مربیان ایرانی، آنها حواشی زیادی هم دارند. هرچند این موضوع در همه ورزش‌ها دیده می‌شود اما انگار در بوکس بیشتر است.

وی افزود: کوبا حرف اول را در بوکس جهان می‌زند. آنها از علم و فنون روز این ورزش برخوردارند. چشم‌انداز ما هم بازی‌های آسیایی جاکارتاست تا بتوانیم در آن رقابت‌ها نتایج مطلوبی با این مربیان بگیریم.

فدراسیون بهترین تصمیم را گرفت

همایون امیری، مربی پیشین تیم ملی بزرگسالان هم اظهار کرد: تا مقطعی از پیشکسوتان در کادر فنی تیم ملی استتفاده می‌شد که عملکرد بسیار خوبی هم داشتند. من سابقه همکاری با مربی کوبایی تیم ملی را داشته‌ام. تا پیش از حضور وی در ایران مربی خوب خارجی نداشتیم. این مربی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت وباعث شکوفایی این ورزش در کشور شد.

وی درباره استفاده مجدد از مربیان کوبایی گفت: این اقدام بسیار مثبت است و فدراسیون بهترین تصمیم را گرفت، چرا که این مربیان می‌توانند در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان هم به بوکس ایران کمک‌های شایانی بکنند. به نظر من مربیان جوان ناخواسته ضربات مهلکی به بوکس ایران زدند و باعث نابودی این ورزش شدند. متاسفانه برخی مربیان داخلی یکدیگر را قبول ندارند. به نظر می‌رسد فدراسیون هم اعتقادی به مربیان داخلی ندارد و دنبال بهترین گزینه‌ها از کوبا رفته است. آنها در بوکس صاحب سبکند و در المپیک و رقابت‌های جهانی، مدال‌های رنگارنگی گرفته‌اند. روح‌اله حسینی هم کار خود را به خوبی بلد است و قطعا و مربیان با تجره ای را به ایران خواهد آورد.

امیری با تاکید بر مثبت بودن حضور مربیان کوبایی در ایران افزود: پایه‌های بوکس با کار خوب فدراسیون به زودی مستحکم می‌شود و این موضوع پشتوانه خوبی برای بوکس ایران خواهد شد. امیدوارم روزهای خوب بوکس ایران با این تصمیمات سازنده از راه برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار