دبیر انجمن مهندسی بافت گفت: این رشته برای توسعه کاربردی هر چه بیشتر نیازمند راه‌اندازی دکتری تخصصی در دانشگاه‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفر آی دبیر انجمن مهندسی بافت با اشاره به پیشرفت های چشمگیر کشورمان در دستیابی کاربردی به فناوری های مهندسی بافت با هدف ترمیم و بازسازی بخش های آسیب دیده مختلف بدن افزود: علی‌رغم وجود همه مشکلات بویژه تحریم ها، به موفقیت های قابل توجهی در این علم مهم و جهانی دست یافته‌ایم به گونه ای که ایران را در صدر کشورهای منطقه قرار گرفته اما در این میان توسعه این رشته به طور جدی نیازمند راه اندازی دکتری تخصصی مهندسی بافت و طب باز ساختی برای پزشکان عمومی در کشور است. 

وی تاکید کرد: پیشرفت علمی ایران در بهره مندی از مهندسی بافت از یک سو و  اهمیت ویژه این فناوری در عرصه جهانی به جایی رسیده که هم اکنون شرکت های صنعتی قدرتمند جهان در آستانه سرمایه گذاری در این زمینه هستند و به همین علت باید همه پزشکان کشور در همه تخصص‌ها به واسطه برگزاری دوره های آموزشی ویژه ای با این رشته حیاتی ارتباط گرفته و به صورت کاربردی آشنا شوند. 

دبیر انجمن مهندسی بافت همچنین به منظور توسعه این رشته از ارسال نامه ای به معاون آموزشی وزیر بهداشت خبر داده و در خصوش محتویان آن گفت: با توجه به اهمیت این رشته در برای ترمیم و ساخت مجدد همه بافت های آسیب دیده بدن همچون قلب، کلیه و نظایر آن و به منظور آشنایی هر چه بیشتر جامعه پزشکی با نحوه بهره مندی از این علم مهم، باید حداقل رشته تخصصی مهندسی بافت و طب بازساختی در قالب تخصص های بالینی، فلوشیپ و فوق تخصص ایجاد شود. 

وی ادامه داد: البته نامه فوق 2 ماه قبل به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارسال شده که پس از گذشت این مدت موفقیت‌های آن به صورت شفاهی اعلام شده و هنوز با تصویب نهایی فاصله دارد. 

آی با اشاره به قدرت علمی ایران در خصوص پیشرفت آن در زمینه مهندسی بافت و طب باز ساختی و سلولهای بنیادی اظهار داشت : هم‌اکنون به وسیله بایو پرینتر (bio printer) و اورگان پرینتر (organ printer) می‌توان بسیاری از تجهیزات را پرینت کرد. همچنین با توجه به توسعه علمی کشورمان می‌توان با بهره مندی از مهندسی بافت و طب بازساختی، عضله، استخوان و تمام اجزای انسان و حتی انسانی کامل را با همان سن و سال واقعی فرد بیمار توسط هیومن پرینتر (human printer) تولید کرد؛ دانشی که منتظرش هستیم و به زودی محقق می‌شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.