به گزارش
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفرزاده پور سرپرست پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در نشست خبری همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم که صبح امروز در این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به کارکرد گوناگون دانشگاهها گفت: کارکرد علمی، معرفتی، آموزشی، پژوهشی و سیاسی از کارکردهای دانشگاه است و کارکرد مهم دیگری به نام فرهنگی نام برده میشود.
وی بیان کرد: از دانشگاه انتظار میرود تا با برآورده کردن کارکردها بتوانند به تربیت انسان مدرن، شهروندی آگاه و وظیفه شناس شود و یا قادر باشد به تربیت متخصص برای انجام وظایف کاملا حرفهای قائل شود و یا اینکه دانشگاه را به محلی برای گذران زندگی افراد در برههای خاص از زندگیشان تبدیل کند.
جعفرزاده پور در خصوص کارکرد فرهنگی دانشگاه اظهار داشت: این کارکرد دلالت بر تربیت انسان مدرن و شهروند آگاه و وظیفهشناس دارد و انسانهایی که خود میتوانند الگویی برای دیگران شوند و جامعه را با چنین ویژگیهایی در مسیر توسعه هدایت کنند.
وی ادامه داد: به بیان واضح تر این نگاه به دنبال عیبهای نقش دانشگاه در رشد و تولید و بازتولید فرهنگی، افزایش آگاهی تاریخی اعضای جامعه، افزایش و ارتقای سرمایه فرهنگی، گسترش مشارکت اجتماعی و تعالی معنوی کنشگران دانشگاه است.
سرپرست پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی افزود: پیش و بیش از هر اقدامی دانشگاه باید از کیان خود دفاع و در راستای تحقق الزامات و رسالتهای اساسی خود تلاش کند که یکی از این رسالتهای مهم " نهادینه شدن گفتمان علم" در جامعه است.
وی با بیان اینکه دانشگاه در زمینههای فوق موفق نبوده اذعان داشت: با توجه به غلبه رویکردهای فرهنگی در تحلیل مسائل اجتماعی و با عنایت به اهمیت کارکرد فرهنگی دانشگاه پرسش از دلایل این ناموفقیتها در دانشگاه بوجود میآید از جمله این پرسشها فرهنگ دانشگاهی به چه معنا است و ابعاد و مؤلفههای فرهنگ دانشگاهی کدامند فرهنگ دانشگاهی چه مسبتی با عزت نفس و آزادگی و پرورش این دو دارد؟ الزامات فرهنگی نهاد علم کدامند؟ از کجا سرچشمه میگیرند؟ چگونه محقق میشوند؟ مأموریتهای فرهنگی دانشگاه نسبت به جامعه چیست؟ و غیره بوجود میآید.
جعفرزاده پور با بیان اینکه همایش مورد بحث از جانب نهادی انقلابی و ریشههای فرهنگی و انقلابی برگزار میشود، افزود: تلاش برای فهم نسبت بین فرهنگ دانشگاهی و فرهنگ جهادی را میتوان به عنوان پرسشهای گوناگون در خصوص فرهنگ دانشگاهی نسبت داد و همه پرسشهای بالا را در سه پرسش کلی همچون تعاریف، ابعاد و ویژگیهای فرهنگ دانشگاهی کداماند؟ کدام عوامل سبب شکلگیری فرهنگ دانشگاهی گروهی شدهاند؟ چگونه میتوان با تربیت و بازتولید فرهنگ دانشگاهی به بازسازی اعتبار نهاد دانش و نهادینه شدن گفتمان در جامعه کمک کرد خلاصه نمود.
به پژوهش در فرهنگ اهمیت داده شود
در ادامه این نشست اصغر احمدی دبیر علمی همایش با بیان اینکه پژوهش در زمینه فرهنگ دانشگاهی مهم است، افزود: اهمیت فرهنگ به طور واضح برای اساتید و دانشگاهیان مشخص میباشد و نهاد دانشگاه به دلیل آنکه منتقدین آن را وارداتی بودن مینامند هنوز به ایجاد ارتباط ارگانیکی با ساختار آن نپرداختهاند.
وی با توجه به مسئولیتها و رسالتهای آن فرهنگ دانشگاهی بیان کرد: اگر دانشگاه بخواهد نقش برجسته و بلندی در جامعه ایفا کند باید به گفتگو بنشیند و با خود انتقادی به دنبال نارساییها و چارهجوییها بپردازد.
احمدی به محورهای همایش اشاره کرد و اظهار داشت: ابعاد نظری و مفهومی فرهنگ دانشگاهی (چیستی و فرهنگ ،اهمیت ضرورت فرهنگ ، پیشینه و ابعاد مؤلفههای فرهنگ دانشگاهی)، فوروکراسی و فرهنگ سازمانی دانشگاه، ارزشها و نگرشهای دانشگاهیان (سبک زندگی و اوقات فراغت، مصرف فرهنگی، آزادی، آزاد اندیشی، خلاقیت و نوآوری دانشگاهیان)، ارتباطات و تعاملات دانشگاهیان و دانشگاه و نهادینه شدن گفتمان علم ( نسبت میان فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ جهادی و نهادینه شدن گفتمان علم) از جمله محورهای این همایش است.
دبیر علمی همایش با بیان اینکه فرهنگ مختص به علوم اجتماعی نیست افزود: فرهنگ به تمامی گروههای علمی دانشگاهی و جامعه و حتی افراد طلبه اختصاص دارد.
وی در پایان عنوان کرد: برای پاسداشت ارزش واقعیت علم برای همایش با یک عنوان فانتزی به نام همایش بدون دکتر نامگذاری شده زیرا هر کسی در این همایش با هر مرتبه علمی دانشگاهی حتی حوزوی میتوانند شرکت کنند.
گفتنی است؛ همایش ملی فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم 22 آذر ماه با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، بنیاد علمی نخبگان، دانشگاه تهران و علامه طباطبایی و دانشگاه های آزاد، پیام نور و علمی کاربردی و سایر نهاد های دانشگاهی برگزار می شود.
انتهای پیام /