گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - آموزش و پرورش کشورمان امروز باوجود همه خدمات و زحماتی که مدیران و معلمان بی نام و نشان آن در جای جای این مملکت می کشند با کاستی هایی روبرو است. از این رو صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که باید به طور جدی و ریشه ای به مشکلات آن پرداخت چراکه در سیستم کنونی نظام آموزشی بیش از اینکه به تفکر، اندیشیدن و پرسشگری پرداخته شود انتقال دانش، معلومات و محفوظات مورد توجه قرار می گیرد.
در این خصوص و بدنبال تغییراتی که در بالاترین مقام مدیریتی این وزارتخانه رخ داد، گفت وگویی با محمد رضا نیک نژاد کارشناس آموزشی و عضو کانون صنفی معلمان تهران انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.
کاستی های نظام آموزش وپرورش کشورما از نگاه شما به عنوان یک کارشناس آموزشی چیست؟سیستم آموزش وپرورش ما از یک عقب ماندگی چندین دهه ای رنج می برد در واقع بی توجهی های حاکمیتی به این نهاد سبب شده که آموزش وپرورش کشورمان روز به روز ضعیف تر وناکارآمدتر شود.به همین خاطر تفاوت آموزش وپرورش کشورمان با آموزش وپرورش دیگر کشورهای جهان خصوصا کشورهای پیشرو کاملا مشهود است. این درحالیست که ماباید از تجارب این کشورها برای بهبود نظام آموزشی خودمان بهره بگیریم ولی نه تنها هیچ گونه بهره ای نبرده ایم بلکه فقط به تجربه های داخلی مان تکیه کرده ایم و نتیجه آن گریزان شدن از تحصیل و رشد کم سوادی دانش آموزان بوده است.
شما معتقدید که دانش آموزان در سالهای اخیر با افت تحصیلی مواجه بوده اند؟بله این افت را در آزمون ها جهانی به وضوح می توان مشاهده کرد علیرغم اینکه دانش اموزان ما از هوش بالایی برخوردارند ولی در آزمون های جهانی چندان موفق نیستند و غالبا رتبه های پایینی بدست می آورند.این بیانگر وضعیت ناگوار سیستم آموزشی ماست
چه عواملی سبب این افت شده است؟ناشی از نوع نگاه مسئولین ما است مسئولین ما در بدو ورود وعده های خوبی برای بهبود شرایط می دهند ولی به مرور این وعده ها اجرایی نمی شود و دلیل آن یا بی توجهی است یا مشکلات آنقدر عمیق وریشه ای است که قادر به حل آن نیستند.درواقع مشکلات نظام آموزش وپرورش ما باید با همیاری وهمراهی حاکمیت و تمامی قوا حل شود دولت به تنهایی قادر به رفع آن نیست.
تغییر وتحولات اخیر در وزارت آموزش و پرورش چه بازخوردی در کادر آموزشی کشور به همراه داشته است؟با مطرح شدن ورود آقای نجفی به وزارت شور وحال خوبی در میان معلمان بوجود آمد درواقع ورود ایشان یک خاطرات نوستالژیک را در میان معلمان زنده کرد حسی که شاید نظام آموزش وپرورش به وسیله ایشان بهبود بیابد.ولی متاسفانه با کنار رفتن ایشان این حس وحال خاموش شد وفروکش کرد.البته من معتقدم که رفتن وآمدن یک وزیر نمی تواند تاثیرات ریشه ای وکارآمد داشته باشد.درواقع اگر ما بدنبال توسعه هستیم چه توسعه انسانی و چه توسعه کشوری باید تغییرات ریشه ای ایجاد کنیم.در انتخاب وزیر هم باید با دقت عمل کرد که ایا این وزیر می تواند این کشتی شکسته را نجات دهد یا نه.
آقای دانش آشتیانی چطور؟من نسبت به آقای دانش آشتیانی شناخت چندانی ندارم نظام اموزش وپرورش ما وزیری می خواهد که هم مدیر باشد و هم آموزش وپرورش را بشناسد.البته ناگفته نماند در کنار مدیر بودن باید آزادی عمل وامکانات نیز داشته باشد تا بتواند تغییر وتحول اساسی بوجود آورد.
همه خصوصا معلمان آقای نجفی را وزیری موفق می دانند بنظر شما نظام آموزش وپرورش ما پس از دوره ایشان چه تغییری کرده است آیا افول داشته است؟مسلما روند نزولی داشته است اقای نجفی وزیری موفق بوده است ولی شرایط وزمان ومکان ان دوره با اکنون متفاوت بود شاید اگر ایشان الان وزیر می شد با توجه به مشکلات حاضر کار چندانی نمی توانست انجام دهد شاید هم ایشان به همین خاطر پست وزارت را نپذیرفتند
شما به افت تحصیلی دانش آموزان اشاره کردید چرا این اتفاق افتاده است در حالیکه ما می بینیم دانش آموزان ما در مدارس با حجم بالای کتب درسی وکمک آموزشی و تکالیف مواجه هستند؟فرهنگ آموزشی ما کنکور محور ونمره مدار است معلمان وخانواده ها درتلاشند که دانش آموزان در کنکور رتبه خوب بیاورند و فقط فشار را بردانش آموزان افزایش می دهند در حالیکه وقتی به نظام آموزشی کشور فنلاند که موفق ترین ساختار آموزش یرا دارد نگاه می کنیم می بینیم که تکلیف روزانه دانش آموزان بیشتر از روزی نیم ساعت نیست هرچه فضا را به سمت شادی ونشاط وبازی افزایش هوش اجتماعی ببریم بیشتر شاهد موفقیت دانش آموزان خود خواهیم بود فشار نمره وتست وکتاب های کمک اموزشی هیچ اثری در رشد شخصی وذهنی واجتماعی دانش آموز ندارد وبیشتر دانش آموز را مدرسه گریز بار می آورد.
منبع: جام جم
انتهای پیام/