آبادان ؛

راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در دادگستری شادگان

سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی دادگستری در شهرستان شادگان افتتاح و راه اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛میرزایی فررئیس دادگستری شادگان گفت: با توجه به پژوهش های انجام شده توسط قوه قضائیه عنوان کردند که بخش مهمی از مشکلات موجود در فرآیند دادرسی از طریق استفاده از کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات رفع خواهد شد.

افضل میرزایی فر  افزود: با افتتاح و راه اندازی این سامانه در شهرستان شادگان، طولانی شدن فرآیند رسیدگی به دعاوی کیفری و حقوقی که موجب نارضایتی مراجعان و کاهش اعتماد مردم به دستگاه قضایی می شود کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد و سرعت و دقت در دادرسی که یکی از مشخصه های اصلی در تامین اهداف نظام قضایی است محقق می شود .

وی با اشاره به بسترهای استفاده از این سامانه در شهرستان شادگان گفت: از آنجا که سرعت رسیدگی به دعاوی در دادرسی همواره مد نظر قانون گذار بوده، در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، موضوع ابلاغ الکترونیکی مورد توجه قرار گرفت و تصویب شد.

رئیس دادگستری شادگان افزود: خوشبختانه با هماهنگی انجام شده با معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان خوزستان، این طرح از ۱۱ آبان ماه جاری در دادگستری شادگان اجرایی شد.

میرزایی فر  با اشاره به مزایای استفاده از این سامانه در تکریم ارباب رجوع و همچنین افزایش دقت و سرعت در رسیدگی به دعاوی ، مزایای این سامانه را عنوان کرد و گفت: با اجرای ابلاغ الکترونیکی مشکلات و معایب ابلاغ سنتی و دستی که یکی از علل مهم اطاله دادرسی است، مرتفع می شود و گام موثری در راستای تسریع در روند رسیدگی های قضایی، صرفه جویی در زمان و هزینه ها، عدم مراجعه حضوری مامور ابلاغ به محل سکونت و رفع اطاله دادرسی و جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده احتمالی در امر ابلاغ برداشته خواهد شد.

وی افزود: از مهمترین مزایای این سامانه این است که در هر جای کشور علیه شخصی دعوایی اعم از حقوقی یا کیفری طرح شود وی متوجه می شود و از طریق پیامک یا ایمیل به ایشان اطلاع رسانی خواهد شد و علاوه بر آن کسی نمی تواند ادعا کند که طرف دعوی مجهول المکان است و یا اینکه تقلبی در نحوه ابلاغ و طرح دعوی صورت گرفته است.

رئیس دادگستری شادگان گفت: شهروندان جهت بهره مندی از مزایای این سامانه می بایست در سامانه «ثنا» که مخفف عبارت «ثبت نام الکترونیکی» است به آدرس http:sana.adliran.ir ثبت نام کنند و ثبت نام در این سامانه یک فرایند دو مرحله ای است.

میرزایی فر افزود: در شهرستان شادگان با توجه به اینکه دفتر خدمات الکترونیکی قضایی تاسیس نشده متقاضیان برای تکمیل فرآیند باید به دادگستری مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم ثبت نام اولیه و هم احراز هویت و اخذ شناسه کاربری و رمز عبور در دادگستری شادگان انجام می شود، گفت: شهروندان به ویژه اصحاب دعوی می توانند با مراجعه به واحد ثبت متمرکز دادسرا نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

میرزایی فر با اشاره به لزوم ارائه اطلاعات صحیح به سامانه جهت پیگیریهای بعدی افزود: نکته مهمی که شهروندان باید مد نظر قرار دهند این است در صورت هر گونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر نام و نام خانوادگی، آدرس یا تلفن همراه و مانند آن موظف هستند تغییرات ایجاد شده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت کنند در غیر این صورت اطلاعات سابق معیار و ملاک ابلاغ و و اقدامات قضایی خواهد بود.

رئیس دادگستری شادگان همچنین با اشاره به تصویب و ابلاغ «آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی» عنوان کرد: مردم شادگان و مراجعین به دستگاه قضایی باید بدانند با دریافت شناسه کاربری برای مراجعات به دستگاه قضائی الزامی و اجباری است و بدون حساب کاربری امکان ثبت دادخواست و شکوائیه ها از این تاریخ به بعد در حوزه قضایی شادگان وجود ندارد. اشخاصی هم که پرونده جریانی در هر مرحله ای از دادرسی و یا اجرای حکم دارند موظف به ثبت نام در سامانه ثنا و اعلام حساب و شناسه کاربری به شعبه مربوطه هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یونس حصاری
۱۶:۳۱ ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
کشاورزی