به مناسبت روز فرهنگ عمومی؛

فرهنگ شکل دهنده ذهن و رفتار عمومی جامعه

فرهنگ عمومی به عنوان یک بستردرتعیین مصادیق زندگی روزمره وسبک زندگی افراد جامعه نقش مهمی را ایفا میکند وبعنوان راهنمای انسان ومعرف جهان بینی در زندگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ابعاد و دامنه مفهومی که به عنوان «فرهنگ» می شناسیم، آنقدر عمیق و وسیع است که مشکل می‌توان آن را در قالب تعریفی مشخص و محدود گنجانید. بطور کلی می‌توان دریافت که از ارزشها و اعتقادات و باورها گرفته، تا منش و خصائل و هنجارها و ادبیات و هنر و معماری، آئین‌ها و افسانه و اسطوره همگی ذیل مجموعه فرهنگ می‌گنجد. مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی یکی از کم تعریف پذیرترین مفاهیم است که گاه برخی آن را پدیده‌ای انسانی دانسته‌اند که همه پدیده‌های انسانی را در برگرفته و در مقابل طبیعت قرارش داده‌اند و گاه نیز صرفاً شامل بقایایی به حساب آورده‌اند که شامل همه چیزهایی می‌شود که نمی‌توان آنها را در مفاهیم سیاست، اقتصاد و دین جای داد. به بیان ساده، فرهنگ، یک پدیده اجتماعی است که از سویی در تلاش انسانها برای پاسخگویی به نیازهای گوناگونشان پدید می‌آید و از سوی دیگر راهنمای فکر و عمل انسانها برای رفع نیازهایشان است.

فرهنگ عمومی

فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیتهای مبتنی بر اندیشه و عادت است که در جهت برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل می‌دهد. همه انسانهایی که از گذشته‌های دور تا کنون در اقصی نقاط دنیا زندگی کرده‌اند؛ فرهنگ داشته‌اند. فرهنگ یک پدیده عام است و هیچ گروه یا فردی در جامعه انسانی نمی‌توان یافت که فرهنگ نداشته باشد؛ اما از آنجایی که اقوام و جوامع مختلف به نحوه یکسانی در برآوردن نیازهای خود و برخوردشان برای رفع نیازها یکسان نبوده است، طبیعتاً فرهنگ خاص خود را ساخته و پرداخته‌اند و از این رو است که در جوامع مختلف، تنوع فرهنگی به چشم می‌خورد. لیکن در یک جامعه بزرگ، قوم یاملت، بسیاری از ارزشها، باورها، هنجارها، معیارها و الگوهای رفتاری هستند که گذشته از تکثر فرهنگی قومیتهای مختلف جامعه، جنبه عام داشته، همگان آن را پذیرفته‌اند و در یک کل اجتماعی از آن پیروی می‌کنند. همین جنبه‌های عام در یک جامعه بزرگ یا ملت را به عنوان «فرهنگ عمومی» آن جامعه می‌توان مورد مطالعه و بررسی قرار داد. شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن خلاصه می‌شود و اهداف و کیفیت و مسیر حرکت به سوی تعالی با زوال و عقب افتادگی آن تحت تأثیر فرهنگ عمومی است.



احد هوشمند سرپرست حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان درتعریف فرهنگ عمومی گفت:فرهنگ دربرگیرنده باورها،ارزش ها وآداب ورسوم ملل مختلف است و عمومیت داشتن آن از پپایدارترین وجه فرهنگ بشمار می رود.

هوشمند از فرهنگ باعنوان عامل اصلی تعیین کننده سرنوشت مردم یاد کرد وافزود:مایه خوشبختی وبدبختی همه جوامع منوط به فرهنگ آن ملت است.

وی درخصوص شاخص ها وویژگی های فرهنگ عمومی ابراز داشت:در فرهنگ ظاهری مسائلی که با چشم انسان در ارتباط است مدنظر بوده و جریان نفوذ دشمن هم مرتبط با فرهنگ ظاهری مردم است.

سرپرست حوزه هنری استان افزود:بعد دوم فرهنگ عمومی،فرهنگ باطنی افراد است که برگرفته از اخلاقیات فردی واجتماعی افراد بوده و اثرات آن به سرعت در جامعه پدیدار می گردد.

هوشمند درخصوص تاثیر فرهنگ عمومی روی عامه مردم گفت:مصادیق فرهنگ عمومی بگونه ایست که سلسله وار به دنبال یک موضوع ایجاد شده وتاثیر مستقیمی بر رفتار مردم دارد بطوری که بروز یک مشکل در یک بخش سبب بروز مشکلات عام وفراگیر در سطح جامعه خواهد شد.

وی در زمینه مفهوم اصلاح فرهنگ عمومی گفت:فرهنگ عمومی در بطن جامعه وجود داشته ومردم به برکت وجود فرهنگ اسلامی به قدری از اعتقادات وباورها رسیده اند که مورادی همچون وقت شناسی،مهمان نوازی،وجدان کاری و بیداری در آنها نمود پیدا می کند.

لزوم قانون مند شدن اخلاقیات اجتماعی

سرپرست حوزه هنری استان ادامه داد:فرهنگ ظاهری همچون طرز لباس پوشیدن وشیوه معماری ساختمان ها بنا به سیستم های نفوذ دشمن رو به زوال هستند وبرای اصلاح آنها به تلنگر جدی نیاز است تا مردم را به ذات وفطرت اصلی خویش بازگرداند.

هوشمند درخصوص ضرورت اصلاح فرهنگ عمومی گفت:یکی از معضلات جامعه اسلامی مواجهه با ناتوی فرهنگی دشمن است وراه مقابله با آن هم حفاظت وصیانت از فرهنگ اصیل ایرانی است.

وی خاطر نشان کرد:با عدم مقاومت وبرنامه ریزی برای مقابله با ناتوی فرهنگی دشمن فرهنگ خود را به بیگانگان باخته و روز به روز فرهنگ کشورهای غربی جایگزین فرهنگ اصیل ایرانی خواهند شد که نتیجه آن شکل گیری فرهنگ بدحجابی ،ترویج فساد وبی بندوباری وازهم پاشیدگی بنیان خانواده هاست.

سرپرست حوزه هنری استان خواستار هم اتفاقی وهمکاری دستگاه های دولتی جهت اصلاح فرهنگ عمومی شد وگفت:فرهنگ نهفته شده در بطن مردم باید بیدار شده و با تبیین و روشنگری مسئولین ، در بین مردم علی الخصوص نسل های جوان پیاده گردد.

هوشمند افزود:بعنوان مثال تقویت روحیه ایثار بهترین راه مقابله با ایادی دشمن وداعش است که نوعی اصلاح فرهنگ عمومی هم بشمار می رود.

وی بارزترین مصداق نمود فرهنگ عمومی یک جامعه را اخلاقیات مردم عنوان کرد وگفت:همه اعضای یک جامعه ازجمله مسئولین یک نهاد،نحوه برخوردشان،پوشش آنها وقضاوت هایی که مردم از این تعامل وبرخورد بدست می آورند نمودهای فرهنگی یک جامعه هستند.

سرپرست حوزه هنری استان بااشاره به تنوع قومیتی استان خاطر نشان کرد:نیاز به وحدت در استان به لحاظ تنوع اقوام وضرورت تبیین فرهنگ عمومی بیش از هرجای دیگری محسوس است.

هوشمند اظهار داشت:سیستم ظاهری یک ارگان دولتی تا وضعیت داخلی ونحوه رفتار کارمندان آن تبلیغی برای فرهنگ عمومی است و نحوه پذیرش آن سازمان از مردم بعنوان ارباب رجوع می تواند مروج فرهنگ آن سازمان باشد.

محورهای فعالیت حوزه هنری

وی درزمینه اقدامات حوزه هنری درقالب فرهنگ عمومی گفت:حوزه هنری یک نهاد انقلابی است و یکسری وظایف از جمله حفظ ارزش های انقلاب اسلامی،حفظ ارزش های دفاع مقدس،تحکیم بنیان خانواده برمبنای آنچه که در انقلاب اسلامی ودفاع مقدس اتفاق افتاده وپیدا کردن اصالت ذاتی ایران اسلامی ازجمله وظایف وماموریت های حوزه هنری است.

سرپرست حوزه هنری استان تصریح کرد:پرداخت اصلی حوزه هنری در زمینه خانواده،تمرکز بر روی سبک زندگی اسلامی است و حوزه هنری به تبیین و روشنگری مردم در زمینه ازهم پاشیدگی نظام خانواده واثرات آن پرداخته ودرراستای تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی فعالیت می کند.

انتهای پیام/م



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.