یک جراح لاپاراسکوپی بیان کرد: بسیاری از بیماری های لگنی بدون علامت شروع می شوند که با انجام سونوگرافی های مرتب می توان آنها را به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

کمبود نیروی متخصص لاپاراسکوپی در کشور/ بیماری های لگنی بی سر و صدا می آیند
حسین عاصف جاه متخصص زنان و زایمان و جراح لاپاراسکوپ در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پیشرفت های زیاد جراحی لاپاراسکوپی در دنیا، گفت: امروزه می توان تمام جراحی های رشته زنان را توسط این روش انجام داد.

وی درد کمتر، کیفیت بالاتر، دید بهتر پزشک برای انجام جراحی و عوارض کمتر را از جمله مزایای جراحی کم تهاجمی یا لاپاراسکوپی خواند و افزود: این نوع جراحی در تمام دنیا سطح بندی شده و هر متخصصی باید با توجه به توانایی و آموزشی که کسب کرده، کار کند و اگر سطح پزشک با سطح جراحی متفاوت بوده و یا از ابزار نامناسب استفاده شود، عوارض جدی در پی خواهد داشت.

به گفته این جراح لاپاراسکوپی، عفونت، تب، خونریزی و آسیب های گوارشی و ادراری را از جمله عوارض عمل های ناموفق است. 

عاصف جاه از کمبود نیروی متخصص جراحی لاپاراسکوپی کشور در سطح پیشرفته خبرداد و افزود: لاپاراسکوپی در برخی افراد مثل بیماران مبتلا به  مشکلات سیستمیک و قلبی عروقی  غیرقابل انجام است. 

وی تصریح کرد: در افرادی که با فیبروم های بسیار متعدد و بزرگ مراجعه می کنند؛ به دلیل دیرکرد، امکان انجام لاپاراسکوپی وجود ندارد ندارند. 

این فوق تخصص زنان ضمن بیان اینکه به تمامی زنان چکاپ سالیانه و به ویژه سونوگرافی توصیه می شود، یادآور شد: بسیاری از بیماری های لگنی بدون علامت شروع می شوند که با انجام سونوگرافی های مرتب می توان آنها را به موقع تشخیص داد و درمان کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار